Jump to content
Annons

Högtalarstativ för skrivbord?


Pantera

Recommended Posts

Köpt mig ett par monitorer som ska stå på skrivbordet men behöver ha upp dom 20-25cm. Förslag?

Funderat på att i brist på att hitta detta bygga mig ett eget med IKEAs prylar. Då får jag upp dom ca 20cm.

Tex

Såga till denna samt måla vit.

http://www.ikea.com/...ducts/20025047/

Och skruva ner detta i bänkskivan. Borde hålla för 5kg.

http://www.ikea.com/...ducts/40051196/

Redigerat av Pantera
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Lånar tråden lite:

Är ute efter samma sak. Dock så behöver jag också "isolera" vibrationerna från högtalarna. Som det är nu går basen, inte helt oväntat, ner i skrivbordet, ut i golvet och upp efter väggarna och blir helt okontrollerbar.

Skäms fortfarande över att jag lade alla pengar på stora, dyra monitorer (ADAM A8X) och noll kronor på akustikbehandling...

Link to comment
Dela på andra sajter

Yllet: Du kan ju enkelt göra det lite snyggare genom att slå något tyg runt stenarna... 😉

Dämpfötterna som Yllet har är från svenska Sonic Design och köps anpassade för vikten på monitorerna, så de funkar riktigt bra trots att de är ganska billiga. 🙂

Liggunderlag funkar också ok, men blir inte vidare snyggt och man vet inte riktigt hur egenskaperna är eller hur de försändras med tiden, så det är inte direkt optimalt. Jag körde själv med liggunderlag i ett par lager under monitorerna innan jag skaffade "riktiga" dämpkuddar...

Annars finns alternativ som MoPads från Auralex eller Recoil Stabilizers från Primacoustic (jag kör själv med båda dessa numera), men de är rejalt mycket dyrare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp ett par korta bordsben - typ fyrkantiga rör - på Bauhaus. Skruva fast dem upp-och-ned på bordet. I andra änden av benen kan man gänga fast (maskinbult) en träskiva att ställa monitorerna på. Om du inte använder exklusivt trä kommer du under 100-lappen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag gjorde det väldigt enkelt för mig, kanske inte världens snyggaste. Men väldigt funktionellt!

Tror jag börjar med något liknande. Borde komma uppåt 20cm med två lecablock+de där fötterna och då är jag i hamn. Jag tycker ju det grå är ganska rått och snyggt ja 🙂. Annars målar jag det vitt bara.

OT: Spelar de på bra de där Adam? Jag köpte precis ett par m-Audio BX5 D2 som spelar fantastiskt för sina 2000kr. Dock är den ena paj vid leverans...

Redigerat av Pantera
Link to comment
Dela på andra sajter

Sumba (oregistrerad)

De där Capitakonsollerna använde jag när jag gjorde om min "arbetsplats" och fungerar strålande!

post-11855-0-42370200-1326100340_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror jag börjar med något liknande. Borde komma uppåt 20cm med två lecablock+de där fötterna och då är jag i hamn. Jag tycker ju det grå är ganska rått och snyggt ja 🙂. Annars målar jag det vitt bara.

OT: Spelar de på bra de där Adam? Jag köpte precis ett par m-Audio BX5 D2 som spelar fantastiskt för sina 2000kr. Dock är den ena paj vid leverans...

Ja faktum är att jag själv börjar gilla den lite råare looken 🙂 Ang. Adam A7x är de fantastiska för sitt pris, väldigt tydliga i alla register. De står sig riktigt bra mot Focal Twin som jag har i den andra studion, även om de inte går lika djupt ner i basen (vilket de heller inte bör i mitt relativt lilla rum)

Lycka till med bygget och glöm inte dämpfötterna 🙂

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Sumba (oregistrerad)

De ger inte upphov till mer vibrationer än när monitorerna stod direkt på skrivbordet dock så har jag dämpfötter på högtalarna så numera märker jag ingenting.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sumba (oregistrerad)

Just det, jag kan tillägga att det är en 10mm gängtapp på Capitakonsollerna så jag tror inte viktbelastningen blir ett problem med vanliga närfältsmonitorer. Mina väger runt 5kg + 1kg för själva plattformen och de är helt stumma. Vidare så sitter det en relativt tjock hårdplastbricka mellan konsollen och skrivbordet som sprider belastningen och minimerar eventuella märken i skivan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...