pxm Postat 4 januari 2012 Postat 4 januari 2012 Förstår inte detta riktigt då om man kvalitetsändrar ett t.ex C till C7 som är primär dominant till Fmaj7- har man då inte bytt tonart till F ???? Är användningen riktig om man använder sekundära dominanter för tillfälliga tonartsbyten i t.ex en progression i C ????? mvh
pxm Postat 4 januari 2012 Trådstartare Postat 4 januari 2012 ...för att få ett smooth komp till t.ex en melodi som går i huvudsakligen i C men några passing notes från någon annan skala , menar jag... Är jag rätt ute ???
Jetblack Postat 4 januari 2012 Postat 4 januari 2012 Ett C7 ingår ju inte i den vanliga C-durskalan eftersom det dyker upp ett bess, men en låt kan ju faktiskt innehålla skalfrämmande toner utan att den egentligen växlar tonart. Det beror ju till stor del på hur den fortsätter efter den skalfrämmande tonen. (Men är det en dorisk C-durskala så ingår ju bess.)
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.