ramoand Postat 25 december 2011 Dela Postat 25 december 2011 Tjo, I vilken ordning brukar ni använda EQ och kompressor? Jag brukar göra såhär (inte alltid): 1. Skärande EQ 2. Kompressor 3. Boostande EQ 4. Ev. kompressor igen om det behövs. Hur gör ni? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 25 december 2011 Dela Postat 25 december 2011 Startpunkt Lo eller hi cut compressor eq Sedan kan det bli vad som helst... deesser... kompressors och eq igen... etc. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
crillemannen Postat 25 december 2011 Dela Postat 25 december 2011 Inte hela världen vilket som kommer först om man har ett bra grundljud. Men komprimerar du före eq så fr du tänka på att du förstärker även de frekvenser du senare vill skära bort. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ramoand Postat 25 december 2011 Trådstartare Dela Postat 25 december 2011 Startpunkt Lo eller hi cut compressor eq Sedan kan det bli vad som helst... deesser... kompressors och eq igen... etc. Aah så brukar jag me tänka 🙂 Pratade med en polare nyligen som läst på SAE och han sa att de fick lära sig att man alltid skulle ha kompressor efter EQ för att ha kontroll på outputvolymen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nickeduvet Postat 25 december 2011 Dela Postat 25 december 2011 jag brukar köra med EQ först och sedan en kompressor.. som ovan nämnde så förstärker du frekvenserna om du lägger en kompressor före.. dom arbetar ju i den ordningen du lägger dom i osv.. om du provar dig fram med att lägga olika effekter i olika ordning så kommer du garanterat höra hur saker och ting förändras osv.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BluesBoy Postat 25 december 2011 Dela Postat 25 december 2011 Pratade med en polare nyligen som läst på SAE och han sa att de fick lära sig att man alltid skulle ha kompressor efter EQ för att ha kontroll på outputvolymen. Det där med "alltid" och "skall" kan man nog vara lite försiktig med. 😉 Det finns förvisso vissa riktlinjer, men det är just det: riktlinjer. Inget man "skall" "måste" osv osv....göra. Beroende på vad man vill åstadkomma har man säkerligen olika ordningar i kedjan. För min del är det nog oftast: -Low cut -compressor -eq Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
crillemannen Postat 25 december 2011 Dela Postat 25 december 2011 ^ Håller med om det d är "alltid". Då kan jag lika gärna säga tt det finns inga rätt lr fel haha. Jag brukar faktiskt allt som oftast komprimera före eq och mina produktioner låter ju rätt bra haha Men det är alltid bra att veta för och nackdelar med sitt tillvägagångs sätt Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zakyath Postat 25 december 2011 Dela Postat 25 december 2011 Inte hela världen vilket som kommer först om man har ett bra grundljud. Men komprimerar du före eq så fr du tänka på att du förstärker även de frekvenser du senare vill skära bort. jag som trodde att en kompressor sänker volymen Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pxm Postat 25 december 2011 Dela Postat 25 december 2011 1+ ^^ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
JohnRick Postat 25 december 2011 Dela Postat 25 december 2011 I princip uteslutande filter (highpass), därefter kompressor, sedan EQ. Vidare bussar handhar sedan övrig komprimering utöver det. För övrigt: http://www.soundonsound.com/sos/oct07/articles/qa1007_1.htm Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
LarsoyH Postat 25 december 2011 Dela Postat 25 december 2011 Brukar oftast sätta kompressorn före EQ men beroende på hur mycket man EQ:ar och förändrar grundljudet så kan kompressorn ibland hamna efter EQ:n. Sedan får man ju lyssna och testa vad som låter bäst också. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zeahl Postat 4 januari 2012 Dela Postat 4 januari 2012 Jag brukar oftast skära bort det jag inte vill ha kvar med filter eller eq innan jag komprimerar sen kan det hända att det kanske dyker upp en till eq eller kopressor efter det beroende på vad man vill ha men som sagts tidigare i tråden vill man oftast inte förstärka det som man senare vill ta bort i frekvensväg om man inte har någon speciell anledning till det. Finns ju som sagt alltid undantag. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mietek Postat 4 januari 2012 Dela Postat 4 januari 2012 Före, för att det låter gött. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 4 januari 2012 Dela Postat 4 januari 2012 Först eq. Sen kompressor. Sen, bara ibland, lite till eq. Men jag vet egentligen ingenting. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MRS8 Postat 4 januari 2012 Dela Postat 4 januari 2012 reverb kan man ta sist, har jag hört. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BluesBoy Postat 4 januari 2012 Dela Postat 4 januari 2012 reverb kan man ta sist, har jag hört. Och lite eq efter det. 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neosus Postat 4 januari 2012 Dela Postat 4 januari 2012 Och lite eq efter det. 😉 ..och sen en kompressor. 😑 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
