Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Min gamla pc-trotjänare, som inom nån vecka ska skrotas för nya dator, verkar sjunga på sista versen. Jag har lyckats exportera det mesta från gamla projekt till backupdisk (jag ska byta programvara, så jag gör rubbet till wav-filer), men idag vill den inte starta alls. Eller jo, datorn går igång, men skärmen hänger inte med, den klickar inte igång. Den går igång tystare än normalt då, ungefär som om den går på ngn slags sparlåga.Den har krånglat under en period, bl a har den signalerat för "CPU fan error", skojat till det med lite blåskräm, ibland bara slocknat och ibland när man startat den så hamnar den ingt slags läge där man kan välja F2 eller F1 för att gå vidare - eh, är inte så haj på just detta :-)

Så...vad kan detta vara? Jag behöver ju få liv i stackaren ett par gånger till...

Kan man skruva isär den och kika? Vad ska man tänka på då?

Annons
Postat

"Cpu fan error" kan tyda på att fläkten till processorn inte fungerar eller att det är så mycket damm i den att kylningen fungerar dåligt. Så öppna och titta.

Postat

om du öppnar och kikar finns det inte så mycket att se 🙂 kolla efter om nån sladd hoppat ur särskilt cpu-fläkten passa på att dammsug den (man ska egentligen använda tryckluft) om den inte vill starta prova efter nån timme så den hunnit kallna. Om datorn är slut går det ändå att kopiera hårddisken(om inte det är den som är paj) så ingen panik

Postat

Tack!

Öh, läge för småkorkad fråga nu...😉 Men, man ska man inte se upp med magnetiserings-grejs innan man börjar öppna och skruva...ehhh...?

Postat

Tack!

Öh, läge för småkorkad fråga nu... 😉 Men, man ska man inte se upp med magnetiserings-grejs innan man börjar öppna och skruva...ehhh...?

Inte magnetiseringsgrejs; snarare statisk elektricitetstjosan. Om du är osäker, så jorda dig själv i ett värmeelement. Jag gissar att du inte har ett antistatarmband, men sätter du dig vid ett element så kan du alltid ta av dig barfota och vila foten mot det. Svinbekvämt 🙂 Eller bara vidröra det en gång i minuten.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.