Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Lite skumt att fråga om det här, men blir det stor skillnad på ljudet och ljudkvaliten om man byter ut vissa delar av gitarren.

Typ mick o sånt, och vad kostar det och är det värt att göra?

Jag har en Squier standard stratocaster 😉

Annons
Postat

ja det gör stor skillnad. ljudkvalite och om det är värt det är ju en fånig fråga eftersom det beror på vad du är ute efter. är cola bättre än fanta? om du blandar med rom, tycker nog dom flesta det.

Postat

Är intresserad av att veta hur ljudet ändrar sig som vanligt är det ju bäst att höra själv.

Men vilken del skulle vara billigast att byta, så man kan exprimentera lite och så.

baloo (oregistrerad)
Postat (redigerat)

eller så köper du bara en slampig stratta för 10 000 papp och lever på vatten och bröd i en månad.

det billigaste som man skulle kunna tänka sig och byta ut är väl annars stallet. Men det ska du låta ett proffs göra åt dig ( om du bor i stockholms trakten rekommenderar jag halkan´s rock house för det jobbet 🙂 ) Det ligger nämligen inte så mkt i själva delen, mkt är på vilket sätt den är monterad och så vidare. Sen så är det väl mickarna, också det som gör mest skillnad. Men där får du endå hosta upp med ett saftig summa pengar för att få nått bra, så då är det åndå värt att satsa på en begnad riktig stratta eller nått.

Redigerat av baloo
hitrun (oregistrerad)
Postat

Ett tips är att byta lite mickar typ en texas special som halsmick som ger ett varmt,bluesigt,fett ljud(ca:2000 kr)den behåller du om du säljer guran.

Eller kanske en humbucker(hårdrock,metal) som stallmick.där finns en uppsjö olika märken,egenskaper och priser.men det krävs ett litet ingrepp på kroppen.

Själv har jag en strata och byter mina mickar genom att byta ut hela plektrumskyddet och löder fast telehonan igen..

lycka till

BearHugger (oregistrerad)
Postat

Jag skulle nog ha bytt mickarna på guran om jag var du, antagligen till ett par Duncan, DiMarzio eller Van Zadt.

Dimarzio har rätt många olika mickar så det finns för varje spelstil och ljud, inte så jättedyra heller mot vad man får för pengarna.

www.gmf.se säljer sånna.

baloo (oregistrerad)
Postat
addic59 Postat den 23 February 2005, 02:03

10 000 papp??? Det är mycket pengar vill jag lova. 

den clapton lirar på kostar 40 papp... 😠

och den kostar inte det bara för att det är clapton som lirar på den, utan den bara kostar det. 😱

brummfria mickar, kan typ inte stämma om sig av sig själv, (måste typ skicka upp den i rymden eller nåt för att den ska göra det) och sen förstås antar jag att ljudet är ngt för sig... 😳

Postat

Fortsätt spela på squier till du själv kan känna skillnad på dyra och billiga gitarrer. Pröva dig runt på olika grejer så kommer känslan/kunskapen med tiden. Sen när det blir aktuellt och du själv kan avgöra om en dyr gitarr är bättre, kan du köpa upp dig.

Postat

Jag har precis hottat upp en gammal sketen Ibanez till en inte fullt så sketen, men dock lika gammal, Ibanez.

Köpte två passiva EMG-mickar på Vendolin för typ 800 spänn och jädrar vilken skillnad!

Funderar på att byta pottarna också. Gör det någon skillnad tror ni?

Passade på att slipa ner lacken och måla om skiten oxå. Inte för att det påverkar ljudet, men den ser proffsigare ut. 😉

Postat
Jag har precis hottat upp en gammal sketen Ibanez till en inte fullt så sketen, men dock lika gammal, Ibanez.

Köpte två passiva EMG-mickar på Vendolin för typ 800 spänn och jädrar vilken skillnad!

Funderar på att byta pottarna också. Gör det någon skillnad tror ni?

Passade på att slipa ner lacken och måla om skiten oxå. Inte för att det påverkar ljudet, men den ser proffsigare ut. 😉

Att byta pottar gör ingen skillnad, en del påstår att dom kan höra skillnad men jag tror att det är hokus-pokus.

