Jump to content
Annons

Mer attack i riffen


Växjölirarn

Recommended Posts

Jag har efter att ha köpt nya grejor (topp och låda) bestämt mig för att spela in en Sad but true cover där jag idag endast har trumspåret.

Det trumspår jag använder är detta:

http://www.youtube.com/watch?v=e5IVQwSGBhs

Jag känner att jag får ett bra ljud och att det låter bra. Detta är ett tokgenombrott då jag inte tyckt att min dist låter bra innan men nu gör det.

Dock så saknar jag attack i ljudet. Om man lyssnar på gitarrspåret bara på orginalet så får det sitt gitarrljud att inte ringa ut så mycket när de kör "palm-mute".

Detta använder jag för att lyssna på bara gitarren.

Jag vill alltså "klippa" ner ljudet så att riffen blir kortare och med mer attack eller vad man ska säga. Jag har idag en kondenstatormic som jag är jättenöjd med. Mycket pga att jag kan spela in på riktigt låg volym och få bra upptagning, något jag inte fick lika enkelt med en SM57.

Vad är det jag skall titta på gällande mixing för att få mer attack?

Kanske är det dynamisk mic och närmare stärkaren som gäller samt höja volymen en aning? Men jag föredrar nog om man hittar en lösning där jag kan "kapa av" ljudet lite för att få mer attack.

En anna fråga förresten:

Jag har en Blackstar HT-1RH = 1 Watts topp samt en Harley Benton G212 Vintage med två tolver i.

När jag kör overdrive på den lille toppen så kan jag bara vrida volymknappen max 5 steg av 100 innan det låter för högt i lägenheten. Hur är det möjligt? jag är nästan besviken på detta, fatta om jag skulle råka ratta upp volymen av misstag och spela ett riff, då är jag döv. Fattar inte varför man gör volymen så jäääävla känslig. Vissa säger att man inte kan överrösta en trummis med denna topp, men jag förnekar detta bestämt då det är ett jävla ös och volym i denna lilla topp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ingen som bryr sig om vad jag säger och jag gillar inte hårdrock, men jag kan jävligt mycket om palm-mutes.

För mycket "sustain" i palm mutes brukar bero på en eller flera av följande:

1. För mycket dist.

2. Dålig högerhandsteknik

3. För hög mickhöjd

Går att fuska lite med gates eller att komprimera signalen innan stärkaren men det ska inte behövas.

Vet inte hur metallica jobbar.

Jag brukar personligen ställa mängden dist efter just palm mutes, när det är tuff rock på agendan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag misstänker direkt nr 1 och 2. Min högerhandsteknik är inte den bästa och jag blev förvånad när jag började spela in hur jävla tajt man måste spela för att det skall låta bra. När man sitter och slöspelar till musik märker man inte detta men i en inspelning hör man varenda ton på ett annat sätt...

Kan erkänna också att jag är kåt på hög dist så det blir nog till att sänka denna också...

Tusen tack för tipset!

Link to comment
Dela på andra sajter

Även plektrumfattning, de flesta metalskallar brukar köra tumme+sidan av pekfingret och få en ganska vinklad attack.

Detta ger en lite köttigare och mer mättad ton.

Andra kör tumme+dynan på pekfingret vilket brukar ge ett mer rakt anslag.

Lite mer attack, men även lite distantigare ton.

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu tycker ju jag att metalgitarr-ton generellt suger balle, och ska leverera ett exempel som säkert kommer uppröra men lyssna på Blink-182's gitarrljud, där har du fruktansvärt mycket attack. Ingen grötig motorsågsdist alls utan bara ett jävla tryck i dämpningarna.

De har mixat klassisk dist (mesa) med en nästintill ren crunchsignal (marshall) med en helvetes massa mellanregister.

Mids är viktigt som fan, metalskallar gillar ju hängmatte-EQ men då får du heller ingen attack

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Intonera gitarren = justera avstånd mellan sadel och stall så att det stämmer lika bra på alla band (eller så bra det går).

Även hals kan behöva justeras för att kompensera byte av strängtjocklek.

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...