Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har gjort en låt i cubase sx (electronica) med ca 20 spår (mest midi) ca 5 spår percusion, 5 synth 2 bas å resten div svep å "noise" ljud. men nu ligger allt i en klump i mitten av. Har ju förståt att man ska panorera å så. Men vad ska man panorera å ska man panorera olika mycket osv?? Tacksam för hjälp!! 😉😉

Annons
Postat
Har gjort en låt i cubase sx (electronica) med ca 20 spår (mest midi) ca 5 spår percusion, 5 synth 2 bas å resten div svep å "noise" ljud. men nu ligger allt i en klump i mitten av. Har ju förståt att man ska panorera å så. Men vad ska man panorera å ska man panorera olika mycket osv?? Tacksam för hjälp!! 😉😉

Vi kan inte höra riktning på ljud under 200 hz så där ska ABSOLUT aldrig någonting panoreras. emellan 200 och 2000 hz så avgör vi riktning på ljudet genom ljudnivå och tidsskildnad mellan höger och vänster öra. Över 2000 hz så hör vi riktningen enbart genom ljudstyrka. Faktorer som kan vara bra att tänka på när man placerar ett ljud i stereo.

Det som panoreras oftast är cymbalar och hi-hat, gitarrer, precc, synth/orgel/piano osv.

Alla omringande ljudkällor så att säga. Lyssna efter vad som är grunden i musiken och vad som är "utfyllnad".

Postat (redigerat)

Glömde säga att du ska också tänka på jämnvikt emellan högtalarna. Det ska helst inte luta åt nåt håll när du lyssnar om man ska dra en snabb grundregel. Men regler är till för att brytas så mecka och testa lite så lär du dig av erfarenhet. Lyssna mycket på skivor efter hur man har placerat ljuden.

Redigerat av addic59
Postat

Somliga artister panorerar helt "fel", vissa slingor enbart i en kanal och sådär. Men, det låter ofta fantastiskt bra ändå. Så du får helt enkelt testa vilket som blir mest livfullt och fint..

BD bör dock ligga i mitten. 😉

Postat
Vi kan inte höra riktning på ljud under 200 hz så där ska ABSOLUT aldrig någonting panoreras. emellan 200 och 2000 hz så avgör vi riktning på ljudet genom ljudnivå och tidsskildnad mellan höger och vänster öra. Över 2000 hz så hör vi riktningen enbart genom ljudstyrka. Faktorer som kan vara bra att tänka på när man placerar ett ljud i stereo.

Det som panoreras oftast är cymbalar och hi-hat, gitarrer, precc, synth/orgel/piano osv.

Alla omringande ljudkällor så att säga. Lyssna efter vad som är grunden i musiken och vad som är "utfyllnad".

Det där är ändå en förenkling av verkligheter (fast en bra tumregel). Den positionering av ljud vi gör är väldigt beroende av tidsskillnaden mellan öronen, även vid höga frekvenser, så att säga att man bara kan positionera ljud över 2khz med volymskillnaden stämmer inte. Även öronens form bestämmer positioneringen, det är hur vi avgör ljudets position i höjdled. Om man mäter upp örats form och låter en användare bestämma positioner så kan man faktiskt positionera ljud i 3D med vanliga hörlurar :-) Har man tur kan man även göra det med vanliga högtalare. Som av en slump så stämmer mina datorhögtalare och öron väldigt väl med en pluxuslåt (kommer inte ihåg vilken) som gör att jag kan positionera en synt som panorerar ovanför och under mitt huvud. Känns väldigt skönt när det låter som den går genom mitt skallben kan jag säga ;-)

När det gäller panorering så är det mestadels bara att köra på känsla. Basen bör ligga i mitten då man ändå så knappt kan positionera den, alltid bra att låta båda högtalarna jobba med den. Cymbaler och hihats brukar vara sköna att panorera ut lite mer. Snares brukar jag vara lite försiktigare med, om jag bara har en (och inte orkar automatisera panoreringen) så vill jag helst inte flytta ut den för långt då den lätt får mixen att låta obalanserad. Om du har syntar som har lite "glitter" i stereo (typ en baston och lite effekter som studsar runt) så kan det ge ganska mycket att köra en stereo expander då den och låta ljudet verkligen komma ut så långt som möjligt.

