Jump to content
Annons

Nytt studiobygge, söker åsikter och tips.


Seventhgate

Recommended Posts

Tjenare

Ska äntligen ta tag i att bygga den där studion man velat ha och behövt dom senaste 5 åren.

Behöver nu lite tips innan jag sätter igång och reglar upp allt. Finns några frågetecken kvar att reda ut.

Bakgrund:

Rummet ligger under mitt garage och är helt separerat från övriga huset bortsätt från en tunnel på ett par meter. Vi snackar alltså betong runt om och jord på andra sidan detta. Något större behov att ljudisolera för grannarnas skulle finns ej.

Dock så finns det två detaljer i rummet som ställer till det lite för mig. Det första är en trappa ner från garaget som hur jag än vänder och vrider på det är jäkligt i vägen.

Den andra är dörren i från tunnlen. Inte så stort problem, men måste lik förbannat ta hänsyn till den.

Måtten på rummet är 7,44m x 3,26m.

Målet:

Vet att det är lite i minsta laget för att separera kontrollrum och inspelningsrum, men ska ändå göra ett försök att få till detta.

Blir ett helt friliggande flytande rum i ena halvan. Måtten på detta blir 3 x 2,8 m.

Räcker för att sätta upp ett trumset eller som i mitt fall en gitarr stack och blåsa på för fullt.

Kontrollrummet kommer få brottas med problematiken med trappan. Och det är just denna detalj jag skulle behöva lite åsikter och hjälp med av er kunniga människor här inne. =)

Tänker främst på monitorhögtalarnas placering och om ljudet överhuvudtaget kommer gå att kontrollera.

Kolla mina två bilder så ser ni hur det kommer se ut. En är trappan som den ser ut orginal. Den andra när jag byggt om den för att spara lite mer utrymme.

Ska tillägga att enda anledningen att mixerbordet och skärmarna står där dom gör är att dom inte får plats någon annanstans. Har ni något bättre förslag på placering så är jag idelöra!

Tacksam för all hjälp jag kan få!

studio4.jpg

studio4trappan.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjena och grattis till ett spännande projekt!

Om du vill kunna göra bra mixar i kontrollrummet så är tyvärr inget av alternativen att föredra eftersom du kommer få stora problem med att behandla tidiga reflexer pga. av asymetri och de tighta måtten. Om du bygger om trappan skulle du förvisso kunna vrida mixpositionen 90 grader så att du sitter vänd mot sångbåset och bygga en bakre vägg, men ännu hellre skulle jag satsa på att skippa de två rummen och göra ett större rum där du spelar mot kortvägg.

Det ger nog bäst förutsättningar för en bra akustikreglering.

Som andra alternativ hade jag byggt kontrollrummet längst in och försökt att få till ett litet bås mot trappen. Tänk även på att akustikbehandlingen bygger och snor ytterliggare 30-40 cm av innermåttet.

Om du är osäker på hur du bygger fuktsäkert i källarrum så hjälper jag dig gärna med lite tips.

Lycka till!

// Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Hört det där att jag borde skippa att dela upp rummet ett par gånger ifrån olika håll nu.

Tror jag borde börja lyssna på er som kan. =D

Ska rita lite på den versionen också och se hur det kan bli.

Angående fuktsäkerhet i källaren så tar jag mer än gärna emot dina tips!

Tycker mig ha ganska så bra koll, men självklart har jag säkert missat några viktiga detaljer i mitt planerande. =D

Link to comment
Dela på andra sajter

att dela rummet är inget problem, ca 3x4m(vilket anses vara minimum) för kontrollrummet och att det är placerat där du ritat ingenlningsrum.

efter som det inte finns något behöv av regälare ljudisolering så räcker det med en dubbelvägg mellan rummen, speciellt efter som det är betong rum.

slängde ihop en snabbskiss hur du skulle kunna bygga:

skjutdörrar i glas mitt på skiljeväggen och flushmonterade(inbyggda) monitorer på varsida av dörren.

post-19551-0-66647800-1324602431_thumb.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller helt med adrumdrum och detta är en väl beprövad design. Vill bara lägga in en brasklapp vad det gäller denna design i ett källarrum under marknivå. Är ytterväggarna oisolerade på utsidan behöver du evakuera den fukt som kommer att uppstå mot insida yttervägg. Bygg aldrig in organiskt material som ligger dikt an mot dessa väggar och definitivt ingen ångspärr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser kanon bra ut!

