Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

NEJ! inte ännu en budget-monitor-tråd, tänker alla... 🙂 Hoppas dock på lite input ändå, då jag tror att min frågeställning skiljer sig något från de andra trådar jag läst som behandlar ämnet.

Jag har sedan ca 10 år en egen liten och enkel studio i ett separat hus på tomten, dock med uppmickat trumset och gitarrstärkare, där jag kör Cubase och passiva Spirit Absolute Zero monitorer. Har testat flera olika förstärkare till mina monitorer (proton, jvc, pioneer, men den som låtit absolut bäst är en Luxor från 70-talet. Jag har egentligen aldrig varit helt nöjd med diskant och mellanregister i monitorerna, men har lärt mig mixa i dem, och har uppskattat basen som kanske inte är helt naturtrogen, men fläskig (för att vara små monitorer).

Då jag i princip gör musik bara för att det är roligt och inte med syfte att bli nästa Tibaland, Hatebreed eller Deadmau5, tycker jag det är extremt viktigt att hålla inspirationen på topp då jag håller på, genom att känna drivet "viben" i den låt man håller på med (att det låter GÖTT helt enkelt) och mindre viktigt att höra exakt hur torr bastrumman är eller hur platt synthen/ gitarrerna låter. Man lär sig mixa i dem ändå, även om det tar längre tid. Kan erkänna att man är lite av en bassjunkie.

Jag har kvar min studio (även om jag inte använder den så mycket), men håller även på att bygga hemstudio i ett rum i vårt hus, där jag kommer göra mjukvarubaserad musik, och behöver monitorer. Rummet är ganska litet (10m2) och eftersom det ligger i huset kan jag inte spela så högt. Monitorerna kommer även stå ganska nära väggen så basporten bör vara på framsidan.

Har bland annat tittat (dock inte lyssnat) på: Samson Rubicon R6a, Behringer b3030a, Alesis M1 MK2. Köper gärna något bättre till samma pengar begagnat! Har däremot lyssnat på KRK rp5 rokit g2 som verkar vara mångas favorit, dock inte min då de helt saknar bas...

Jag behöver alltså tips på aktiva budget-monitorer som låter inspirerande vid låg volym 🙂

Annons
Postat (redigerat)

Egentligen bör ju inte monitorer vara basportade alls, men jag har rätt enkla ESI nEar05 Experience och tycker de låter utmärkt för pengen. Blivit rosade av kritiker i övrigt har jag förstått.

Redigerat av JohnRick
Postat

Egentligen bör ju inte monitorer vara basportade alls, men jag har rätt enkla ESI nEar05 Experience och tycker de låter utmärkt för pengen. Blivit rosade av kritiker i övrigt har jag förstått.

Helt riktigt, men för att få djupare bas ur små lådor med små element finns väl ingen annan väg?

Tack för tipset, skall kolla upp ESI nEar05 Experience. Noterade att de har basport på baksidan, hur nära väggen har du dina?

Postat

För att säkerställa att basresponsen på budget-monitorer kanske det är säkrast att satsa på 8" ändå tex nEar08, M-Audio StudioPhile BX8 Delux, Behringer B2031A. eller liknande och sedan försöka akustikbehandla rummet ordentligt.

Inser att man offrar lite mid-upplösning på 8"-budget monitorer men det kan jag leva med, frågan är hur långt från monitorerna man bör sitta, i mitt fall hamnar man ca 1 meter från bafflarna, är det för lite?

Postat

Var och A/B lyssnade några monitorer ikväll, tyvärr över min budget... Jämförde Event 20/20 bas V3 med i princip alla KRK i VXT och Rokit serien, och måste säga att KRK låter riktigt tråkiga i mina öron oavsett modell: platta, ingen punch, skrikig övre mid m.m. Event 20/20 bas V3 låter dock riktigt bra, kanske lite vass diskant men jag antar att den går att sänka någon db.

Postat

Lyssnade faktiskt även på Tannoy reveal 6,5" idag, problemet var att jag jämförde dem med Event 20/20... Dock skulle jag nästan säga att jag gillade tannoy bättre än KRK.

Jämförde HS 50 och 80 förra veckan, HS80 ligger något över min budget men låter riktigt bra, HS50 har alldeles för klen bas för min smak.

Får kolla upp Equator d5!

Postat

KRK gillar jag inte alls, har för muffligt ljud för min smak, men är väldigt förtjust i HS-80!