Men jag är ingen guru. Prova dig fram och lek, låter det bra så låter det bra :-)

Postat

Hur många basljud eller baskaggeljud saknar frekvensinnehåll över 200Hz?

Och oavsett om det enbart finns frekvenser under 200Hz så beror det helt på lyssningen om man kan höra panorering eller inte. I vanliga högtalare kan du inte höra att en 100Hz sinuston panorerar, men i hörlurar kan du däremot väldigt tydligt höra detta.

Våga vara annorlunda, ingenting är "rätt" eller "fel" såvida man inte försöker att eftersträva en verklighet i ljudbilden. När stereo först började användas extrempanorerade man instrument, något man ofta skulle anse är fel idag. Dessa inspelningar låter dock fortfarande bra och ofta mycket tack vare den annorlunda panoreringen som får vissa instrument att stå ut.

Så för böveln, bryt regler! Bas och sång i mitten? Panorera! 😉

/Majken

Postat

Var det någon som sa ljudexempel? Ok då!

Panrerande baskagge... förbjudet? Åh ja, men ack så snyggt 😉

/Majken

Postat (redigerat)
så att säga att man bara kan positionera ljud över 2khz med volymskillnaden stämmer inte

Över 2 khz så är svägningarna för snabba för att vi ska kunna uppfatta ljudets riktning via tidsskildnad. Ska leta reda på bevis åt dig för att undvika långa diskussioner.

Även öronens form bestämmer positioneringen, det är hur vi avgör ljudets position i höjdled.

Bullshit. Mister vi hörseln på ett öra så kan vi inte någonsin avgöra ljudets riktning.

Redigerat av addic59
Postat

Experimentera!!

Många riktigt riktigt bra låtar är som sagt dom som just bryter mot de här oskrivna panoreringsreglerna...

Placebo har t.ex. ofta sina gitarrer tokpanorerade och drar sig inte alls för att köra introt i bara ena högtalaren... Front 242 kör synthbas som flänger som en tok mellan högtalarna........

Postat
Vi kan inte höra riktning på ljud under 200 hz så där ska ABSOLUT aldrig någonting panoreras.

Vad kan hända då?

Postat

Nu är det väl ändå så, mina herrar, att inom Elektronika, som jag uppfattade att det här handlade om, så brukar man väl vara ganska duktig på att "bryta mot panoreringsreglerna"?

Mitt tips blir därför: Lär Dig "reglerna" och tänket bakom dem så att Du vet vad Du bryter mot. Lyssna också på ett par artister/låtar Du gillar inom genren, inte för att sno men för att inspireras eller bara höra hur man skulle kunna göra. Lyssna gärna i hörlurar, där är det lättare att uppfatta placeringar, åkningar mm. Lycka till, Criskooh!

Sen må jag säga att de experimenten jag hört på sistone inom rocken med t ex hela trumsetet i ena högtalaren (The Flower Kings, Dream Theater t ex) har låtit helt bedrövliga. Hela den grejen har klart stört låten. Dock har jag också hört exempel där rätt så kraftiga "regelbrott" har hottat upp låten betydligt. Det har dock mer handlat om hårdare dansmusik (jag är dålig på korrekta genrebenämningar här, ursäkta!). Jag upplever också att denna musik börjar få sina egna regler, kanske på både gott och ont. Det resonemanget överlåter jag med varm hand åt Dumb Dan, Nattvaktaren m fl. För övrigt har jag läst om panorering i andra trådar. Använd sökfunktionen. Puss!

Postat
Bullshit. Mister vi hörseln på ett öra så kan vi inte någonsin avgöra ljudets riktning.

jo, det fungerar verkligen så. Tack vare örats form så uppfattar man varifrån ljudet kommer ifrån. Det finns flertalet pluggar som simulerar detta, för hörlurar alltså. Det har gjorts massor med forskning kring detta och är verkligen ingen bullshit.

