Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej !

Finns säkert tusen trådar om detta men jag har inte lyckats hitta dem 🙂

Jag har ett Phonic Helixboard 24 i replokalen där vi gör enkla liveinspelningar, med lite extra pålägg i efterhand.

Nu till mitt problem:

Jag införskaffade en Golden Age Pre-73 för att se om det skull kunna förbättra sångljudet något. Men jag tycker bara att det blir väldigt "diskantigt" Kopplar jag fel ???

Jag använder en JJlabs EA009W rörmikrofon som jag kör in i pre-73:an som via en xlr/tele (mono) kabel går in på line in i mixerbordet och sen via firewire in i datorn.

Jag har inte detta problem om jag tar bort preampen i signalkedjan. Jag kan givetvis parera detta med en EQ men ska det vara nödvändigt ?

Tack på förhand !!!

//Magnus

Annons
Postat

Oftast är det så, att XLR-ingången går till micpreampen i mixern - så för det mesta är det lämpligare att koppla in en linesignal på teleingången.

Problemet är annars att man får dålig anpassning både när det gäller signalnivå och impedanser, något som kan påverka både sound och nivåproblem med dist som följd...

Postat

OK, testar det imorgon, men som förtydligande så använder jag xlr ut från preampen och sedan tele in på line in på mixerbordet.

tack för snabba bra svar !!!

• 2 veckor senare...
Postat

Testade att byta kabel till tele-tele....

Tycker mig fortfarande ha samma problem, kanske är det så här som Pre-73:an ska låta ???

Postat (redigerat)

Hur du än kopplat så har ju inte det med ljudet att göra, Pre-73'an är ju lite toppig sådär i brist på bättre ordval. (Öppen i diskanten i försäljartermer)

Testa att sätta outputen på max och ställ sedan outputvolymen med inputen istället, så får du renast möjliga signal, om det är överstyrning du hör.

Utan att fördöma din mick så sätter dessutom den här sortens preamps lite större krav på micken, iom öppenheten på toppen (där det oftast hörs att en billig mick är billig).

Redigerat av mietek
Postat

Tack för tipset ! Ska testa det.

Tror dock inte att det är överstyrning utan det är den "öppna diskanten" som retar mig lite...

Efter lite Eq låter det rätt hyffsat tycker jag, men det stör mig lite, det där diskantiga 🙂

Postat

Hur du än kopplat så har ju inte det med ljudet att göra, Pre-73'an är ju lite toppig sådär i brist på bättre ordval. (Öppen i diskanten i försäljartermer)

Testa att sätta outputen på max och ställ sedan outputvolymen med inputen istället, så får du renast möjliga signal, om det är överstyrning du hör.

Utan att fördöma din mick så sätter dessutom den här sortens preamps lite större krav på micken, iom öppenheten på toppen (där det oftast hörs att en billig mick är billig).

Kan nog mycket väl ha med micken att göra också 🙂 får skruva vidare helt enkelt och testa några andra mickar eller kanske investera i en ny....

Postat

Ja det irriterade mig också (på vissa röster) tills jag skaffade en mick jag var nöjd med 🙂

drloop (oregistrerad)
Postat

Om du jämför pre73 med någon annan preamp du har, hur mycket behöver du kompensera med Eqn?

Är det stor skillnad är nog pre73an trasig.

Postat

ja fast nä, inte särskilt troligt tycker jag.

Övergången från en billig mixer eller ful-rörpreamps är ganska markant..

Du kan inte skicka klipp?

Så kan man bedöma direkt om det är works as designed eller inte.

Postat

Jag kör PRE73 ihop med en SM7B, och det låter hur kanon som helst. Antingen så är det fel på burken eller så kanske din mick inte är något vidare, helt enkelt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.