Jump to content
Annons

Minimera ljudskillnad mellan olika mikrofoner.


Bierball

Recommended Posts

Jag har för mig att jag läst i MM att Logic har en funktion för att matcha eq-kurvor så en egen inspelning kan låta nästan identisk (nåja, mera lik kanske) med en proffsdito. Igår gjorde sångaren i bandet några pålägg, och den mikrofon vi använde förra gången var lånad, så jag fick hålla till godo med SE-x1:an. Skillnaden mellan den och den bandmick från TSM som använts tidigare är inte nådig. Jag behöver därför komma på något fiffigt sätt att minimera skillnaderna i ljudkaraktär mellan de båda. Det är alltså endast några sångpålägg som ska härma tidigare sånginspelningar som redan finns i projektet. Jag är medveten om att Ozones Isotope har denna funktion, men den pluggen har jag inte. Tips och goda råd är välkomna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hmm.. Tror att det smidigaste är att lägga om all sång, annars kommer du bli gråhårig av allt pill det innebär att försöka matcha dom, vilket antagligen är typ omöjligt.

+1

Har själv suttit med det där problemet men insett att man sparade både tid och gråa hår i och med att lägga om sånginsatserna istället.

Kanske inte svaret som TS förväntat sig men men... 😑

Vänligen,

CHAE

Edith: s-t-a-v-a

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Du kan ju sätta en frekvensanalysator på varje kanal och manuellt matcha EQn.

http://www.voxengo.com/product/span/

Det är inte ovanligt att man har tagningar där man måste matcha att tex sångaren har backat ifrån micken och man måste kompensera med eq för att matcha de andra tagningarna i projektet.

Det är inte omöjligt att matcha någorlunda nära.

Värt ett försök iallafall.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Precis. Använd MatchEQ.

Lägg den på det spår du vill ändra (X1). Aktivera spåret med bandmikrofonen som källa (side chain).

post-1786-0-79161300-1325716188_thumb.png

Spela upp ett parti med den ursprungliga sångtagningen (bandmikrofonen) och klicka på Template Learn.

post-1786-0-76851800-1325716207_thumb.png

Spela sedan upp ett område med den andra tagningen (X1) och tryck Current Learn.

post-1786-0-85395100-1325716216_thumb.png

Sedan aktiverar du Material Match och justerar Smoothing och Fade Extremes efter behov.

post-1786-0-85071900-1325716222_thumb.png

Väl utfört brukar resultatet bli övertygande.

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Efter Joachimes eminenta post får jag nog ta att ändra åsikten i mitt första inlägg.

Jag har nog gjort fel tidigare, för det Joachime beskriver fungerar faktiskt bra; jag har nyss testat det.

Tack Joachime.

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter Joachimes eminenta post får jag nog ta att ändra åsikten i mitt första inlägg.

Jag har nog gjort fel tidigare, för det Joachime beskriver fungerar faktiskt bra; jag har nyss testat det.

Tack Joachime.

Låter ju lovande 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Så med match-EQ går det alltså att få en billig mikrofon för några hundringar att låta som Neumann-U87, eller hur ska man tolka det hela? Låter som att det vore extremt enkelt att få en billig mikrofon att låta som en betydligt dyrare modell. Är definitivt ingen expert på mikrofoner, men det låter som att det vore väldigt enkelt, och det har jag lite svårt att tro.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men kanske denna kan hjälpa = http://www.antareste...ducts/amm.shtml

Mic Modeler ändrar karaktären på inkommande signal med hjälp av impulser av olika mikrofoner. För att få till en lyckad emulering krävs att pluggen har impulser av båda mikrofoner.

Finns ett originalspår att utgå ifrån (som det gör i det här fallet) kommer man troligtvis närmre med MatchEQ än med Mic Modeler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mic Modeler ändrar karaktären på inkommande signal med hjälp av impulser av olika mikrofoner. För att få till en lyckad emulering krävs att pluggen har impulser av båda mikrofoner.

Finns ett originalspår att utgå ifrån (som det gör i det här fallet) kommer man troligtvis närmre med MatchEQ än med Mic Modeler.

Absolut , Men det var inte den frågan jag besvarade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...