Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag skriver just nu på den dator jag mixar och mastrar med - Min ASUS dator.

4GB ram och en hårddisk på 320 GB. Inget att skryta med idag, men för fyra år sedan var min ASUS kanon tyckte jag!

Min hårddisk är fullproppad, har runt 5GB kvar på hårddisken. Full med skit, vet ej vad det är som tar sådan plats.

Jag sitter med ett crackat FrutiLoops 10...

Ska datorn verkligen hacka så mycket som den gör? Man tappar suget att fortsätta en produktion då det hela tiden laggar och är mycket svårt med kritiskt lyssnande.

Vad kan jag göra för att få det att minska?

Tack på förhand! Adrian.

Redigerat av Adii
Annons
Postat

Med så lite ledigt utrymme på disken, är det helt normalt att det blir problem. Jag har för mig att man bör ha minst omkring 10% ledigt på disken för att det ska ha en chans att flyta på ordentligt.

Du borde nog skaffa en extern hårddisk för lagring av sådant som du inte jobbar med för stunden, så att du kan få mer utrymme fritt på den inbyggda disken.

Postat

Jag sitter med ett crackat FrutiLoops 10...

Utöver vad Claes sade, en viruscheck? 😉

Testa även att defragmentera.

Postat

Och det vanliga:

Prioritera bakgrundsservices, stäng av WLAN, stäng av ev. AERO, stäng av internt ljudkort, dubbelkolla drivrutinerna till ditt nuvarande musikljudkort så att de är uppdaterade. Rensa och defragmentera hårddisken som sagt. 5 GB ledigt på 320 är verkligen inte mycket. 50 GB ledigt hade varit bättre. Antar att du har 5400 rpm på den också? Inget givet hinder förstås, men idag körs ju oftast 7200 rpm och uppåt.

Kolla även virus och spyware med ett gäng gratisprogram, CCleaner, Adaware etc.

• 3 veckor senare...
Postat

Byt till SSD-Disk om du vill ha ännu bättre diskprestanda men då kanske du inte rymmer det du vill ha men du kan ju koplettera med din ordinarie disk i bay..

Jag har OS på ssd och mycket annat på en roterande HD i cd-dvd facket på min jobb-laptop.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.