Jump to content
Annons

Nytt studiobygge, söker åsikter och tips.


Seventhgate

Recommended Posts

Hmm, nu blev jag ju fundersam.

Måste ju fixa detta ganska omgående för att kunna fortsätta bygget.

Alternativ 1: Beställa dörrarna jag hade tänkt mig från skånskabyggvaror. Då får jag ca. 150cm glas att titta ut igenom. Kommer ju säkert dämpa en hel del, men inte lika mycket som en massiv trädörr. Och det kostar ganska mycket.

Alternativ 2: Köpa två stycken massiva trädörrar med ett glasparti i. Kostar hälften av det första alterantivet om jag hittar något lämpligt begagnat. Dämpar mer bas och sparar mig mer pengar. Men samtidigt så blir det ju inte riktigt som jag tänkt mig. Här kanske vi snackar 70-90cm dörr med en glasruta i.

Frågan är om jag behöver dämpa mer bas än vad alternativ 1 kommer klara utan problem?

Studion kommer användas nästan uteslutande för hårdrock. Alltså elgitarrer, bas och sång. Sen i vissa fall även ett trumset när man vill skippa trummaskin.

Vad tror ni gott folk?

Vad skulle ni/du gjort?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hmm, nu blev jag ju fundersam.

Måste ju fixa detta ganska omgående för att kunna fortsätta bygget.

Alternativ 1: Beställa dörrarna jag hade tänkt mig från skånskabyggvaror. Då får jag ca. 150cm glas att titta ut igenom. Kommer ju säkert dämpa en hel del, men inte lika mycket som en massiv trädörr. Och det kostar ganska mycket.

Alternativ 2: Köpa två stycken massiva trädörrar med ett glasparti i. Kostar hälften av det första alterantivet om jag hittar något lämpligt begagnat. Dämpar mer bas och sparar mig mer pengar. Men samtidigt så blir det ju inte riktigt som jag tänkt mig. Här kanske vi snackar 70-90cm dörr med en glasruta i.

Frågan är om jag behöver dämpa mer bas än vad alternativ 1 kommer klara utan problem?

Studion kommer användas nästan uteslutande för hårdrock. Alltså elgitarrer, bas och sång. Sen i vissa fall även ett trumset när man vill skippa trummaskin.

Vad tror ni gott folk?

Vad skulle ni/du gjort?

Det kommer ju bli tajt med två dörrblad som bråkar. mot kontrollrummet tror jag inte ens att du får in en slagdörr som det är ritat. 70 dörr är smalt. En variant är att du börjar med att bygga skjutdörr mot K-rummet och sedan kompletterar med en slagdörr mot inspelningsrummet. Fundera på om du kommer att få plats med ett dörrblad där över huvud taget om du ska spela in trummor tex.

Som jag skrev tidigare så är det många studios som använder skjutdörrar, kanske främst till sångbås då. En viktig faktor som är avgörande för ljudreduktionen (bortsett från glaset) är hur välgjorda skjutdörrens golv,över och sidostycken är. Här ligger tyvärr inte SB på topp. Jag installerade skjutdörrar från BT-fönsterteknik för några år sedan. Dom kan leverera med härdat dubbelglas och där är mekaniken hyfsat bra. Kolla med dom. Viktig är också luftspalten mellan fönsterpartierna. Jag skulle försöka sträva efter minst 100 mm.

Link to comment
Dela på andra sajter

när jag skrev dubbelvägg så menade jag att det inte behövs nått flytande rum, altså bra en ljudisolerad skiljevägg mellan rummen...

sökte lite på skjutdörrar fann detta, om man kollar under "Glas egenskap" så står det att det finns 40bd ljudisolerat.

http://www.fonsterfixaren.se/produkter/fonstermodeller/?fModell=84&tn=2%2Ddelad+skjutd%C3%B6rr+aluminium

men jag är tveksam till om den är så jäkla bra?(altså för studio) går ju att höra av sig och fråga..

tänk på att det är nogrannt var högtalarna är placerade, men 800mm dörr som blir 1600mm bred funkar.

vad är det för takhöjd?(betong golv till betong tak).

.