CHAE Postat 4 januari 2012 Dela Postat 4 januari 2012 Brukar köra: EQ kompressor ...och hittills har ingen stoppat mig 🙂 Vänligen, CHAE Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 4 januari 2012 Dela Postat 4 januari 2012 EQ kompressor Gütt. Själv kör jag oftast tvärtom. Mest för att slippa justera threshold efter ytterligare eq-justering. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jetblack Postat 4 januari 2012 Dela Postat 4 januari 2012 Varför komprimera sånt som ändå ska skäras bort? 😮 Eq före kompressor, alltid! Men sedan kan det förstås bli mer eq efter kompressorn. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
nikko Postat 4 januari 2012 Dela Postat 4 januari 2012 GrovEQ/filter - kompressor - mixEQ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 4 januari 2012 Dela Postat 4 januari 2012 Varför komprimera sånt som ändå ska skäras bort? 😮 Eq före kompressor, alltid! Men sedan kan det förstås bli mer eq efter kompressorn. Prova själv, jag tycker det är ett smidigare sätt att arbeta. Dessutom upplever jag att eq sällan påverkar kompressionen utöver nivåförändringar. Förutom just i botten. Men det går att justera för i många kompressorer. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 4 januari 2012 Dela Postat 4 januari 2012 Håller med joachime... men var och en blir salig på sin tro. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jetblack Postat 4 januari 2012 Dela Postat 4 januari 2012 Prova själv, jag tycker det är ett smidigare sätt att arbeta. Dessutom upplever jag att eq sällan påverkar kompressionen utöver nivåförändringar. Förutom just i botten. Men det går att justera för i många kompressorer. Inget sätt är fel, tyckte bara att det lät lite avigt. Så länge det låter som man vill att det ska göra så är det ju inget större problem. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 4 januari 2012 Dela Postat 4 januari 2012 (redigerat) Inget sätt är fel, tyckte bara att det lät lite avigt. Så länge det låter som man vill att det ska göra så är det ju inget större problem. Nej, det har du rätt i. Om det redan låter som man vill ha det finns ingen direkt anledning att använda varken eq eller kompression. Som sagt. Testa att göra det omvända. Jag tycker i de flesta fall att mixandet flyter på bättre (arbetsflöde) än om man gör tvärtom. Resultat når man till oavsett väg. Redigerat 4 januari 2012 av joachime Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ekstasis Postat 4 januari 2012 Dela Postat 4 januari 2012 Finns verkligen inget rätt och fel här, EQs kan du ha hur många som helst i kedjan igentligen,...finns inga begränsningar...men generellt brukar man iallafall vilja ha en EQ först i kedjan..för att skala bort t.e.x bas... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 4 januari 2012 Dela Postat 4 januari 2012 men generellt brukar man iallafall vilja ha en EQ först i kedjan..för att skala bort t.e.x bas... Som sagt. Många kompressorer nuförtiden har sin egen pre-eq på sidechain. Så man slipper eq'a för kompressorns skull. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Die Hard (oregistrerad) Postat 4 januari 2012 Dela Postat 4 januari 2012 Lärde mig att använda highpass,kompressor och sen eq, Idag är det sällan jag lägger kompressor först. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Valle Postat 5 januari 2012 Dela Postat 5 januari 2012 (redigerat) Varför komprimera sånt som ändå ska skäras bort? 😮 Eq före kompressor, alltid! tyckte bara att det lät lite avigt. [med Kompressor->EQ] Nja, det är snarare "avigt" att ALLTID köra EQ->Kompressor. Begränsat, om inget annat. Aaaanyways: Jag kör helst Kompressor->EQ eftersom jag föredrar att jämna ut källan innan vidare bearbetning. Jag är ingen fingertopslirare som t.ex. joachime ovan, som säkert kör med decimalnivå på kompressorns parametrar; jag trycker till skiten rätt så generöst. På röster, däremot, kör jag hellre EQ->Kompressor. Och det gör jag för att bli av med allt under ca 100Hz innan jag börjar komprimera källan. Jag tycker det blir bättre så. Ett tankesätt jag utgår ifrån är att ju lägre en källas huvudfrekvenser ligger, desto större skäl finns det att köra Kompressor->EQ. Redigerat 5 januari 2012 av Valle Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mietek Postat 5 januari 2012 Dela Postat 5 januari 2012 Jag gillar anjovis i min Janssons Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.