kimandersson Postat 5 januari 2012 Postat 5 januari 2012 Hej!, detta är mitt första inlägg å har ingen anning alls om jag hamnat rätt men men. De är så att jag har ett kvadratiskt rum och en pa anläggning med 4 18" basar å rumet är ganska litet (2 m i höjd och 4 och 40 i bredd) och det verkar som att ljudet "studsar runt" för det är bara tryck i hörnen (väldigt mycket) jag har provat alla möjliga placeringar med basarna men inget hälper, så jag fick tips om att ljudisolera rumet för att de inte ska studsa runt å bara hamna i hörnen så de jag be höver hjälp med egentligen är om jag ska ljudisolera över huvetaget och vad jag ska isolera med och hur jag ska göra det. MvH. Kim
pxm Postat 5 januari 2012 Postat 5 januari 2012 (Du menar att du skall akustikbehandla det-inte ljudisolera-)
Guitar Nilsson Postat 5 januari 2012 Postat 5 januari 2012 Vad använder du ljudet till? Rummet verkar litet för att ha disco i? Det är väl risk att slå huvet i taket vid ivrigt dansande?
kimandersson Postat 5 januari 2012 Trådstartare Postat 5 januari 2012 de va snabbt svarat:) rummet används bara till att lyssna på musik för en persson, inge disco. ja de kanske ska akustikbehandlas bara de gå å få bort all bas från hörnen å ut i rummet
Guitar Nilsson Postat 5 januari 2012 Postat 5 januari 2012 syra artons basar i det lilla rummet.... Du kommer att spela sönder hörseln. Det är det inte värt. Du kan kanske få bättre ljud med bara två basar, Det kan även vara så att basarna är kopplade med fasfel, olus o minus skiftat på tex två av sladdarna. Då tappar de trycket helt om du står mitt emellan, är du nära bara en av dem låter det fetare o bättre. Har du balanskontroll på stereon kan du testa att vrida helt åt bägge hållen, låter det mer i ändlägena är det nog felkopplat! Välkommen till forumet föresten. 😛
kimandersson Postat 5 januari 2012 Trådstartare Postat 5 januari 2012 har provat med 2 basar och då försvinner tycket lite, å det är inte fasfel, men är de inte så att rumet är lite för litet å bara studsar runt? kör jag med mindre basar är de fortfarande bara i hörnen men lite bättre utåt, jag har även en gammal kamin i mitte på en av väggarna som sticker ut 1 10, och är 1 20 bredd, tackar:)
wellness music Postat 5 januari 2012 Postat 5 januari 2012 Hej och välkommen! Ett sådant litet rum och med dom måtten är svår att akustikreglera så att du ska kunna utnyttja så stora element fullt ut. Hur är tak, väggar och golv byggda? Är det fullrangeskåp eller är subbarna separata och vid vilken frekvens delar du? Det som du upplever med basen är förtätningar av ljudtryck som naturligt bildas i hörnen och utsläckningen är rumsnoderna. Börja med att leta reda på dessa genom att leta fram en lämplig sweetspot (ej mitt i rummet) genom att endast spela över delningen, dvs. en plats där du får så jämn respons som möjligt med ett svep. Sedan letar du reda på en lämplig placering av subben genom att ställa den vid sweetspot och spela ett svep upp till delningsfrekvens. Den plats där du får jämnast respons kan du sedan ställa subben. Du kan även testa att jacka på ytterligare en sub enligt samma princip. Kolla då även fasvändning precis som Nilsson sa innan.
kimandersson Postat 5 januari 2012 Trådstartare Postat 5 januari 2012 jag har prova att fasvända på delningen då blir de bara mindre provat en åt gången och båda, basarna är delade från 35.8 till 101 (och sedan topparna där ifrån), lådorna är fabriks byggda och de är 2 med 2 basar i varje ( d.a.s 18 p)http://www.dasaudio.com/index.asp?pagina=soporte&lang=en&modo=ficha&comp1=14&comp2=212&comp4=3&comp5=&producto=1703 det är ett gammalt hus med ett ny rustat rum, 22mm spån på väggarna. Tak och golv är gammalt virke de är ochså ett fönster i mitten av rummet.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.