Link to comment
Dela på andra sajter

Golv till tak är det 220cm.

Jag har snott 10cm till golvet och tar ett par till taket. Så blir runt 205cm när det är färdigt.

Tack för länken. Tyvärr hade dom riktigt saftiga priser. Vanlig skjutdörr 140cm bred kostar 10000kr och ljudisolerad 15000kr.

Så än sålänge är det skånskabyggvarors dörrar som verkar vettigast. Letar dock vidare så får vi se vad som dyker upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

måste finnas plats att akustikbehandla taket.(minst 100mm)

rekomenderar att du kollar på john sayers "inside-out" konstruktion.

http://johnlsayers.com/Recmanual/Pages/Walls.htm

angående golvet så gjorde jag uträkning, golvets resonans frekvens är ca 40hz.

så där vore det bra att skruva 2 lager (hälst demplimmad) golvgips för att sänka resonans frekvensen(till ca24hz) och där med bättre ljudisolering

Redigerat av adrumdrum
Link to comment
Dela på andra sajter

måste finnas plats att akustikbehandla taket.(minst 100mm)

rekomenderar att du kollar på john sayers "inside-out" konstruktion.

http://johnlsayers.c...Pages/Walls.htm

angående golvet så gjorde jag uträkning, golvets resonans frekvens är ca 40hz.

så där vore det bra att skruva 2 lager (hälst demplimmad) golvgips för att sänka resonans frekvensen(till ca24hz) och där med bättre ljudisolering

Håller med. Bra kommentarer både vad det gäller golvet och inside out.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipset.

Verkar vara mycket vettigt att tillämpa den stilen på mitt projekt.

Funderar dock lite på hur jag ska gör med "slats" kontruktionen?

Ska ju ändå bygga ut vinklarna på långsidorna och basfällan på bakre kortsidan.

Ska jag helt enkelt bygga så här:

betongvägg - luft - gips - greenglue - gips - regelverk/isolering

Sen bygga ut vinklarna och basfällan och bygga slatsen på dessa istället?

Lägger ett lager golvgips på spånskivorna också innan väggarna börjar reglas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nästan, du bör även ha isolering mot gipsen i luftspalten (betongvägg - luft - isolering - gips - greenglue - gips - regelverk/isolering - akustikduk - slats. Limma på golvgipset efter att du rest väggarna. Annars kommer syllen att vila på gipsen.

När du skriver akustikduk, vad syftar du då på?

Finns det ett särskilt tyg gjort för ändamålet?

Adrumdrum:

Hur gjorde du uträkning angående golvets resonans?

Inte riktigt greppat allt sånt än, så alltid kul att veta hur du gjorde. =)

Imorgon är det dags att bygga ett par timmar igen. Tyvärr har jag inte fått hem något greenglue än så kan inte resa väggarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

När du skriver akustikduk, vad syftar du då på?

Finns det ett särskilt tyg gjort för ändamålet?

Adrumdrum:

Hur gjorde du uträkning angående golvets resonans?

Inte riktigt greppat allt sånt än, så alltid kul att veta hur du gjorde. =)

Imorgon är det dags att bygga ett par timmar igen. Tyvärr har jag inte fått hem något greenglue än så kan inte resa väggarna.

Det går ju bra med en textil också som inte har för hög flödesresistivitet. Kan du blåsa luft genom den är det ok. Ett alternaiv till greenglue är Swedacs DG A2 dämplim som är lättare att få tag på samt billigare. Resonansen i Hz = 160 √(isolerstyvhet/golvets densitet)

hälsningar / Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

ett annat alternativ till demplimm som åxå är billigare än GG är Sika AT84. har själv använt det och vet att det brukar användas av studiobyggare. om du inte beställt GG så rekomenderar jag detta istället.

när jag räknade golvet använde jag ett excel claculering som heter first reflection calculator från akustikern jon branth. den inehåller lite olika uträkningar för akustik.

"mass-air-mass resonance calculator" var det jag använde.

http://www.gearslutz.com/board/studio-building-acoustics/473500-new-improved-room-mode-calculators-more.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Liten uppdatering:

Snickrat ett par timmar i källaren idag. Men då varken green glue eller soundblock har dykt upp än så fick vi nöja oss med att sätta på det första lagret gips på den första väggen.

