Jump to content
Annons

Mickar


Dirty

Recommended Posts

hej

Nu har vi fixat up mic rummet med allt vad den innebär men vi är osäker på vicken sorts mic vi ska ta är dock säker att vi inte kan ta en för över 1000 spänn men det står mellan dom här vicken tycker ni?

---------------------------------------------------------------------------------

jjlabs010Csm.jpg

Det finns inte så många tillverkare av högklassiga kondensatormikrofoner i Kina. Vi på JAM har lyckats hitta en av de bästa

- och köper in större mängder direkt från tillverkaren med vårt eget varumärke och helt utan mellanhänder. Det blir väldigt

bra tycker vi - lägre pris på en bra stormembransmik lär du inte hitta. Skillnaden är inte stor mot konkurrenterna

- förutom priset.

Tillverkarens specifikation:

Typ: Äkta kondensatormikrofon med 1-tums enkelmembran och FET förförstärkare

Karaktäristik Kardioid

Känslighet 12mv/Pa=-38dB(0dB=1v/Pa)

Frekvensomfång 30-16000Hz

Högpassfilter 120Hz -6dB

Impedans: <=200 Ohm

Rekommenderad lastimpedans >=1000 Ohm

Max spl för 1%THD @1000Hz 130 dB

Equivalent Noise level IEC 268-4(A Weighted)20dB-A

S/N Ratio Re 1Pa: 76 dB

Fantommatning +48 V (fast det funkar fint med 12V också)

Strömförbrukning <3 mA

Anslutning 3-pin XLR

Storlek 50.5x190mm (DxH)

Nettovikt 500 g

Pris: 795 med shockmount.

--------------------------------------------------------

MXL-990.jpg

MXL 990

Stormembrans kondensatormikrofon med 6 micron, 20 mm guldöverdraget membran. Mycket brett användningsområde.

Kräver fantommatning. Levereras i case med shockmount.

Kondensator kardioid

Frekvensomfång: 30-20.000 Hz

Känslighet: 15 mV/Pa

Impedans: 200 ohm

S/N Ratio: 80 dB

Max SPL: 130 dB

Vikt: 400 g

Pris: 995:- med shockmount.

--------------------------------------------------------

har ni nått annat förslag på vad jag ska köpa så sej det gärna bara det finns att köpa i stan

tack på förhand 🙁

Redigerat av Dirty
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

MXL-micken fick ju bra kritik i Studio. I min lokala musikaffären så tyckte säljaren dessutom att den lät i princip identiskt med en Röde NT1000. Som är dubbelt så dyr, fast utan shochmount. Ändå är jag nog på väg att köpa Röde-micken, även om jag inte lyckats motivera det för mig själv på något bra sätt 😠

Annars kan ni nog vara ganska lugna, tror att ni kommer att få bra resultat vilken ni än väljer. Även om dom skulle låta lite olika så betyder det ju inte att det ena är bättre eller sämre. Jag menar, vad är godast, jordgubbar eller smultron? (Misstänker att jag kommer att få en del kvickheter till svar på det, men det får jag väl bjuda på då, antar att i a f någon förstår min liknelse?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ju ett gäng olika micar som du kan provlyssna på, på min testsite.

Studio Projects B1 tycker jag är klart bäst i prisklassen.

Håller med .

Har den själv, och har sett JUST den miccen i åtskilliga studios.

Även jättestora och kända studios som använder den .

998:-

/Perrra

Redigerat av trancer
Link to comment
Dela på andra sajter

Vet ingenting om den övre, men MXL:n och A51:an låter båda apa om man frågar mig. Dom är billiga och låter men dom kan väl ändå inte bli bra bara för prislappen? Stiga lite i pris och välja en annan mic är att rekomendera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla mickarna som hittills nämnts i denna tråd är skit.

Lägg på en tusing till, så får ni åtminstone en ADK Hamburg eller Vienna Edition, eller en beggad mik från något mer etablerat märke.

Men ska det låta bra får man närma sig femtusenstrecket, då går det att få resultat som man slipper spela över när man köper nästa mik.

Redigerat av Robert Von Daimlen
Link to comment
Dela på andra sajter

Alla mickarna som hittills nämnts i denna tråd är skit.

Lägg på en tusing till, så får ni åtminstone en ADK Hamburg eller Vienna Edition, eller en beggad mik från något mer etablerat märke.

Men ska det låta bra får man närma sig femtusenstrecket, då går det att få resultat som man slipper spela över när man köper nästa mik.

Word! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...