Växjölirarn Postat 5 januari 2012 Dela Postat 5 januari 2012 Jag har efter att ha köpt nya grejor (topp och låda) bestämt mig för att spela in en Sad but true cover där jag idag endast har trumspåret. Det trumspår jag använder är detta: http://www.youtube.com/watch?v=e5IVQwSGBhs Jag känner att jag får ett bra ljud och att det låter bra. Detta är ett tokgenombrott då jag inte tyckt att min dist låter bra innan men nu gör det. Dock så saknar jag attack i ljudet. Om man lyssnar på gitarrspåret bara på orginalet så får det sitt gitarrljud att inte ringa ut så mycket när de kör "palm-mute". Detta använder jag för att lyssna på bara gitarren. Jag vill alltså "klippa" ner ljudet så att riffen blir kortare och med mer attack eller vad man ska säga. Jag har idag en kondenstatormic som jag är jättenöjd med. Mycket pga att jag kan spela in på riktigt låg volym och få bra upptagning, något jag inte fick lika enkelt med en SM57. Vad är det jag skall titta på gällande mixing för att få mer attack? Kanske är det dynamisk mic och närmare stärkaren som gäller samt höja volymen en aning? Men jag föredrar nog om man hittar en lösning där jag kan "kapa av" ljudet lite för att få mer attack. En anna fråga förresten: Jag har en Blackstar HT-1RH = 1 Watts topp samt en Harley Benton G212 Vintage med två tolver i. När jag kör overdrive på den lille toppen så kan jag bara vrida volymknappen max 5 steg av 100 innan det låter för högt i lägenheten. Hur är det möjligt? jag är nästan besviken på detta, fatta om jag skulle råka ratta upp volymen av misstag och spela ett riff, då är jag döv. Fattar inte varför man gör volymen så jäääävla känslig. Vissa säger att man inte kan överrösta en trummis med denna topp, men jag förnekar detta bestämt då det är ett jävla ös och volym i denna lilla topp. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mietek Postat 5 januari 2012 Dela Postat 5 januari 2012 Ingen som bryr sig om vad jag säger och jag gillar inte hårdrock, men jag kan jävligt mycket om palm-mutes. För mycket "sustain" i palm mutes brukar bero på en eller flera av följande: 1. För mycket dist. 2. Dålig högerhandsteknik 3. För hög mickhöjd Går att fuska lite med gates eller att komprimera signalen innan stärkaren men det ska inte behövas. Vet inte hur metallica jobbar. Jag brukar personligen ställa mängden dist efter just palm mutes, när det är tuff rock på agendan. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Växjölirarn Postat 5 januari 2012 Trådstartare Dela Postat 5 januari 2012 Jag misstänker direkt nr 1 och 2. Min högerhandsteknik är inte den bästa och jag blev förvånad när jag började spela in hur jävla tajt man måste spela för att det skall låta bra. När man sitter och slöspelar till musik märker man inte detta men i en inspelning hör man varenda ton på ett annat sätt... Kan erkänna också att jag är kåt på hög dist så det blir nog till att sänka denna också... Tusen tack för tipset! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mietek Postat 5 januari 2012 Dela Postat 5 januari 2012 nemas! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Frekvensspektrumanalysator Postat 5 januari 2012 Dela Postat 5 januari 2012 Vänsterhanden är lika viktig. När inget spelas så släpper du greppbrädan med den och dämpar strängarna ytterligare. Viktigt på gitarr, och ännu viktigare på bas. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Växjölirarn Postat 5 januari 2012 Trådstartare Dela Postat 5 januari 2012 Ytterligare ett tips jag inte tänkt på, fan rocka på med förslag, det här blir ju fina fisken! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mietek Postat 5 januari 2012 Dela Postat 5 januari 2012 (redigerat) Även plektrumfattning, de flesta metalskallar brukar köra tumme+sidan av pekfingret och få en ganska vinklad attack. Detta ger en lite köttigare och mer mättad ton. Andra kör tumme+dynan på pekfingret vilket brukar ge ett mer rakt anslag. Lite mer attack, men även lite distantigare ton. Redigerat 5 januari 2012 av mietek Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Växjölirarn Postat 5 januari 2012 Trådstartare Dela Postat 5 januari 2012 Men va fasen, man måste alltså vara bra på att spela för att få det att låta bra!?!?!?!? =) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mietek Postat 5 januari 2012 Dela Postat 5 januari 2012 tyvärr.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Panzerfaust Postat 5 januari 2012 Dela Postat 5 januari 2012 Allt handlar om spelteknik. Tyvärr 😉 Sen kanm man ju alltid polera resten rent ljudtekniskt. Men skulle säga att 90% är jsut hur gitarristen spelar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Frekvensspektrumanalysator Postat 5 januari 2012 Dela Postat 5 januari 2012 ...och glöm inte att du inte kan spela drop C med tunna strängar (typ 0.9) utan du måste upp några tjocklekar (0.11, minst). Påverkar ljudet mest av allt skulle jag säga. Se till att intonera gitarren när du byter strängtjocklek också. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mietek Postat 5 januari 2012 Dela Postat 5 januari 2012 (redigerat) Nu tycker ju jag att metalgitarr-ton generellt suger balle, och ska leverera ett exempel som säkert kommer uppröra men lyssna på Blink-182's gitarrljud, där har du fruktansvärt mycket attack. Ingen grötig motorsågsdist alls utan bara ett jävla tryck i dämpningarna. De har mixat klassisk dist (mesa) med en nästintill ren crunchsignal (marshall) med en helvetes massa mellanregister. Mids är viktigt som fan, metalskallar gillar ju hängmatte-EQ men då får du heller ingen attack Redigerat 5 januari 2012 av mietek Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Växjölirarn Postat 5 januari 2012 Trådstartare Dela Postat 5 januari 2012 Ska jag vara helt ärlig så gillar jag inte heller modern metal. Jag ser Metallica-rocken som ett bättre sound men detta går ju nästan inte som Metal idag utan med rock och roll. Intonera gitarren = stämma den? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mietek Postat 5 januari 2012 Dela Postat 5 januari 2012 (redigerat) Intonera gitarren = justera avstånd mellan sadel och stall så att det stämmer lika bra på alla band (eller så bra det går). Även hals kan behöva justeras för att kompensera byte av strängtjocklek. Redigerat 5 januari 2012 av mietek Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 5 januari 2012 Dela Postat 5 januari 2012 Med mycket dist i stärkaren, hur gör ni med komprimering på inspelningen sen? Jag tycker det blir bäst helt utan, det blir tillräckligt platt redan i förstegets dist. Adderar man komprimering på det vill det gärna bli noll attack. Tycker jag. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mietek Postat 5 januari 2012 Dela Postat 5 januari 2012 Brukar komprimera med LA3, det är då inte gain reduction man är ute efter utan karaktär och attityd. Små skillnader men något är det som gör det extra gött Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.