Slackerboy Postat 3 mars 2004 Postat 3 mars 2004 Jag har en fråga gällande detta då en polare med gura har funderinga... ,dvs: Om jag vill spala in elgitarr via mitt ljudkort,finns det då möjlighet att göra detta på flera sätt,ex: 1. Jacka in den direkt i line in o sedan emulera stärkare effekter på line in (ex ngn vsti plug,bussat i sx) och sedan rec till wav. Går det i daxläget att göra så? Ifall, vilka pluggar finns på marknaden? 2. Jacka in gitarr i stärkare och använda line out från den o sedan in via lite in på ljudkort (vilket jag tippar på är det valigaste). 3. Mica upp och skicka in micken i mic ingången på ljudkortet. Har ett Delta LT 1010 ljudkort. Vilka av dessa tre är möjliga? (2 samt 3 borde inte va problem,men hur är det med1?) Tack på förhand!
Mange Postat 3 mars 2004 Postat 3 mars 2004 alternativ 1 Du måste förstärka signalen på något sätt innan du skickar den till line in. Föreslår att du istället kopplar gitarren till mic-in på ditt delta istället och använder microfonförstärkaren där. Ifall du inte har en extern preamp dvs. Lirar sedan in en ren signal och lägger exempelvis amplitube eller någon annan förstärkarsimulator på kanalen i sx. Amplitube kostar ju lite kosing, men det finns säkert hyffsade grattispluggar att hitta. alternativ 2 Borde funka, vetifan om det blir så bra. Har själv testat med en liten peavy stärkare samt en valvstate.. å det blev kass ljud. Men det funkade 🙂 alternativ 3 Det e såhär man gör på riktigt, enligt mig 😉 fast då måste man ju ha bra mic och stärkare.
bonzo Postat 3 mars 2004 Postat 3 mars 2004 På Delta-kortet finns det jumprar som bestämmer huruvida XLR-kontakterna tar line-signal eller mic-signal. Som fabriksinställning är det mic-signal, så om du inte har ändrat tidigare så får du göra det innan du pluggar in gitarren. Det är ganska utförligt beskrivet i manualen.
Twilight_Zound Postat 17 mars 2004 Postat 17 mars 2004 (redigerat) Är det ok att köra Mixern till kortet via Micpreamparna? Får mitt kort i dagarna. Jag kör med externa effekter oxå, via mixern då. 😉 Redigerat 17 mars 2004 av Twilight_Zound
Mange Postat 17 mars 2004 Postat 17 mars 2004 Är det ok att köra Mixern till kortet via Micpreamparna?Får mitt kort i dagarna. Jag kör med externa effekter oxå, via mixern då. 😉 Om jag förstår din fråga rätt så ja. Finns jumpers på kortet som kan ändras så att preampen på ljudkortet inte används. Då får du istället tillång till 2 st balanserade ingångar som du kan koppla in dig på när du använder mixern.
Zando Postat 17 mars 2004 Postat 17 mars 2004 Jag har en fråga gällande detta då en polare med gura har funderinga... ,dvs: Om jag vill spala in elgitarr via mitt ljudkort,finns det då möjlighet att göra detta på flera sätt,ex: 1. Jacka in den direkt i line in o sedan emulera stärkare effekter på line in (ex ngn vsti plug,bussat i sx) och sedan rec till wav. Går det i daxläget att göra så? Ifall, vilka pluggar finns på marknaden? 2. Jacka in gitarr i stärkare och använda line out från den o sedan in via lite in på ljudkort (vilket jag tippar på är det valigaste). 3. Mica upp och skicka in micken i mic ingången på ljudkortet. Har ett Delta LT 1010 ljudkort. Vilka av dessa tre är möjliga? (2 samt 3 borde inte va problem,men hur är det med1?) Tack på förhand! Jag kan rekomendera å köpa GuitarPort från Line6, många bra stärkare och effekter.
Pluffo Postat 3 april 2004 Postat 3 april 2004 En fråga angående Line6. Fungerar den bara till elgitarr eller kan man koppla in sin elbas till den också med tillfredställande resultat? Hur fungerar då förstärkarsimuleringarna och effekterna ihop med elbasljudet?
Morta Postat 3 april 2004 Postat 3 april 2004 Det enda rätta när det gäller gitarr är att micca en sjysst rörstärkare. Har man dock ingen bra förstärka rekomendarar jag POD av Line 6 (budgetversionen Vamp av Behringer). Mycket bra simuleringar och låter med rätta inställningar halvproffsigt! Till bas fungerar det ypperligt med bara vanlig lajn och använda en vst förstärkarsimulator. Annar gör hughes&kettner fruktansvärt bra bassimulatorer... men då kostar de ett par laxar och uppåt...
Pluffo Postat 3 april 2004 Postat 3 april 2004 Hmm...Har elbas en högre utsignal än en elgitarr alltså eftersom du säger att det går att linea den direkt in i datorn?
Morta Postat 3 april 2004 Postat 3 april 2004 Hmm...Har elbas en högre utsignal än en elgitarr alltså eftersom du säger att det går att linea den direkt in i datorn? Beror på vad för bas du kör med... Och beror på vad du definerar som lajna... Line-box för att förändra impendansen in i datorn fungerar ypperligt med min aktiva Yamahabas. Om du vill höra exempel så finns det ett av mina alster på demo-låtarna...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.