Jump to content
Annons

DBX 166XL och 266XL


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Jag får nog ge upp det här med multibandskompressor/gate till sångpåläggen. Får ca 2000 kr tillgodo hos E-Music om jag inte orkar vänta på att de ska laga den TC C300 kompressor jag gillade skarpt. De har slutat göra såna burkar, hittar ingen stereokompressor med spdif heller så jag får väl koppla analogt då från preampen.

Funderar på antingen en DBX 266XL

http://www.dbxpro.com/266XL/index.php

eller en DBX 166XL (likadan fast med limiter oxå?)

http://www.dbxpro.com/166xl/

Har man nån nytta av en limiter vid sångpålägg? Kanske om jag ska bounca hela trumpaketet till en stereokanal?

Jag har letat som f-n, men jag hittar inget annat som verkar vara nåt att ha alls om man inte kan betala minst tio ggr mer. Men det kanske finns? Det känns som att jag varken behöver eq, deesser eller nåt annat, bara kompressor, med ställbar attack o release, gate, och ev limiter. Det är ju ganska enkla inspelningar av skitig rocknroll jag gör. Bra stereopreamp har jag redan..

Det är själva fan vad jag håller på med allt utom att spela in!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ok, det låter bra. Jag tänker att jag kanske kan ha nytta av limitern om jag kör alla trumspår genom kompressorn, lite halvhårt så där till en stereokanal. