NutCase Postat 27 december 2011 Dela Postat 27 december 2011 Har för närvarande en Fender där jag bytt ut stallmicken till en Seymour Duncan SH-5 tror jag det är. Bra distljud för rock, men tycker sustainen är på tok för vek. Riktigt dålig faktiskt. Kan ju ha att göra med att jag spelar genom Guitar Rig också. Någon mer som upplever dålig sustain med denna pickup? Jag har en dyrare Epiphone också (hög kvalité) med Alnicomickar och där är sustainen riktigt bra även i Guitar Rig. Funderar på att byta ut SH-5:an i Fendern till något med mer Sustain, kanske en Bill Lawrence 500XL eller liknande? Har ni några tips att ge mig? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
NutCase Postat 27 december 2011 Trådstartare Dela Postat 27 december 2011 Kan dom ha gjort fel när de bytte micken i gitarrbutiken? Nån lägre voltinställning eller liknande, har ingen koll alls. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Limpan Postat 27 december 2011 Dela Postat 27 december 2011 mycket av sustainet sitter i träet. Var det bättre sustain innan du bytte mick menar du? Att köra genom en vanlig förstärkare och sitta i samma rum kan ge lite rundgång, gitarren & mickarna påverkas alltså av ljudet från förstärkaren, det är kanske detta du saknar? Är det mycket svagare signal från din nya pickup kan det ju va en kall-lödning eller nån dålig kontaktpunkt men generellt tror jag inte de satt micken fel bara för att du har sämre sustain... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
LIIKET Postat 27 december 2011 Dela Postat 27 december 2011 Dum fråga kanske, men du har nya strängar va? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
NutCase Postat 27 december 2011 Trådstartare Dela Postat 27 december 2011 Tack för svar. Jupp, nya strängar, gör ingen större skillnad. Kan inte påstå att det var bättre sustain innan jag bytte från single coil (original) till humbuckern heller nä 🙂 Det är nog som du säger, sämre trä osv. Ganska billig japanstrata med några år på nacken. Kan tänka mig att Guitar Rig inte direkt heller ger det genuina sound och sustain från en förstärkare som man förväntar sig. Med andra ord tror ni inte en ny/annan typ av humbucker skulle göre större skillnad? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Die Hard (oregistrerad) Postat 27 december 2011 Dela Postat 27 december 2011 Med andra ord tror ni inte en ny/annan typ av humbucker skulle göre större skillnad? Nej nej nej. Men en ny gura skulle göra större skillnad. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
evilrocker Postat 27 december 2011 Dela Postat 27 december 2011 (redigerat) Köp en gibson (duckar) dvs Les paul Redigerat 27 december 2011 av evilrocker Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 27 december 2011 Dela Postat 27 december 2011 Fenders egna Lace Sensor gold har gett mig en ruggig sustain i strata. Japanska fender brukar väl ha ett j-a gott rykte? Avståndet till strängarna är viktigt, ca 4 mm ska det vara. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
crillemannen Postat 27 december 2011 Dela Postat 27 december 2011 Köp en gibson (duckar) dvs Les paul Fin fin sustain i dem 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 27 december 2011 Dela Postat 27 december 2011 Dessutom... Att tro att hög output är lika med bra sustain behöver inte stämma. Jag har haft både vanliga Fender noiseless stratamickar och "Hot bridge" stratamick, visserligen på två olika Fendrar, men den vanliga noiselessen med lite lägre output gav bättre häng och bättre ljud. mer drag med lite mindre output. Här spelar jag på en 70-tal starata med Lace sensor gold, genom en Blues junior Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
evilrocker Postat 27 december 2011 Dela Postat 27 december 2011 Ja fan, tycker både stärkare och gitarr spelar roll. Via min Gibbe och JMP så känns det som det aldrig tonen tar slut. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 27 december 2011 Dela Postat 27 december 2011 Fender är knepiga. Det är sällan jag gillar de jag brukar känna på i affärerna, kände på en Squier 60th Vibe idag, tyckte den var tunn fast jag provade genom en lika Hot Rod jag själ får hur mycket vrål som helst med telecastern. Gibson är betydligt pålitligare. Köper man en sån är det stor chans att det låter Gibson. Men Fender vete fan om de låter som bra Fender så ofta. Tycker det är bedrövligt att man ska behöva börja jiddra o köpa nya mickar direkt till ett så erkänt märke. Obs, det är bara vad jag tycker efter att ha känt på en ja massa strator på 4sound. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.