Läst en hel del på nätet angående studiobyggen under årens lopp.

Är det inte så att det är extra viktigt att man bygger en flytande konstruktion om det är ett betong rum?

Var tydligen suveränt medium för att skicka vidare dom lågafrekvenserna.

Ligger det något fakta i detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

att dela rummet är inget problem, ca 3x4m(vilket anses vara minimum) för kontrollrummet och att det är placerat där du ritat ingenlningsrum.

efter som det inte finns något behöv av regälare ljudisolering så räcker det med en dubbelvägg mellan rummen, speciellt efter som det är betong rum.

slängde ihop en snabbskiss hur du skulle kunna bygga:

skjutdörrar i glas mitt på skiljeväggen och flushmonterade(inbyggda) monitorer på varsida av dörren.

post-19551-0-66647800-1324602431_thumb.png

Din ritning ser riktigt trevlig ut.

Satte mig och skulle rita upp den i sketchup. Dök upp lite funderingar.

Vad är det som du ritat in efter glasdörrarna mot kontrollrummet?

Tips på glasdörrar som ljudisolerar och inte kostar en förmögenhet? (har ganska bra budget, men hittar inga vettiga dörrar)

Såg att du ritat alla väggar direkt på betongen, måste nog ta till en luftspalt på ett par cm så inte fukten ställer till problem.

Sen såg jag bakom kontrollbordet mot väggen är det bara ett diffuselement och varför ritar du in den väggen så tjock?

Många frågor, men frågar man inte så lär man sig aldrig. =D

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser kanon bra ut!

Läst en hel del på nätet angående studiobyggen under årens lopp.

Är det inte så att det är extra viktigt att man bygger en flytande konstruktion om det är ett betong rum?

Var tydligen suveränt medium för att skicka vidare dom lågafrekvenserna.

Ligger det något fakta i detta?

Generellt gäller att ju mindre rum och ju stummare innerväggarna är desto svårare blir det att akustikbehandla basen eftersom de långa vågorna inte får något att jobba med. Som svar på din fråga är det en fördel att bygga kontrollrummet flytande med ett flexande skal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Generellt gäller att ju mindre rum och ju stummare innerväggarna är desto svårare blir det att akustikbehandla basen eftersom de långa vågorna inte får något att jobba med. Som svar på din fråga är det en fördel att bygga kontrollrummet flytande med ett flexande skal.

Om jag bygger med 6cm luftspalt runt hela kontrollrummet och bygger upp golvet på bägge rummen, hur blir man då enklast av med fukten som kommer bildas mot ytterväggarna?

Kan ju inte låta det ventilera via golvlisten som man vanligtvis bygger. Då förlorar jag ju hela meningen med att ljudisolera.

Några tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

man bygger inte mot väggana

Generellt gäller att ju mindre rum och ju stummare innerväggarna är desto svårare blir det att akustikbehandla basen eftersom de långa vågorna inte får något att jobba med. Som svar på din fråga är det en fördel att bygga kontrollrummet flytande med ett flexande skal.

nja, eller ja men det bror på vad man bygger det med(något annat än dubbelgips som membran) men det är bara onödigt att göra ett litet rum mindre.

man kan ju på vissa ställen göra "multilayer" akustikkonstruktioner, exempelvis spaltpanel resonator eller bredabndsabsorbering med membranabsorbet i botten.

Såg att du ritat alla väggar direkt på betongen, måste nog ta till en luftspalt på ett par cm så inte fukten ställer till problem.

det är oftast inget som sitter mott väggarna taket det är nästan altid luftspaleter i akustikkonstruktioner. enstaka reglar och skiljeväggar(som delar av basfällor) sitter mot väggar/tak men det är bara några millimeter.

det är häller inga 100% täta konstruktioner(förutom om man skulle membran absorbent birekt mot väggen men det täcker inte en hel vägg)

Sen såg jag bakom kontrollbordet mot väggen är det bara ett diffuselement och varför ritar du in den väggen så tjock?

Djupet är för att det behövs regält med basabsorbering.

exempelvis acoustic-hangers och porösabsorbering framför det. och någon diffusor på mitten av det.

man kan åxå kombinera det med någon helmholtzresonator om det behövs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ritade upp en snabb skiss på hur det skulle se ut med trappan och dörren med i leken också.

studio20.jpg

Dörren får jag korta av lite. Behöver ju inte några 73cm för att komma in från huset. Dom 55cm som finns kvar är mer än nog.

