Jump to content
Annons

Nån som har några tips på bra trummickar?


Tony

Recommended Posts

Yohill (oregistrerad)
JJlabsDRM7_small.jpg

JAM har ett billigt och bra mikset för trummor. Priset är helrätt. 2000kr för allt!!!

JAM

Vi köpte det till vår replokal från några år sedan för att testa. Det är det värsta jag provat såååå dåligt. Mickarna läcker så mycket så när vi satt och lyssnade fattade vi inte vilken mick som var vilken! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 11 månader senare...

Bump. *Host*

Jag har tänkt skaffa en dynamisk stormembransmick till baskagge modell billig.

Är det någon som använder TSM modellen för 700 pix? Har tänkt testa den på öppet köp och se om det håller.

Annars är alternativet beganat. Har hittat dessa:

Beyerdynamic Tg-X 50 800 kr (såld)

AKG D112 (900 kr)

Audix 7 (?)

Någon som har synpunkter? Andra förslag?

🙂

edit: prisuppdatering

Redigerat av flintan
Link to comment
Dela på andra sajter

hahaha... nostalgi! :\

Kan ju säga såhär 2 år senare att jjlabs mikpaket för 2000:- är riktigt ruttet, men jättebra att komma igång med, speciellt om man är nybörjare och inte ens själv hör skillnad mellan olika mikrofoner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror det lutar åt D112 ändå.. 900 kr är väl är rätt bra pris?

Jag har tidigare kört SP B1 på baskagge plus en Wharfedale på slagskinnet och det har funkat men man måste ratta lite.

Övriga trummor mickar jag med AudioTechnica småmembran som överhäng och sm58/57 plus wharfedale på virvel och pukor och det har fungerat hittilss.

Link to comment
Dela på andra sajter

hahaha... nostalgi! :\

Kan ju säga såhär 2 år senare att jjlabs mikpaket för 2000:- är riktigt ruttet, men jättebra att komma igång med, speciellt om man är nybörjare och inte ens själv hör skillnad mellan olika mikrofoner.

Har testat ett liknande mickpaket som hette superlux en gång och de sög.. Bättre i såfall att köpa bra överhäng och köra på bara det. Plus vilken sångmick som helst på virvel och kagge som komplement..

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här med jämförande ljudklipp är ju en vetenskap i sig... Är de snålkodade kan man ju fundera på hur mycket av originalljudet som finns kvar...

Till att börja med vill jag bara instämma i det vissa säger här, det spelar ingen roll vad folk säger att man ska ha en mik till; det är bara att testa sig fram och om man gillar det man hör så använd det. Dock är det ju kanske itne så lätt att få tag på fyrtioelva mikar att testa därav denna tråd, antar jag.

421:an är ju klassiker på pukor, 57:an på virvel och går om man vill även på hi-hat. När det gäller hi-hat så är det mycket möjligt att man vill ha en mik med snabbare trensientrespons än 57:an alltså bär man välja nån småmembranskondensatormik.

Förhoppningsvis så kommer jag själv få välja ut mikar till ett studioprojekt om några månader (beror på om vi kan skaka fram pengarna eller ej). Har mest erfarenhet av dyra mikar såsom Royer R121, SF24, Neuman U47, U49* osv, men att köpa mikar i den prisklassen är ju bara att drömma om, så jag har ögonen öppna för alla tips på prisvärda alternativ. Har också funderat på hur JJLabs olika alternativ låter. Jag tror ju inte att de låter i världsklass när de är så billiga, men det handlar ju också om vad man får för pengarna.

* Jag menar inte att skryta, det var inom min utbildning jag kunde använda dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Ja, alla är vi väl ute efter mer tekniska prylar, så även jag. 🙂

Står också i valet mellan MD421 och beta52.

Ljudklipp vore spännande!

Köp en EV 868 istället, sen har du audix D4 som låter väldigt likt 421 fast läcker mindre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm. Har tänk och läst runt lite mer men jag blir inte klokare..

Jag har testat D112 för nåt år sen och blev nöjd men inte direkt superimpad. Och det ljud jag har nu (B1 + dyn. "sångmick") är jag i.o.f.s. helt nöjd med..

Men det känns som att B1'an rent mekaniskt inte riktigt pallar trycket som blir vid hålet i frontskinnet på baskaggen, och det är där det låter bäst. Jag måste använda puffskydd 😄 och sist jag spelade in trummor rasade t.o.m. puffskyddet isär p.g.a. trycket..

Någon annan som använder puffskydd på kagge? 😄

Och finns det risk att SP B1 går sönder av trycket?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm. Har tänk och läst runt lite mer men jag blir inte klokare..

Jag har testat D112 för nåt år sen och blev nöjd men inte direkt superimpad. Och det ljud jag har nu (B1 + dyn. "sångmick") är jag i.o.f.s. helt nöjd med..

Men det känns som att B1'an rent mekaniskt inte riktigt pallar trycket som blir vid hålet i frontskinnet på baskaggen, och det är där det låter bäst. Jag måste använda puffskydd 😎 och sist jag spelade in trummor rasade t.o.m. puffskyddet isär p.g.a. trycket..

Någon annan som använder puffskydd på kagge? :rolleyes:

Och finns det risk att SP B1 går sönder av trycket?

Jag har precis beställt en Audix D6, tror på den men jag har ju inte testat den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan ju säga såhär 2 år senare att jjlabs mikpaket för 2000:- är riktigt ruttet,

Hmmm, det utesluter väl jjLabs kaggemick. Som för övrigt ser exakt likadan som TSM kopian som ser ut som Shure beta 52..

Ska jag slå till på D112?

Hjälp mig sluta vela.. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

oj var jag för långsam nu, har du köpt den?

jag har annars en totalt splitterny shure beta52:a som ändå skulle gå för begagnatpris såklart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...