Jump to content
Annons

inspelnings nivå!


kluster

Recommended Posts

Föreställ dig att du ska hälla upp sprit från dunken, du sätter en tratt på flaskan och fyller upp. Men du fyller bara flaskan till hälften.

"Gör inget, jag kan ju fylla på med vatten så får jag en hel flaska sprit ändå!"

Tänker du.. Men ack så fel du har, mängden sprit ökar ju inte bara för att flaskan blir fullare.

Och nu byter vi ut flaskan mot en ljudfil och spriten mot bitdjup, huj så pedagogisk jag kan vara klockan halv två på natten.

/Majken

jo, men oftast så vill man späda ut spriten lite, för att göra den lite mer lätthanterlig för magen, och mer välsmakande för tungan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Elof (oregistrerad)
Hmm.. Lite eftertänksam blir jag??? Har du ett "analogt" vred att vrida på så är det fortfande fullt med bitar i din inspelning.. allt eventuellt brus du då hör har med analoga förstärkare att göra... MEEEN är det som så att du styr nivån i din dator .. då är det bitarna du reducerar.. Då blir det sämmre och sämmre ju lägre volym du väljer ( färre och färre bitar som återger verkligeheten)

Testa att bouncea om en fil på skitlåg volym, många gånger. Sen gaina den som satan, så får du se 🙂 (eller höra rättare sagt).

Det är samma sak med digital kompression. Ju mer du komprimerar, desto fler bitar förlorar du, Om man komprimerar 6 db med en mjukvaruplugg har du förlorat en bit. Det är en av många anledningar till att analog kompression låter så jäkla smutt jämfört med digital 🙂

Modifierad verklighet att säga att analog kompression är bättre för att digital kompression skulle reducera bitdjup. Visst stämmer det teoretiskt, men det finns en och annan aspekt till att beakta till detta.

Det var just det jag sa: att det är en av många anledningar, självklart inte den huvudsakliga. Det finns både analoga och digitala kompressorer som låter skit eller guld.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...