Även fortsätt med trappan som nu ska ljudisoleras uppåt för grannhusets skull. Även detta arbetet fick vi lägga lite på is då vi saknade prylar. Så imorgon ska jag iväg och fixa med virke, gips och massa annat smått och gott.

Beställde även 25m akustikduk idag också. Så snart allt jag beställt kommit hem så lär bygget verkligen ta fart. En liten detalj som dock ligger i luften just nu är dörrarna. Lutar fortfarande åt att köra på lösningen från Skånskabyggvaror.

Surt att man just nu inte har mer tid att lägga på bygget, men snart blir mitt schema betydligt lugnare så man kan sätta igång på allvar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick hem prisuppgifterna på akustikduken här precis.

När jag först fick se deras prislista så tänkte jag att 48kr/m2 inte var så farligt.

Men när moms, frakt och avrullningskostnaderna var påslagna är jag nu upp i 144kr metern.

Så får ta och titta runt lite och se om det finns några vettiga alternativ.

Några tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Läste just denna tråd och jag kom på en grej som du kan tänka på.

Det med dubbla dörrar, när du monterar dem, se till att dom inte blir parallella. Alltså montera dem lite förvridna mot varandra. Så får man lite reflexioner i utrymmet mellan dörrarna, vilket dödar vissa frekvenser. Se till också att akustikbehandla detta utrymme.

Jag har inte förstått från dina bilder och beskrivningar. Men jag skulle starkt rekommendera att att du bygger två helr separata rum, två flytande kammare så att säga. som bör ha så lite mekanisk kontakt som möjligt för att ljudisolera bättre.

Jag har väldigt dåliga erfarenheter med gipsväggar och ljudisolation. Var extra noga med det och ta i hellre lite för mycket än för lite.

Hoppas du ska klä om din trappa också i ljuddämpande material. Jag har engång gljurt så att jag använde sprejlim och limmade så ett par lager packmaterial-såna där frigolitbitar. Du blir överasskad med resultataet. Ock kostnaden är 180Kr för en burk sprejlim.

Lycka till!

Mirrza

Link to comment
Dela på andra sajter

Mirrza:

Tack för dina åsikter. Dörrarnas montering hade jag redan i åtanke. Tänker montera skjutdörren lite vinklad vertikalt. Så detta löser förhoppningsvis reflexionerna där.

Kontrollrummet kommer vara en helt flyttande konstruktion. Dock inte inspelninsytan utanför. Ialf inte som jag har planerat just nu. Väntar med det rummet tills kontrollrummet är klart så finns gott om tid att komma på en bättre lösning där.

Och angående gipset så kör jag dubbelgips med soundblockfog i alla skarvar och greenglue mellan skivorna. Så ska förhoppninsvis dämpa ljudet bra. Det är nog dörrarna som kommer agera akilleshäl om något gör det.

Link to comment
Dela på andra sajter

nej, dörrarna ska inte vinklas i kontollrummt. frekvnsgången kan bli/blir bli helt skev i rummet om det inte görs på rätt sätt av någon viss anledning....

tyget behöver inte va nått exklusivt till spalt panelen, typ lakan tyg.

till berdbans absorbering brukar jag däremot väja lite grövre möbeltyg.

kolla hos en tyg affär efter billigt tyg, går det att blåsa lite luft genom tygt så funkar det.

taket använder jag ecophon modus(vit) absorbent och den behöver inte kläs.

man kan sätta belysning direk i modus skivorna åxå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Adrumdrum:

Ska jag köra spalt modellen runt om tycker du?

Tänker mest på långsidorna där vinklarna skall vara.

Fick ett hett tips att Ikeas lakan funkar klockrent att använda. Så ska kolla närmare på detta alternativet!

Monterar du ecophon skivorna direkt på regelverket efter isoleringen och tyget i taket eller hur har du gjort?

Vet du något bra ställe att handla ecophon produkterna ifrån?