Sen trappan kommer ju helt klart vara irriterande om man sitter och lirar trummor där inne, men bättre att ha det så än ett kontrollrum som inte funkar alls.

Jag funderade på väggarna och dess vinklar. Ska man helt enkelt bygga upp den konstruktionen med reglar och gips som resten eller är det meningen att det ska vara någon annan konstruktion?

Har byggt en biograf hemma i samma stil på väggarna, Där är det tyg klätt direkt på regelverket och isoleringen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Nu är äntligen bygget i fullgång!

Hunnit regla upp golvkonstruktionen till kontrollrummet och fixat den nya vinklen på trappen ner.

Allt virke förutom gipsskivorna ligger redo i garaget så nu är det bara tiden som fattas. =)

Men ska ta ett rejält ryck på fredag så återkommer jag med bilder på spektaklet.

Har stött på lite andra funderingar vad det gäller utrustningsdetaljen.

Frågan är om man ska köra ett analog mixerbord som t.ex. Toft ABT24 eller göra det enkelt för sig och mixa allt direkt i Logic och köra på en Mackie controller med expansionen?

Man får ju rejält med stålar kvar att köpa preamps för om jag kör på det sist nämnda alternativet.

Dock skulle det inte vara fel att få Tofts trident preampar på alla 24 kanalerna i deras bord.

Vad säger ni som har lite erfarenhet i ämnet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har tyvärr inget att komma med kunskapsmässigt, men följer tråden med intresse. (håller på med ett sångbås i källaren och lär mig mycket genom att hänga här då och då) Jag blir imponerad över vilken otrolig källa till kunskap och inspiration detta forum kan vara och att folk tar sig tid att dela med sig av vad de kan och gör. Nu ser jag fram emot lite bilder!

🙂 /R

Link to comment
Dela på andra sajter

Lovar att hålla mitt löfte om bilder på fredag.

Just nu ser det mest ut som ett enda stort kaos, men det är såna bilder man med glädje kan titta tillbaka på då allt står klart. =)

Tills vidare så bjuder jag på en bild från ett annan projekt jag avslutade för ett par år sedan. Så kan ni få en bild av vad som väntas.

DSC_3900.jpg

DSC_3898.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

ser fint ut!

nått sånt här skulle det kunna byggas:

post-19551-0-97799200-1325711245_thumb.png

ritning på flushmontering:

post-19551-0-64267800-1325711545_thumb.jpg

bakre väggens basfälla kan byggas på olika sätt, exempelvis perofrad resonator under reflektions höjd och porös absorbering åvan med antingen acoustic hangers bakom eller membran absorbent. och då anpassar man djupet efter vilken konstruktion det är.

här är en variant med membran absorbent bakom. tror åxå att det kan va en bra variant på vissa delar av sidoväggarna för att absorbera bätte i lägre frekvenser. tror det används någon typ av venyl som membran. Wellness kanske vet?

http://www.gearslutz.com/board/studio-building-acoustics/636586-overwhelmed-questions-setting-up-space.html

DS2_5130.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan bara säga grattis till TS som fått en färdig ritning och allt Snyggt som fanken addrumdrum! Jag tycker det ser kanonbra ut och det här med membranabsorbent är ju rätt intresant. Jag har läst en del om detta men aldrig provat själv fullt ut. Vet bara att det vinylmembran jag gjorde i min egen studio funkade över förväntan. Tyvärr så gjorde jag ingen mätning före som jag kunde jämföra med. Håller faktiskt på med en studio där vi funderar på att bygga något i stil som du beskriver. Återkommer med utvärdering om vi väljer membraneriet 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ojoj nu blev det mycket. Efter ha läst igenom era två inlägg så ryker det om huvudet på mig. 😛

Var ingen dålig avancerad inbyggnad av högtalaren!

Även basfällen ni diskuterade med membran var lite över min kunskapsnivå.

Får bygga upp grunderna först och ta dom bitarna allt eftersom jag måste ta tag i dom.

Hur tycker ni jag ska bygga sidoväggarna i kontrollrummet?

I min biograf reglade jag upp och fyllde med isoleringskivor. Sen spände jag bara tjockt sammetstyg över konstruktionen. Är detta ett alternativ eller ska jag gipsa upp alla vinklarna osv?

Link to comment
Dela på andra sajter

+1 på Roffe!

