Jump to content
Annons

God Jul! Gissa vilken som är Telecaster resp 335 REMIX


Guitar Nilsson

Recommended Posts

God Jul. Nu ska jag snart ut med mitt renspann och dela ut alla julklapparna jorden runt. Det blir mjuka klappar till er som inte ätit upp gröten ordentligt, ni vet vilka ni är! Ni andra får välja på en Fender telecaster USA eller en Gibson 335. Men då måste ni kunna säga var resp gitarr ligger i stereobilden på den raggar-rockare jag o polarna spelade in idag.

God Jul allihop.

http://soundcloud.co...spennare-nadine

Gjorde om min gitarr, den till vänster. Det var mest kompet på Hasses solovndor jag inte gillade, det tappade drivet på några ställen. Det tog hela dan med remix.

http://soundcloud.com/user7908154/nilsson-spennare-nadine-2

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

låter toppenbra det där.

men jag hör inte vilken gitarrsom är vilken ..men

jag gissar på 335 i hgr monitor..

God jul.

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Vill inte ha en fender eller Gibson. Vill ha en ESP 🙂 Om jag gissar fel vill jag ha en mjuk klapp som är varm och fuktig. 😛 Men jag gissar på telen till vänster.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag gissar tele till höger och humbuckers till vänster. men det är svårt.

jag skulle hellst vilja ha:

1.en Mosrite mark II

(cool mosrite bas och gitarr i denna video:)

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=0A8I0vD5eI8#!

2. en rickenbacker 620

ric620-6-lg.JPG

Link to comment
Dela på andra sajter

God Jul! Vill bara skryta med att jag lyckats få till en tomteavatar. På Facebook byter jag hela tiden, använder laptopens kameraöga. Gjorde denna på FB först och kopierade den sen! Inte helt dataidoit!

På bilden finns dessutom en ledtråd till den svåra frågan!

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Jo men frågan är om man ska tolka som att du håller fendern till höger eller vänster från på bilden? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jäklar. Jag spelade på min extra mittmick som är en strata noiselss, så det är väl inget typiskt teleljud egentligen. På strata hänger mickarna bara i plektrumskyddet (så gör min mittmick med) medans telemickarna är skruvade i trät. Telestallmickens infästning med den rejäla stålplattan skruvad i kroppen har väl ingen motsvarighet i andra sämre gitarrer. 🙂

Vi spelade bägge två på min Hotrod, han orkade inte ta hit sin va den nu heter. Inga pedaler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Vi spelade bägge två på min Hotrod, han orkade inte ta hit sin va den nu heter. Inga pedaler.

Jo det hördes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla giss! Telecastern är självklart den till vänster, ES 335an till höger. Som ni hör är det inte det fjuttigt tunna ljud man förknippar med många Fender.

Trummorna är en glapp Alesis SR 16. Två olika komp, hihat o ride, utan ett enda fill. Inga programmerade break, breaken raderar jag bara fram efteråt.

Nu får alla snälla barn välja vilken gitarr de vill! Jag nämnde väl att det är luftgitarrer vi snackar om i julklappssäcken? Eller luftsyntar! Nu blir det snart matorgier hos exfrun. Jag och sambon sen 13 år firar alltid där.

PS: Det enda luriga med den här tråden var att jag med frågan om gitarrerna lurade fler än vanligt att lyssna på låten! Chuck Berry är rocknrollens mästare, att tolka honom är ett måste för mig, nu har jag en till backtrack att ösa loss till på raggar o knutteklubbarna. God Jul!

Jag glömde helt att komprimera de två baskanalerna...

http://soundcloud.com/user7908154/nilsson-spennare-nadine

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Nu känner jag mig blåst. Jag ringer ditt ex och ser till att hon ställer fram luftmat åt dig att frossa i. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tele vänster och 335 höger. Man hör klart och tydligt att vänster kanalen har mer klarhet i ljudet vilket tele är kända för medans höger är mer muddig vilket humbucker generellt sett är 🙂

Edit: Såg visst att tävlingen var över när jag läste klart tråden 😊 Aja, min gissning lades innan jag läste svaret vilket som 😉

Redigerat av LarsoyH
Link to comment
Dela på andra sajter

"radera fram"?

Ja. Jag trycker på rec på trumspåren precis efter kaggestampet så blir "trummisen" tyst tills jag trycker på play igen. Missar jag inslaget har jag en undo-knapp. Men jag brukar aldrig missa.

Det går att göra det exakt också och titta på trumljuden i det lilla fönstret lika som i en DAW, men det gör jag inte mig tid till. Inte till en backtrack som den här i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog lätt att tro att Fender låter mkt tunnare n vad min tele gör. Den har mer tryck än de flesta andra jag testat.

I dag ska jag lägga dit en gitarr som bara kompar hela vgen, åsså göra en backtrack av det. Kanske spela om min gitarr i den här versionen, nu när jag hör hur allt låter. från början hade jag bara basen att stödja mig på. Gör jag slutligen om basen oxå brukar det gå att få det att svnga lite mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...