Har ett 5.1-system med fem HS-80 & en HS-10 woofer sen runt sex-sju år tillbaks (osäker på exakt hur länge, köpte dom några veckor efter dom släpptes vad jag vet), och är väldigt nöjd med dem.

Det finns många åsikter om detta, men jag hör till dem som föredrar att jobba med fullständigt neutralt kalibrerade monitorer genom både akustisk behandling och equalizer som sista steg. De här högtalarna har inte helt rak karaktär själva, har ett lite för skarpt ljud man i praktiken måste koppla in diskant-paden på innan man använder dem, & kan vara lite tjorviga att placera, men har ett väldigt rent ljud jag inte förväntade mig på ett system i den här prisklassen (när jag köpte dom låg dom på runt 6000:- per styck, men nu vill jag minnas dom kostar under 2000:- per högtalare), och en helt otrolig upplösning i diskanten. Även med pad:en på :-)

Sen har vi ju, som tidigare nämnt, HS-50 som är ännu billigare & låter ungefär likadant, men som inte går lika lågt i basen. Vilket jag iof ser nu att du hade åsikter om.

Hur ser din budget ut förresten? Vad är du villig att lägga?

Postat

KRK gillar jag inte alls, har för muffligt ljud för min smak, men är väldigt förtjust i HS-80!

Har ett 5.1-system med fem HS-80 & en HS-10 woofer sen runt sex-sju år tillbaks (osäker på exakt hur länge, köpte dom några veckor efter dom släpptes vad jag vet), och är väldigt nöjd med dem.

Det finns många åsikter om detta, men jag hör till dem som föredrar att jobba med fullständigt neutralt kalibrerade monitorer genom både akustisk behandling och equalizer som sista steg. De här högtalarna har inte helt rak karaktär själva, har ett lite för skarpt ljud man i praktiken måste koppla in diskant-paden på innan man använder dem, & kan vara lite tjorviga att placera, men har ett väldigt rent ljud jag inte förväntade mig på ett system i den här prisklassen (när jag köpte dom låg dom på runt 6000:- per styck, men nu vill jag minnas dom kostar under 2000:- per högtalare), och en helt otrolig upplösning i diskanten. Även med pad:en på :-)

Sen har vi ju, som tidigare nämnt, HS-50 som är ännu billigare & låter ungefär likadant, men som inte går lika lågt i basen. Vilket jag iof ser nu att du hade åsikter om.

Hur ser din budget ut förresten? Vad är du villig att lägga?

Nu snackar vi!!! Skulle jag investera i en vettig hemma stereo anläggning så hade jag som du, hellre köpt Yahama hs80 + sub än någon mellanklassa hemmabio skit för 15k. Tycker hs80 är riktigt trevliga att bara lyssna genom 🙂 Hellre som sagt eq:a i sista steget än att ha några scoopade hypade hemmabio högtalare.

Postat

Adam A7X. Varför? Överlägset grym ljudbild som du kan arbeta med, få dina saker gjorda, inte sitta och vara en "bass addict" utan verkligen skapa något du är nöjd och stolt över i hjärtat. Adam A7X låter svinbra även som hifi-högtalare, speciellt om du tar ned tweetern nån db eller två, då får du ett lite mer mjukt ljud, men fortf grym upplösning och separation. De har bas, all bas du behöver om du inte jobbar med 6-strängade basar och sub-basar. 5 ÅRS GARANTI............. andra tillverkare lämnar inte så lång garantitid. Säger väldigt mycket om deras byggen. Du får en rak högtalare, har lyssnat på HS80, som låter maffigt som fan, men inte lika raka som Adam. Unna dig något bra i ditt skapande/musicerande, köp högtalarna du vill ha och ha dom i 5 år! eller MER

Postat

Jag har nu löst detta tillfälligt genom at köpa ett par billiga begagnade Behringer B2031A, för att kunna vänta in begagnade HS80 i närområdet. Har faktiskt inte lyssnat alls på Adam, då de i vettig storlek legat för långt över min budget.

Jag tror även att jag behöver komma i mål med akustikbehandlingen av rummet innan jag har en lyssningsmiljö som är tillräckligt bra för att få nytta av bra monitorer.

Måste dock säga att så länge inte min "Truth"-temporärlösning går sönder efter en vecka är det ganska prisvärda burkar för en dryg tusenlapp begagnat.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.