Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Förstår inte detta riktigt då om man kvalitetsändrar ett t.ex C till C7 som är primär dominant till Fmaj7-

har man då inte bytt tonart till F ????

Är användningen riktig om man använder sekundära dominanter för tillfälliga tonartsbyten i t.ex en progression i C ?????

mvh

Annons
Postat

...för att få ett smooth komp till t.ex en melodi som går i huvudsakligen i C men några passing notes från någon annan skala , menar jag...

Är jag rätt ute ???

Postat

Ett C7 ingår ju inte i den vanliga C-durskalan eftersom det dyker upp ett bess, men en låt kan ju faktiskt innehålla skalfrämmande toner utan att den egentligen växlar tonart. Det beror ju till stor del på hur den fortsätter efter den skalfrämmande tonen.

(Men är det en dorisk C-durskala så ingår ju bess.)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.