wellness music Postat 26 mars 2012 Dela Postat 26 mars 2012 (redigerat) Om ni har plattor så det räcker kan ni limma ihop 15 och 25 så ni får 40 mm. Detta ger 30 -50 % (beroende på frekvens) bättre absorption vid 125/250/500 Hz jämfört med 25 mm. Monterar ni med luftspalt bakom ökar absorptionen ytterligare i ovan nämnda frekvensområde (ni skulle faktiskt kunna använda äggkartongerna till detta). Någon bas kommer ju inte att absorberas men ni kommer uppleva ett behagligare rum att repa i då dessa plattor kommer att ta bort fluttereko bla. Ta bit för bit och prova er fram. Ovanför sångposition skulle jag vara försiktig med för mycket absorption i det övre registret så det inte blir så tungt att sjunga - med tanke på den låga takhöjden. Lycka till! Redigerat 26 mars 2012 av wellness music Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BluesBoy Postat 26 mars 2012 Trådstartare Dela Postat 26 mars 2012 Tack för svar! Vad tror du om en liten spalt mellan plattorna? Inte mellan plattorna och taket, utan mellan resp. platta? Du menar att vi skulle kunna ta äggkartongerna och limma fast dessa i taket och sedan plattorna ovanpå (under) äggkartongerna? Hmm...spännande. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
wellness music Postat 26 mars 2012 Dela Postat 26 mars 2012 Utan att ha sett rummet skulle jag kunna tänka mig att ungefär 50% intäckning kan vara bra att börja med. Sedan är det ju bra om ni kan få upp något tjockare absorbenter på åtminstone ena kort och långväggen. Eftersom det är rätt låg takhöjd tycker jag ni ska skippa luftspalten där. De största skillnaden blir faktiskt med 40 mm istället för 25. Absorbera bredbandigt på väggarna i stället. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BluesBoy Postat 26 mars 2012 Trådstartare Dela Postat 26 mars 2012 Ok. Tack så hemskt mycket. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BluesBoy Postat 26 mars 2012 Trådstartare Dela Postat 26 mars 2012 En ytterligare fråga bara. 😛 När man limmar upp skivorna skall man försöka lägga de lite assymetriskt eller spelar det ingen större roll? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.