Jump to content
Annons

Flera synthar, men få ingångar på ludkortet... Patchbay?


lembitpet

Recommended Posts

Hej!

Köpte en Babyface med endast 2 analog in (höger och vänster). Nu har jag kopplat min gamla Roland 2080 dit och det funkar ju perfa. Har dock fler synthar jag vill använda.

Även om jag bara kan spela in en synth åt gången så skulle jag vilja slippa plugga in och ut varje synth hela tiden. En snubbe i musikaffären sa att jag skulle köpa en patchbay. Men funkar en patchbay på det sättet verkligen? Summerar den alla kanaler? Fattar inte riktigt. Eller är jag tvungen att använda en mixer? Egenltigen behöver jag inte justera volym eller så, bara summera alla ingångar till höger och vänster ut (som ska in i ljudkortet).

Tacksam för tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En patchbay gör ingenting annat än att underlätta omkoppling, utan man drar i princip fram kontakter som sitter på baksidan av alla prylar, så att de blir mer lättillgängliga. http://wiki.kontrollrummet.com/Patchbay

Det du behöver för att inte behöva koppla om, är alltså, som du redan har gissat, en mixer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska du summera behöver du en mixer.

(det finns enbart summerare också som jag förstår men de brukar vara i pro-klassen.)

Om du vill spela in syntarna en och en så kan du använda en patchbay.

De flesta mixerbord går att använda lite som patchbays/routers också (det gör jag).

Patchbays brukar vara billigare än mixer men det finns hyfsat billiga och dugliga mixerbord idag

(edit: heh I was too late.... 🙂 )

Redigerat av cborg
Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som jag misstänkte alltså... vad trist. Jag trodde jag kunde slippa en mixer som tar upp massa plats på skrivbordet =)

cborg: men om jag använder en patchbay måste jag koppla in och ut varje gång jag vill "byta" synth, eller hur?

Link to comment
Dela på andra sajter

Läs i artikeln om patchbays som jag länkade till, så ser du att det finns något som heter normaliserat.

Det gör att om du exempelvis har en synt som du använder mest, så kan den vara kopplad till ljudkortet automatiskt, utan att några patchkablar sätts in - så behöver du bara sätta in patchkablar när du ska använda någon av de andra syntarna.

Kan vara en ok lösning - men för att helt slippa koppla om så måste du ha en mixer.

Det finns rackmonterade mixrar också, så det är inte alla som tar plats på bordet - men det är inte alls lika vanligt med rackmixrar, så det är inte alltid så lätt att hitta...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...