Däremot kan en omlackering/ommålning förändra ljudet, ibland till det sämre, ibland till det bättre.

Postat (redigerat)

Tackar för alla svar

skulle en deal typ som den här vara en bra grej?

http://www.vendolin.se/annons.php?149532

el

http://www.vendolin.se/annons.php?149527

el

http://www.vendolin.se/annons.php?152988

Kan tilläga att det jag gillar spela är Blues,rock o funk typ

Vill ju att få det låta lite åt Gary moore hållet (still got the blues och parisienne walkways)

Nu vet jag att bara för man skulle byta en del el köpa ny gitarr så spelar man fortfarande inte som gary moore men många bäckar små......

Redigerat av Haunted-Mansion
Postat
addic59 Postat den 23 February 2005, 02:03

10 000 papp??? Det är mycket pengar vill jag lova. 

den clapton lirar på kostar 40 papp... 😎

och den kostar inte det bara för att det är clapton som lirar på den, utan den bara kostar det. 🙂

brummfria mickar, kan typ inte stämma om sig av sig själv, (måste typ skicka upp den i rymden eller nåt för att den ska göra det) och sen förstås antar jag att ljudet är ngt för sig... 🙂

10 000 papp = 10 000 000 kr =)

Postat
Ett tips är att byta lite mickar typ en texas special som halsmick som ger ett varmt,bluesigt,fett ljud(ca:2000 kr)den behåller du om du säljer guran.

Eller kanske en humbucker(hårdrock,metal) som stallmick.där finns en uppsjö olika märken,egenskaper och priser.men det krävs ett litet ingrepp på kroppen.

Själv har jag en strata och byter mina mickar genom att byta ut hela plektrumskyddet och löder fast telehonan igen..

lycka till

Om man skulle köpa 1 Texas special t.e.x och sen nån annan också skulle man bara kunna använda dom till squier och fender sen el andra märken också, vad passar till vad?

baloo (oregistrerad)
Postat
addic59 Postat den 24 February 2005, 01:50

10 000 papp = 10 000 000 kr =)

my bad..... 😛:rolleyes:

Postat

Nu brukar man inte prata om att "uppgradera" gitarrer. Det klassiska är dock att byta mikrofoner. För att det skall bli lyckat behöver Du veta vad Du siktar på för sound. Om Du siktar på Gary Moores bluessound på de senare skivorna så skall Du ta steget över till humbuckers till att börja med. Du är dock inte garanterad nåt "Garysound" ändå. Jag föreslår att Du pratar med andra gitarrister, testar deras grejor och besöker nån kunnig gitarrtekniker i nån musikaffär.

Dock tycker jag att steget verkar långt från en Squier till en Gibson Les Paul som var det Gary hade sist jag såg honom i nåt tv-program. Det är en helt annan gitarr. Sen spelar stärkare, låda, plektrum, teknik och strängar mer roll än vad många tror. Detta var innan Gary Moore slog igenom kommersiellt (tidigt 80-tal) men då hade han följande att säga till de som berömde honom för hans ton i den Stratocaster han då hanterade: "Det har oerhört mycket att göra med stängtjocklek. Alla spelar på sina tunna 009-strängar - klart att de inte får någon ton då. Jag spelar på 011."

Postat

Haunted Mansion! här kommer lite tips - och högst personliga åsikter - om bl a pickuper. Om att byta pickuper på en standard strat (som många gör).

Elgitarrpickuper är som kryddhyllan i en livsmedelsbutik. Det finns lika många att välja på. Alla är lika bra eller passande. Dvs det kan bara baseras på personlig smak och vad man skall ha de till, inte mycket annat. Man kan hålla sig till vissa grundläggande saker som att försöka få fatt i pickuper som inte brusar eller brummar så mycket som de som redan sitter där, men resten är - i stort sett - bara tycke och smak.

