Jump to content
Annons

Tips på synthar/keyboards för musikproduktion i 5-40.000 kr klassen önskas


Björn

Recommended Posts

Annons

Jag har en Roland fantom x7

i nyskick till salu 9400 kr

perfekt för en studio

enda problemet är att den är i min lägenhet i Los Angeles, (men det går ju att skicka)

kontakta mig om du är intresserad: triplets_red@hotmail.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag söker efter någon synth med mycket olika ljud, gärna ganska udda o bänga ljud förutom standard ljuden.

NordLead är väl mest elektroniska ljud o inte så mycket samplingar?

PelleL, det låter ju helt klart intressant, men det är en bra lång frakt sträcka 🙂

Men jag ska kolla upp den mer o kolla om jag kan testa den i dagarna.

Tack alla!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Korg Kronos och Kurzweil PC3K är 2 proffsiga keybords/synthar som är väl värda en koll.

Vad är meningen med att ha en sample baserad hårdvarusynth, som jag ser det är Kronos t.e.x en hårdvaru synth med en dator innuti skalet...

En riktig synth ska generera ljud av oscilatorer inte samples...men det är min högst personliga åsikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Prophet '08 PE tycker jag är häftig.

http://www.davesmith.../products/p8pe/

Utsidan är det inget fel på, men dessvärre är ljudet väldigt

tunt speciellt om man jämför med orginalet Prophpet 05!

Går ej att jämföra...det är en kass kopia men med bättre funktionalitet..

Då är Andromeda A6 ett bättre val helt klart..det är mycket synd att den inte längre är i produktion...

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Både Kronos och Kurzweil är betydligt mer än sample baserade. Dom är väl dugliga riktiga Synthar 🙂

Vad är meningen med att ha en sample baserad hårdvarusynth, som jag ser det är Kronos t.e.x en hårdvaru synth med en dator innuti skalet...

En riktig synth ska generera ljud av oscilatorer inte samples...men det är min högst personliga åsikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja som VA synth gör verkligen Kurzweil bra i från sig.. Lyssna själv t.ex på

vilket är lite vintage demo exempel.

Korg Kronos tar det ett steg längre dock.. För där får du t.om virtuella patchpanler etc för att emulera äldre analoga synthar men det jag äslkar mest är alla modualtionsmöjligheter som man har tillgång till live.. Kolle denna livedemo på

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja som VA synth gör verkligen Kurzweil bra i från sig.. Lyssna själv t.ex på ilket är lite vintage demo exempel.

Korg Kronos tar det ett steg längre dock.. För där får du t.om virtuella patchpanler etc för att emulera äldre analoga synthar men det jag äslkar mest är alla modualtionsmöjligheter som man har tillgång till live.. Kolle denna livedemo på http://www.youtube.com/watch?v=RsB15f-BwEI

Det enda inoativa med Kronos är att dom lyckas sätta i en ssd enhet och en lite större skärm...

Men annars kan det liknas med en midiklaviatur med en laptop + mjukvara...men visst... det är väl åt den riktningen syntar går..att dom blir små datorer dom också...Men det är inte däför man vill betala för en synth för att få den att låta som vilken annan mjukvara som helst,, man betalar för unika filter och VA funktioner osv..som oftast inte går att jämföra med mjukvara... Som sagt..lite tråkigt att dom inte lägger energi på riktig inovation istället... Att göra en sample baserad keyboard är inte speciellt imponerande...allt handlar ju om vad man laddar för samplingar...

Sample baserad synthar anser jag vara väldigt onödig produkt, för det kan man lika gärna använda pc/mac/mjukara och midi klaviatur.

Men jag vet då ingen annan synth som låter fetare än matrix 12 ?

Hade fan inte tackat nej till Waldorf Wave heller..men den är tokdyr...

l.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Du ger exempel på vad jag kallar för skitsynthar.. Jag ger exempel på värdiga efterföljare till Robert Moogs grund idé.. Att kunna skapa nya sounds som låter bra.. Jag är 50 år och har ägt eller jobbat med i princip alla synthar värt namnet.. Har en OBXa som dammar i ett hörn här också 🙂 Men dom tyska exempel du ger mig låter inte bra i mina öron.. Kurzweil gör ett bättre jobb med sin VAST teknologi enl mina öron! 🙂

Mina egna synthar i kronologisk ordning borde bli.

