Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej Folket,

Som titeln bestyrker så är jag nyfiken på vad alla har för utrustningn innan er A/D -><- D/A.

Med det menar jag, hur går ni från er mixer / consol / pre-amp, till eran AD/DA.

Jag är ej så nyfiken på combo interface typ A&H GSR24/M eller Mackie Onyx modeller etc.

Utan rakare... typ direkt out eller consoler med AES/EBU till vad ni nu använder och hur ni gör det.

Vilken utrustning har ni?

- Mixerbord (typ Soundcraft Ghost, Toft'ar, AMEK, SSL... ni fattar)

- Patch bays/splitters etc.

- AD/DA's? (Digidesign 192 I/0, AVID HD, Ferrofish 16x?)

- Ljudkort? (MADI kort?, RME, vs AVID)

- Hur sköter ni Automation?

Vad kör ni för riggar helt enkelt.

Ta med så mycket gott ni orkar. Men exkludera FX typ reverb/echo boxes och annan bröte.

Hoppas det är någon som har lust att berätta vad ni har i era krypin.

😎

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat

Preamp-kompressor-ljudkort.

Postat

Jag har enbart preamps före AD, så min kedja ser ut så här:

Preamps:

True Systems P-Solo

Benchmark Pre420

Audient MiCO

AD/DA-omvandlare:

Benchmark ADC1

Benchmark DAC1

RME ADI-8 DS

Hörlursförstärkare:

Behringer HA4600 (till tracking-lyssning)

Ljudkort:

RME HDSP9652

Utsidan:

SPL MTC Monitorcontroller

ADAM S3X-V som huvudmonitorer

Postat

Syntar (ett gäng) -> Mixer: Direct Out eller Bussar/Aux -> AD -> Ljudkort

eller

Mic (några) -> Preamp -> Mixer: Direct out -> AD -> Ljudkort

ibland

... -> Mixer -> kompressor -> AD/Mixer -> AD

(fast oftast faktiskt DA -> kompressor -> AD i efterhand .... )

Lyssning tas från mixerbordet (direkt och/eller DA -> Mixer).

Postat

Hej Claes, Cudos! väldigt trevlig rigg måste jag säga.

Jag är själv förtjust i benchmarks grejjer.

Har själv en mpa1. Och div andra preamps.

Har kört ett digi 002 rack bla men då jag är trummis i grund och botten på jakt efter x antal kanaler och ta ut svängarna lite.

Är på jakt efter ca 32 kanaler eller dyl och ögat faller mot RME M32 AD och DA. Samt det ljudkortet du listar där. Det där med MADI verkar trevligt. Isåfall skulle jag kunna gå:

Mixer / Pre-amps -> RME M32/16 -> Ljudkort -> DAW

och vise verse.

Har du någe övriga tipps?

Jag har enbart preamps före AD, så min kedja ser ut så här:

Preamps:

True Systems P-Solo

Benchmark Pre420

Audient MiCO

AD/DA-omvandlare:

Benchmark ADC1

Benchmark DAC1

RME ADI-8 DS

Hörlursförstärkare:

Behringer HA4600 (till tracking-lyssning)

Ljudkort:

RME HDSP9652

Utsidan:

SPL MTC Monitorcontroller

ADAM S3X-V som huvudmonitorer

Cborg vad har du för AD/DA?

Syntar (ett gäng) -> Mixer: Direct Out eller Bussar/Aux -> AD -> Ljudkort

eller

Mic (några) -> Preamp -> Mixer: Direct out -> AD -> Ljudkort

ibland

... -> Mixer -> kompressor -> AD/Mixer -> AD

(fast oftast faktiskt DA -> kompressor -> AD i efterhand .... )

Lyssning tas från mixerbordet (direkt och/eller DA -> Mixer).

Postat

Ja just det ja, kör 2 st Frontier Tango 24 till/från RME RayDAT.

(mixer mackie 1644 VLZ-nånting och preamp DP-1 eller mixerns. Riggar inte några band utan bara sång/röst och gitarr ibland)

Postat

Just det, frontier är det dem som gör tranzport osv?

Dina Tango 24 måste ha några år på nacken men säkert bra grejjer ändå!

Postat

Ja det är rätt dyrt med MADI, räknat i runda slängar på en 110k för 32 kanaler.

Om man kör RME M32 AD & DA + MADI PCI-E kort.

Kör man RayDAT så lär man ju ha 4st 8ch omvandlare. Och jag vet inte om man kommer upp i samma kvalite för penningen. Å andra sidan får du kanske preamps på köpet.

men med RME M32orna kan du ju sätta dem i ett rack och åka iväg i princip vart helst du vill och klocka in i vilket mixerbord du vill och spela in 32 kanaler.

Sedan verkar som sagt Ferrofish x16 MK-II vara vääldigt mycket för pengarna men jag har inte sett någon som använder denna produkt än i Sverige. Iaf inte sett någon som talat om den.

Du hittar den hos tysken för ca 9000;-

Postat

Ferrofish? Det är f.d. Sonic Core, f.d. Creamware, som var väldigt kända för sin ursprungliga, extremt prisvärda A16-omvandlare... Inga nybörjare alltså.

Det verkar däremot inte finnas någon svensk distributör i nuläget. Får se vad de svarar... 😉

Postat

Det verkar däremot inte finnas någon svensk distributör i nuläget. Får se vad de svarar... 😉

Hehe chase.gif gött!

Just det, frontier är det dem som gör tranzport osv?

Dina Tango 24 måste ha några år på nacken men säkert bra grejjer ändå!

Dom var begagnade redan när jag köpte dom för 6-7 år sen. Så kanske 10-15 år totalt. Och säkerligen inte helt transparanta för det låter härligt murrigt genom dom. I love it. 🙂

Postat

Ferrofish? Det är f.d. Sonic Core, f.d. Creamware, som var väldigt kända för sin ursprungliga, extremt prisvärda A16-omvandlare... Inga nybörjare alltså.

Hehe chase.gif gött!

Dom var begagnade redan när jag köpte dom för 6-7 år sen. Så kanske 10-15 år totalt. Och säkerligen inte helt transparanta för det låter härligt murrigt genom dom. I love it. 🙂

De svarade snabbt, när alla normala borde ligga och sova - nej, jag är nog inte heller särskilt normal... :rolleyes: - så nu finns det i alla fall en svensk återförsäljare också...

Postat

Det artar sig 🙂

Tror att dessa skulle kunna göra sig vääldigt prisvärda i en mobil rigg, eller i studio för den delen.

De svarade snabbt, när alla normala borde ligga och sova - nej, jag är nog inte heller särskilt normal... :rolleyes: - så nu finns det i alla fall en svensk återförsäljare också...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.