Vissa vill ha mer peppar och salt i maten, jag vill ha mindre, men mer chili. Så är det. Med dagens alla 3-parts tillverkare för pickuper, Seymour Duncan, DiMarzio, KinMan, EMG, Fender, Gibson, så hur skall man hinna/kunna prova allt innan man hittar vad man söker? SEYMOUR DUNCAN har t ex ca 2-300 olika modeller i sitt program om man räknar in Custom Shop-modellerna och allt vad de har gjort tidigare.

Alla låter olika.

Vilken musikaffär tillåter att man tar in sin gura och säger "jag vill prova mickar" och tillåter en att lödda på och skruva i varenda pickup som finns i affären? De blir ju duktigt åtgångna då! Ingen säljare i ngn musikaffär kan räkna upp alla skillnader i ljudet på alla pickuper.

Det finns för mycket att välja mellan idag tycker jag och så länge det inte finns ett bra och behändigt sätt att byta ut pickuperna på, så finner jag föga vits med att ha så många modeller ute på marknaden.

Sedan finns det alla dessa - special special - s.k. BOUTIQUE pickuper (t ex Joe Barden, Lindy Fralin, Tom Holmes, Vodoo, Lundgren m fl) - som sägs vara handgjorda utav en greve i ett slott i England som bara lindar pickuper vid fullmåne, och sedan är "rolled on the thighs of a virgin"! För absolut bästa ljudet! 😛

SLUTSATS: Det som ändrar ljudet MEST på din gura, är just bytet av pickuper. I andra hand STRÄNGTJOCKLEKEN. Det tredje: stall, sadlar, stränghållare, svaj och annat ändrar också, men inte lika mycket. Om du har problem med strängar som går av jämnt och ständigt - eller blir ostämt - så byt stall/svaj/stämskruvar. Är det ljudet du INTE är nöjd med så byt mickar. Till vilka pickuper du skall byta vet bara gud och en till... å jag har glömt vad han hette... :rolleyes: .. Nä! nu kom jag på det, det var ju DU ju! 🙂

Postat

nu skriver jag för att sammanfratta och hålla med. en humbucker är nog bra om du tycker det låter bra om gary moores gitarrljud.

jag har inget vertenskapligt underlag, men det sägs vara bättre att använda cellulosalack än plastbaserade till instrument. jag använder det, och rekomenderar "ernst pettersons" cellulosalack på sprayburk.

för att sätta en humbucker på en strata med singelcoilfräsning behöver du bara ett glatt humör, en lödkolv och ett stämjärn. när jag bytte på min så passade jag på att koppla på en liten split(vippstömbrytare) på humbuckern, så jag kan välja om jag vill köra den som enkelspole, eller dubbel.

för övrigt så låter de bara bra om du spelar bra.

Postat

Jag håller med de flesta andra här också. Speciellt Itzhak... 😉

Gary Moore använde nog "stock" pickups på sina Les Pauls och PRS. Alltså de som följer med gitarren i original. Han har använt Ibanez, Strator, Les Paul, PRS och en drös förstärkarmodeller och märken. Låter likadant i alla fall. Kanske säger en del...

Du bör skaffa något Humbuckerliknande men skapat för single coil storlek. Ngt utav Seyomur Duncan. Joe Barden var den förste att skapa singel coil mickar med två st s.k. "rails" så man kunde få "fett" ljud ändå. Men de är stört omöjliga att få tag på numera. Seymour har säkert några i sitt stall (!?) som funkar lika bra.

Sedan har de ju olika varianter på om de skall sitta i mitten, vid stallet, eller vid halsen. De skall tydligen vara "matchade", och sättas i "set". Suck!

TIPS: Gå in på www.harmonycentral.com och klicka dig ner till Guitar > Electric Guitar Pickups och välj USER REVIEWS. Där finns ca 100 olika pickupmärken listade, allt ifrån kända märken till märken man aldrig har hört talas om, och när du går in där finns det kanske 50-60 olika modeller på var och en av dem, och minst 10 st user reviews på varje... lycka till med läsningen utav "kryddhyllan" och vi ses om några år! 😉

Postat

Nu kommer nåra till frågor som säkert anses som dumma, men hey! jag är rookie på sånt här så ni får helt enkelt ha överseende. 🙂

Jo jag har hittat en billig ny texas special som halsmick (600-babangidas)

och en ny humbucker som stall mick (också 600-babisar)

också tänkte jag behålla mitten micken som jag har nu.