Paia Modified. 1976. hembyggd.

2 st Mini Moog 1973

1 Crumar Orchestrator (1974)

1 st Korg Monopoly (modified Kenton MIDI) 1982

1 St Yamaha DX7

1 st Ensonic Mirage (byggde om D/A på den till Motorola samt bytte ut att IC 724 så den slutade brusa)

1 Korg MS20

1 st Roland System 100...

1 St Yamhaha CX5M Musikdator (mest som editor till DX7 men har egen inbyggd FM synth)

1 st Emu Emulator.

etc etc.. (kommer inte i håg alla)

Äsch skit samma.. Jag har haft en massa synthar och har!!! Det jag haft mest erfarenhet av är Kurzweil och jag säger att deras VAST och D/A levererar... I slutändan ska det låta bra och kunna leverera en bra bred på sound.. Det tycker jag inte Waldorf gör (hade en som jag sålde efter 2 veckor) Andromeda.. Synkar oscillatorer perfekt med filtren låter apa.. Kursweil fixar det bättre.

Summa summarum.. Som trådskaparen efterfrågade.. 2 bra synthar i studion som kan leverera bra sound under 50 000.. Jag säger Korg Kronos och Kurzweil pc3k! Thats it! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Du ger exempel på vad jag kallar för skitsynthar.. Jag ger exempel på värdiga efterföljare till Robert Moogs grund idé.. Att kunna skapa nya sounds som låter bra.. Jag är 50 år och har ägt eller jobbat med i princip alla synthar värt namnet.. Har en OBXa som dammar i ett hörn här också 🙂 Men dom tyska exempel du ger mig låter inte bra i mina öron.. Kurzweil gör ett bättre jobb med sin VAST teknologi enl mina öron! 🙂

Mina egna synthar i kronologisk ordning borde bli.

Paia Modified. 1976. hembyggd.

2 st Mini Moog 1973

1 Crumar Orchestrator (1974)

1 st Korg Monopoly (modified Kenton MIDI) 1982

1 St Yamaha DX7

1 st Ensonic Mirage (byggde om D/A på den till Motorola samt bytte ut att IC 724 så den slutade brusa)

1 Korg MS20

1 st Roland System 100...

1 St Yamhaha CX5M Musikdator (mest som editor till DX7 men har egen inbyggd FM synth)

1 st Emu Emulator.

etc etc.. (kommer inte i håg alla)

Äsch skit samma.. Jag har haft en massa synthar och har!!! Det jag haft mest erfarenhet av är Kurzweil och jag säger att deras VAST och D/A levererar... I slutändan ska det låta bra och kunna leverera en bra bred på sound.. Det tycker jag inte Waldorf gör (hade en som jag sålde efter 2 veckor) Andromeda.. Synkar oscillatorer perfekt med filtren låter apa.. Kursweil fixar det bättre.

Summa summarum.. Som trådskaparen efterfrågade.. 2 bra synthar i studion som kan leverera bra sound under 50 000.. Jag säger Korg Kronos och Kurzweil pc3k! Thats it! 🙂

Smaken är som baken... Du är en av de få som inte avgudar Matrix 12. iallafall av analog nördarna...

Förutom minimoog så är Matrix 12 väldigt fet... men kan hålla med om att den är långt ifrån perfekt... t.e.x så har den inte tillräckligt många rattar... vilket gör något omständigt att leka med i real-tid...

Andromeda A6 är en smaksak..antingen hatar man eller älskar soundet... Men kan höra att den är analog iallafall.. tror det beror väldigt mycket på vilken musik du gör, men den är perfekt till t.e.x Berlin school.

Den klarar av att låta både mordern och old school, det är väl dess främsta styrka...att den är mångsidig...

Waldorf Wave har du nog inte provat, men Waldorf har ju ett väldigt speciellt sound antingen gillar du eller hatar du det..i videon nedan används främst Waldorf synthar..man hör det ganska tydligt...då deras filter har en speciella karraktär..

http://www.youtube.com/watch?v=2q-XPq_9bNY

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...