Postat
Vi kan inte höra riktning på ljud under 200 hz så där ska ABSOLUT aldrig någonting panoreras.

Vad kan hända då?

Det är ingenting som händer, det är bara onödigt att panorera under 200 Hz eftersom man ändå inte hör varifrån det kommer 😕 Detta kan man alldeles utmärkt testa med en subwoofer, jag har min ställd långt till vänster i rummet men stänger jag ögonen tror jag den står mitt framför mig.

Postat

jo, det fungerar verkligen så. Tack vare örats form så uppfattar man varifrån ljudet kommer ifrån. Det finns flertalet pluggar som simulerar detta, för hörlurar alltså. Det har gjorts massor med forskning kring detta och är verkligen ingen bullshit.

Hmmm när konstaterades detta? Inget jag någonsin hört talas om iaf =).

Postat (redigerat)
Över 2 khz så är svägningarna för snabba för att vi ska kunna uppfatta ljudets riktning via tidsskildnad. Ska leta reda på bevis åt dig för att undvika långa diskussioner.

Jaså du. Du menar alltså att ljudet skulle färdas saktare när det går över 2000Hz? För det är väl ändå tidsskillnaden mellan öronen vi pratar om? Om det inte är så får du gärna överbevisa mig, gärna med en ingående förklaring exakt hur vi positionerar ljuden. För att säga det enkelt, ja, jag vill ha bevisen tack. Har jag fel så vill jag veta hur det fungerar, för jag kan då bara gå efter vad jag fått lära mig på högskolan. Vad jag vet så kan man positionera allt med tidsskillnaden så länge som det är tillräcklig volymskillnad mellan öronen. Om du hör en impuls på 2000 hz nära dig så kan du väl inte säga att den skulle vara svårare att positionera med tidsskillnad än en impuls på 10khz? Tiden för ljuden att nå öronen är precis densamma. Däremot kan jag tänka mig att konstanta toner är svårare att placera enbart på tidsskillnad, men det beror nog mer på att höga toner har svårare att tränga genom skallben och öronen, så det blir bra mycket lättare att positionera med volymskillnaden.

För att sammanfatta så använder människan ALLTID alla tre systemen för att positionera ljud, sen blir vissa system mer dominanta vid vissa frekverser. Därav mitt citat "en förenkling av verkligheter (fast en bra tumregel)". Men som sagt, har du bevis så skicka över dom, jag är alltid intresserad att lära mig mer om jag har fel.

Som debbie sa, jo så fungerar det visst.

Redigerat av Arete
Postat
ör att sammanfatta så använder människan ALLTID alla tre systemen för att positionera ljud,

Jasså? Men förklara då för mig varför man inte panorerar en sub bas?

När frekvensen är under 200 hz så är ljudvågen längre än 17 cm (medelmåttet mellan öronen på en fransman =).) och då kan vi längre inte uppfatta ljudets riktning. Och tror du att du är nåt med din hävl attityd i dina inlägg?

Postat (redigerat)
I vanliga högtalare kan du inte höra att en 100Hz sinuston panorerar, men i hörlurar kan du däremot väldigt tydligt höra detta.

Men det hänge väl på att om basen finns i höger öra i en hörlur så tar sig ju inte ljudet til vänster öra. Det är ju liksom en vägg emellan.

Redigerat av addic59
Postat
ör att sammanfatta så använder människan ALLTID alla tre systemen för att positionera ljud,

Jasså? Men förklara då för mig varför man inte panorerar en sub bas?

När frekvensen är under 200 hz så är ljudvågen längre än 17 cm (medelmåttet mellan öronen på en fransman =).) och då kan vi längre inte uppfatta ljudets riktning. Och tror du att du är nåt med din hävl attityd i dina inlägg?

