Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

I färd med att bygga vår tredje studio och i konceptplanen runt vad som skulle lyfta den från kreativ röra till kreativ himmel landade vi i färdigdragen kabel, färdig att patchas på alla sätt. Ljud - no problemo, såklart... utmaningen kommer i MIDI. Det FINNS MIDI-patchbays, men de är svåra att hitta, skrymmande och kostart skjortan. Så jag började leka med tanken på att köra även MIDI genom samma stereopatchbays som jag kör allt annat i:

Teori: MIDI använder i praktiken bara tre pin, vilket borde göra det fullt möjligt att bära signalen över "vanlig" balanserad tele-kabel (dvs gitarrsladd i stereo). En adapter från MIDI <-> stereotele möjliggör därmed att köra in signalerna i en stereopatchbay för att sedan patcha in de synthar vi vill i ett tillgängligt MIDI-system.

Sagt och gjort, jag dammsög internet och hittade flera artiklar som stöder teorin (gamla artiklar). Hittade dock bara en adapter, hos Thomann (http://www.thomann.de/se/the_sssnake_1872_adapter.htm) som verkade ha en chans att göra det jag önskade. Proof of concept; beställde hem två datprar och prövade - ingen signal till MIDI-interfacet. Min gissning: Adaptern är tänkt som en ljudadapter för DIN och flyttar signalen från (i mitt fall) "fel" pins till tele-kabeln med konsekvensen att fel pins har signal in i MIDI-interfacet och därmed fattar inte interfacet att den har signal.

Frågor:

1. Någon som testat teorin enligt ovan i praktiken?

2. Någon som känner till en adapter?

3. Någon som har en (bättre) annan teori än jag för att Thomanns adaptrar inte vill fungera..?

Just nu håller det här mig från att lägga nästa beställning till Thomann - HELST vill jag undvika att löda själv då jag, av en anledning, inte äger någon lödkolv, hrm. Det är dock nästa steg om inte någon kommer med nåt smart!

=)

Idéer, tankar..?

//Petter

Annons
Postat

Jag skulle löda adaptern själv... men då har ju jag lödpenna oxå.....

Men allvarligt! Det är ju inga pengar i en lödpenna (64,90 kr på Biltema).

Snabbt svarat - imponerande! ^^

Problemet är inte så mycket penna plus tenn som det är Petter plus lödning. Man skulle kunna säga att ur ett felsökarperspektiv så introducerar det en hel BUNT nya felkällor - och ur rent estetiskt perspektiv så kan man väl säga att mina lödningar sällan är särskilt sexiga.

:-P

Men yes, jag lär landa där om ingen kommer upp med nåt smart. Eller skjuter ner teorin helt och hållet... Prövade också att maila Thomann för att få deras input. Jag kan mycket väl tänka helt åt h-e!

//Petter

Postat

Hur hade du tänkt att patcha? In i datorn eller externt utan dator?

Och hur många ingångar/utgångar behover du?

• Gilla 1
Postat

Din teori funkar. Jag har (egengjorda) MIDI-XLR adapters i min studio. På så sätt kan jag skicka midisignal från studion till kontrollrum genom mickanaler. Perfekt när man har ett helt band på plats inne i studion och vill spela in midi från elpiano och syntar.

Kablar gjordes genom att dela på midikablar och löda på XLR-kontakter (hona + hane). Behöver man förlänga använder jag bara en mickabel. Har för mig att det finns någon teoretisk gräns hur långt man kan skicka midi-signal utan att ha en signal-förstärkare men jag har inte haft några problem med mitt system.

MIDI PINOUT

• Gilla 1
Postat

Jag har för mig att midi-specen säger att 10m är max, men kablarna som används idag är bättre än de som fanns när standarden gjordes, så det kan mycket väl fungera längre än så. Det var kabelkvaliteten till vad som då ansågs vara lagom billiga priser som gjorde att den slöa hastigheten (31.25kbaud) valdes som standard en gång i tiden.

Om man jämför med en kabel med 5-polig DIN för kassettdäck, så är det skärm på pin2 (samma för både kassettdäcket och midi) och sedan används pin 4 och 5 för signalen (samma pinnar som right input och right output på kassettdäcks-kabeln).

Eftersom det är både "input" och "output" som används, så finns det säkert ingen färdig kabel att köpa, utan man måste löda ihop en själv.

Båda ledarna ska alltid användas, så det är inte lämpligt att splitta upp det och ha separata kablar för dem.

Audiorents beskrivning blir enklast; klipp en färdig midikabel och sätt sedan en TRS-kontakt ("stereotele") där du kopplar skärmen på den stora jordkopplingen och de två ledarna på ring och tip. Mät dig fram till vilken som är vilken, så att du gör likadant överallt - för färgen på ledarnas isolering går sällan att lita på... 😉

• Gilla 1

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.