Alltd lika kul att följa de här byggtrådarna såhär lite på håll. Man lär sig en förbannat massa på det också 🙂

@Seventhgate: keep it up och lycka till!

Förresten, en riktigt najs hemmabiosalong du fått till där 🥰

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

nej ingen gips annat än i dubbelväggen.

spaltpanel resonator heter på engelska slot eller slat-resonator och och är en typ av helmholtz resonator.

man "stämmer" det till en frekvens eller frekvensområde som behöver mer absorbering.

panel ytan blir åxå reflekterande för högre frekvenser vilket gör att man inte behöver "överabsobera" högfrekvens om ska attakera ett problem i mellanregister/bas som fotast behöver mer absorbering än högre frkvenser.

det bör byggas så att det blir tät låda bakom så luft bara kan gå in mellan gliporna(eller hål om det är perforerad) mellan panelerna. men exempelvis 6 grader väggen så behövs bara 2 vetikala skijeväggar då golv/vägg/tak kan utgöra vissa delar av lådan.

http://johnlsayers.c...Frequencies.htm

det finns mycket att läsa här:

http://johnlsayers.c...anual/index.htm

Redigerat av adrumdrum
Link to comment
Dela på andra sajter

Idag har jag fått lite gjort nere i källaren. Golvet i kontrollrummet är så gott som klart.

Tog lite mer tid än räknat, men sånt är livet. =)

Regelverket hade jag redan fixat för ett par dagar sedan. Så det första jag gjorde idag var att mäta ut vart gummifötterna skulle sitta. Använt mig av Auralex U-floaters. Dessa har dock ett innemått på 39mm vilket gör att man få glatt ta fram sitt stämjärn och ta bort fem millimeter där dom ska sitta. Tog en jäkla stund men värt att inte fuska med en sån detalj!

Bilden under visar när alla fötter äntligen är på plats.

IMG_0569.jpg

Sen var det bara att skära till isoleringen och montera. Använde mig av Rockwoll Flexibatts.

IMG_0570.jpg

Därefter var det dags för golvspånskivorna.

IMG_0571.jpg

IMG_0573.jpg

Resultatet efter dagens arbete blev ett väldigt stabilt golv som känns riktigt bra!

Nästa gång blir det att regla upp väggarna som skall vara på den flytande konstruktionen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Innan jag börjar regla upp väggarna måste jag nu få tag i två stycken lämpliga glasdörrar.

Och det mina vänner kan jag säga inte var så lätt mitt i vintern!

Sen finns det ju galet mycket olika varianter att välja på.

Men om jag kör en vik dörr med ett u-värde på 1.6 på den flytande konstuktionen och en vanlig skjutdörr med ett u-värde på 3.0 in i inspelningsrummet och dessa kommer då ha ca. 6-10cm luft imellan, så måste det ju funka?

Den ena är gjord för att tåla vinterkyla och den andra för att klara höst temperaturer.

Eller har ni några andra tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har provat de flesta varianter av dörrar vid olika studioprojekt och den bästa ljudreduktionen (Rw) uppnås med dubbla massiva slagdörrar. Jag tycker det är svårt att få till en bra ljudreduktion från lowmid och neråt med skjutdörrar. Har även provat 2/3-glas dito. Knepigt att få det lufttätt helt enkelt.

Om du har har plats (och råd) skulle jag rekommendera ljudklassade slagdörrar med glas i. Det kommer definitivt grejja biffen.

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr så agerar ju dörrarna även fönster in till inspelningsrummet.

Så vill gärna ha ett par glasdörrar.

Men dom har som jag tittat på som har U-värde 1.6 är ju helt täta sägs det.

Självklart ger en tung massiv trädörr bättre dämpning, men blir lite svårt att hålla kontakt med en musiker genom en sådan även om ett litet fönster finns.

Link to comment
Dela på andra sajter

Läs en gång till.. "ljudklassade dörrar med glas i" 🙂 Dessa glaspartier kan vara så stora att du bara har 70 mm kant på sidorna. Det är inte glaset som är problemet utan svårigheten att få en skjutdörr lufttät. Du kommer ju naturligtvis få en rejäl ljudreduktion med skjutdörrar i det övre registret men basen kommer att läcka igenom men det kanske funkar för ditt ändamål. Tex. vid sång är det inga problem alls. och det finns många studios som har skjutdörrar . Det är Rw-värde du ska gå på (inte U-värde)

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.