Guitar Nilsson Postat 6 januari 2012 Postat 6 januari 2012 Det ser ut som att jag blir först att skriva i denna avdelning? Hurra! 😆 Jag har precis kört igång ett passivt PA med två äldre Cervin Vega bashorn bestyckade med riktigt kraftiga element RCF L18P300. Nån som vet vad som är bästa delningsfrekvens? Topparna är passiva Mackie ART 300, bägge stegen är BEHRINGER EP4000, bryggkopplat till basarna. Verkningsgraden o trycket är helt sjukt, men jag tror DOD delningsfiltret jag har är lite kass, det surrar en del ur det, och lägsta delningsfrekvens är 100 hz. På sistone har jag sett att det finns en sorts digitala delningsburkar med skyddskretsar liknande de som sitter i aktiva högtalare. De har olika form av eq oxå, de här basarna vill ha boost vid ca 63 hz för att låta bra. http://www.thomann.de/se/the_tracks_ds_24.htm Det finns betydligt dyrare också från tex DBX. http://www.thomann.de/se/dbx_driverack_px.htm Men hur stor nytta kan man ha av såna här grejer? I Behringerstegen sitter det redan inbyggda clip-limiter och valbar lowcut på 30 eller 50 hz.
WalleW Postat 24 februari 2012 Postat 24 februari 2012 Håller som bäst på att uppgradera mitt delningsfilter för andra gången. Började med ett analogt men köpte tidigt en T.racks DS 2/4 då jag behövde något med limitering.. (DJ's.. 😉 ) Har nästan bara gott att säga om t.racksen, ljudmässigt har jag A/B testad den mot en Dynacord DSP 260 (Dyr burk ~7500) inget superavancerat test men det gjordes iaf på en 218 bas och en DAS RF-212 topp. Kunde inte höra någon skillnad alls. Bägge filtren givetvis identiskt programmerade. Filtret klarar Tvåväg stereo eller mono 3 och 4-vägs. Baksidan är att den är lite "klumpig" att programera via enheten. Med windowsprogrammet är det dock mycket smidigare. Att tänka på är att det är en RS-232 anslutning, com-port. Sj måste jag byta då jag behöver 3-vägs stereo. Valet har fallit på Behringer DCX2496 (2200kr) Du måste väl tänka på tidskompensering med tanke på hornlängden i basarna? Både t.racks och behringer filtren har tidskomp. Så är du säker på att du kommer att klara dig med ett tvåvägsfilter även i framtiden så skulle jag satsat på t.racks.
Guitar Nilsson Postat 24 februari 2012 Trådstartare Postat 24 februari 2012 Med lite rejäla doser av 5-56 in i mitt gamla DOD delningsfilter låter mitt PA helt otroligt bra. Ska spela live på det i morrn. Tidskompensering får jag lite lagom genom att ha basarna nere på dansgolvet, och topparna på stativ på scenen. Jag gillar att ha basarna på golvet, mindre risk för "ljum" i kagge mm, och med topparna på scenen ger de en viss lyssning om man vinklar in dem lite, det gör jag alltid för att slippa ett hål i ljudet mitt framför scenen där folk vill hålla igång som mest. Verkningsgraden är så enorm att jag inte kunde ha på mer än kl 0930 på volymratten till bassteget. Att Behringer gör så otroligt bra slutsteg är märkligt, mycket av deras grejer är typ rena skiten.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.