Googlade lite men utan något vettigt resultat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Adrumdrum har säkert en plan vad det gäller slatsen. Som sagts innan så funkar allt tyg som kan blåsa igenom. Tänker på taket, vilken takhöjd har du nu? Ecophone plattorna monteras ju i ett bärverk med luftspalt. Kolla vad du har för mått att jobba med. Yttre dörren bör vinklas horisontellt. Vinklas den vertikalt funkar inte mekaniken i en skjutdörr som det är tänkt (tröghet och täthet).

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer bygga taket som med väggarna. Alltså i följande ordning:

betongtaket - luft- gips- greenglue - gips - reglar/isolering.

Då sparar man ialf lite på tak höjden för att jag har inte mycket kvar att spela på där.

Var 220cm när jag började och golvet tar ca. 10cm. Sen kommer taket ta ca. 10cm med reglar och gips.

Så finns knappast utrymme för ett bärverk. Särskilt då dörrarna är 199cm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågat ett par olika snickare i min omgivning.

Dom säger att det räckte med 45x70 om jag körde på cc30.

Och i värsta fall får man väl fästa på ett par punkter i betongen med typ stålband om det inte känns bra.

Tar en bit i taget. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr måste jag säga att snickarna inte har riktigt koll i så fall. Såna här konstruktioner har jag både byggt och räknat på rätt många gånger. Tråkigt när takt börjar säcka efter ett tag. Ska du avlasta takbjälklaget med montageband sabbar du frikopplingen mellan skalen. Det finns hänganordningar för tak med isolatorer som trycks i hop. En vanlig O-ring är inte åldersbeständig och tappar spänsten över tid. Några tips i all välmening.

Link to comment
Dela på andra sajter

Adrumdrum:

Ska jag köra spalt modellen runt om tycker du?

Tänker mest på långsidorna där vinklarna skall vara.

det står på senaste ritningen. porös absorbering är vanlig bredandsabsorbeing. detta för att absorbera tidiga reflektioner.det är det vanligaste att man inte vill ha reflektion i främre delen. kan även uppnås med RFZ(frelection free zone) väggar som är vinklade(oftast 25-30 grader) och leder bort reflektioner på sidom om lyssingspossition.

john sayers designar ju nästan alltid kontrollrum med spaltpanel på sidoväggarna,

ett exempel:

http://www.johnlsayers.com/Pages/Whitehead.htm

det blir ju inte lika mycket reflektion med spaltpanel som en plan vägg. läste åxå om ett test mellan bredbansabsorbering, hrådvägg och spaltpanel på sidoväggarna och där kom dom fram till att det lät bäst med spaltpanelen. med olika panel bredder så blir det åxå viss diffusering vilket förmodligen har invärkan på att det funkar på sidoväggarna.

exempel på pnel mönster(slat pattrens) kan vara

bred i mm 25(0) 50(1) 150(4) 100(2) 100(2) 150(4) 50(1)(repeat)(med öppningar mellen) vilket då bygger på djupen på QRD 7 diffusor.

så det kan ju vara en variant, hittade åxå en ritning som kan vara ett alternativ

där ser du åxå viklarna på dörrarna så som wellness skrev.

Plan_2.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr måste jag säga att snickarna inte har riktigt koll i så fall. Såna här konstruktioner har jag både byggt och räknat på rätt många gånger. Tråkigt när takt börjar säcka efter ett tag. Ska du avlasta takbjälklaget med montageband sabbar du frikopplingen mellan skalen. Det finns hänganordningar för tak med isolatorer som trycks i hop. En vanlig O-ring är inte åldersbeständig och tappar spänsten över tid. Några tips i all välmening.

"No hard feelings" som man brukar säga. =D

Suger åt mig alla åsikter och tips som en svamp. Blir lite ny information samtidigt bara.

Tacksam att du tar dig tiden att svar på alla mina funderingar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom taket byggs inside out, måste ju gipsen delas upp i småbitar som du skruvar underifrån i facken mellan takstolarna. För att undvika så många skarvar som möjligt bör du undvika c/c 300. Du kan ju faktiskt bygga takstolen nästan hela väggen upp till yttertaket och utnyttja luftspalten. Då kanske du får plats med 145 x 45 virke.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.