Funderar på att inhandla detta snart om ingen avråder av nån anledning.

Och frågorna lyder så här:

1:Är det rekommenderat att blanda olika mickar hej vilt, eftersom jag har 5 miclägen på guran

2:På vilket sätt är det bättre att köpa ett set med 3 st likadana?

3:Tycker ni mina ovanstående mickval verkar rimliga för vad jag gillar för sound?

Ps. tackar ännu en gång för alla svar man får här på forumet, de e guld värt för ett musikaliskt blåbär 🙂

denton (oregistrerad)
Postat

Jag har en hotrails mick på min strata den är av märket shadow och jag är helnöjd med den.

Att blanda olika mickar har jag oxå gjort på min strata i stall läget har jag en hotrail, i mellan läget sitter orginal och i hals position sitter en vanlig shadow pickup.

Postat

Allt är av vikt om man vill ha bättre ljud, kroppens material till hur strängarna är spunna. Liksom föregående inlägg håller jag på att mickarna gör störst skillnad, och dom behöver inte vara dyra. Köp gärna custom-mickar, dom är inte alls särskilt dyra jämfört med serietillverkade om man hittar rätt snubbe/snubbinna. Då ber du om ett önskat ljud, och får det. Rekomenderat pris: 1500 - 3000kr st. Man behöver ju inte nödvändigtvis byta alla mickarna. Det vanligaste på strator är att byta stallmicken mot en strata-anpassad humbucker.

MEN! Squier är bra gitarrer, dock varierar kvalitén på dem ganska avsevärt. Vissa är lika bra som American hand mades och andra är inte värda en spänn!

Be någon gå igenom gitarren om du inte kan sådant själv, och se sedan om det är värt att lägga pengarna på. Dock kan du ju "återanvända" mickar du köper till den om du skulle köpa en dyrare, så det är ju inte någon farlig uppgradering.

• 2 veckor senare...
Postat
1:Är det rekommenderat att blanda olika mickar hej vilt, eftersom jag har 5 miclägen på guran

2:På vilket sätt är det bättre att köpa ett set med 3 st likadana?

3:Tycker ni mina ovanstående mickval verkar rimliga för vad jag gillar för sound?

Ps. tackar ännu en gång för alla svar man får här på forumet, de e guld värt för ett musikaliskt blåbär 🙂

Finns inga dumma frågor, alla har vi varit blåbär i början, så de så:

1. Nej, inte rekommenderat att byta hejvilt. Tumregel: blanda aldrig aktiva pickuper med icke-aktiva, dvs aktiva, sådana som drivs med batterier. Ha alla aktiva, eller alla passiva! Man får impedansproblem med långa kablar och effektpedaler, så när du växlar med pickupswitchen blir skillnaderna för stora...

Men om du håller dig till antingen passivt ELLER aktiv, så är det i stort sett inga problem. Som regel.

2. De är lindande efter output oftast. Dvs strängen vibrerar minst närmast stallet varför de pickuperna är gjorda med lite högre output, dessutom för lite mindre diskanr, och de som sitter vid halsen har lägre output, och mer diskant, allt för att kompensera. Men detta kan vara mycket hysch hysch och nys. Man kan kompensera mycket själv med höjden på pickupen. Det är olika. Men det ANSES oftast vara bättre om de är matchade set, speciellt på strator och 3 mickars gitarrer.

3. Tja, ja, du... kryddhyllan igen. Smaken är som baken. Skulle du inte var nöjd så kostar det dig ytterligare en slant att byta och prova annat ju... där är nackdelen. De verkar vara precis lika OK som vilka andra mickar som helst.

Leta gärna först och främst efter lågt brus och brum och hög OUTPUT, dvs utsignal.

Sedan kan du gå in på hur du tycker att de färgar ljudet efter din smak eller inte.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.