Under 200Hz kan man inte använda det nej, men det är just för att våglängden är så pass lång. Nu var det inte det vi var inne på, det var ljud över 2khz. Det var där jag ville ha din förklaring. Och nej, jag vill inte ha nån het diskussion om det, snarare vill jag ha reda på fakta. Och ursäkta om jag skrev med nån sorts attityd, det var inte meningen. Vill bara rätta fel, och själv bli rättad om jag vräker ur mig saker som inte är sanna. Ingen idé att hetsa upp sig om saker, nu börjar vi om och tar det sakligt och med ren fakta.

Postat

Låter bra. Det där ÖVER 2khz minns jag inte riktigt hur det fungerade, men enligt boken så ska det ha samma funktion fast omvänt. För många svägningar hinner "svänga" mellan dina öron vilken resulterar i att man inte kan utnytja det. Kanske har fel i den punkter gällande hur det funferar, men det står iaf med säkerhet att man inte kan avgöra ljudets riktning via tidsskillnad utan bara med hjälp av nivåskilnnad.

Postat
Men det hänge väl på att om basen finns i höger öra i en hörlur så tar sig ju inte ljudet til vänster öra. Det är ju liksom en vägg emellan.

Jajemen!.. Men det gör ju inte på något sätt panoreringen mindre verklig eller påtaglig. Hörlurar ger alltså en möjlighet att få en bredare stereobild, varför inte utnyttja det?

/Majken

Postat

Ska ge mig ner på liu's bibbla och leta reda på nån bok om det här, nu skall det gå till botten med den :-)

Postat (redigerat)

Majken:

Ja men då måste ju alla lyssna i lurar om det ska vara funktionsdugligt att panorera bas 😆

Arbete:

Gör gärna så. Onsdag nästa vecka så plockar jag med mig boken hem och citerar direkt ur.

Redigerat av addic59
Klang (oregistrerad)
Postat

Panoreringstips: Försök att utnyttja hela området för att inte gröta ihop alla ljud i mitten. Använder du stereoljudkällor så panna de ej fullt ut för då kommer ändå kärnan i ljudet att ligga i mitten. Tippa dem hellre åt olika håll, Tex synth 1 vänster kanal fullt ut höger kanal klockan tolv. Synth 2 höger kanal fullt ut vänster kanal klockan tolv.

Har du monoljudkällor kan du lägga en fullt ut, och en effekt på denna panorerad åt motsatt håll. Ofta pannar man för att fylla ut stereobredden, ett tips är att inte panna ut instrumemten fullt ur utan låta ett reverb eller annan effekt fylla ut hela stereobredden. Om låten skall spelas i radio eller hos andra måste man alltid kontrolllyssna i mono och se om några frekvenser släcks ut.

Våga experimentera. Lyssna på Beatles plattor från och med 67. Revolutionerande!

Postat

En skän effekt är att lägga ut samma synt i två spår, sen lägga samma effekter på dom fast som går lite i otakt (en lver 8 bars, en över 9-10 t.ex.) och panorera ut dom åt varsitt håll (ca 50-75%). Då kan man få en väldigt skön stereovariation, där dom arbetar mot och med varandra :-)

Postat

Fetebas är väl mest praktiskt att lägga i mitten så att energin delas mellan högtalarna. Har man all bas i en högtalare får den det svettigt att presentera andra ljud i lägre frekvenser.

Postat (redigerat)
Majken:

Ja men då måste ju alla lyssna i lurar om det ska vara funktionsdugligt att panorera bas 🙂

Njae 😎 - Först och främst är det ju få basljud och baskaggeljud som endast innehåller frekvenser under 200Hz. Panorerar du en elbas kommer du tydligt att höra panoreringen av attacken i elbasljudet vilket lurar örat att tro att hela ljudet är panorerat. Sedan gör det ju inget om du inte skulle höra panoreringen i högtalare. Du kommer inte att förstöra ljudbilden men däremot kan den bli snäppet djupare och intressantare om du lyssnar i lurar.

EDIT: Ja jävlar, jag skriver som en kratta! Men men, nytt tangentbord så jag får nästan skylla ifrån mig 🙂

/Majken

Redigerat av Majken

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.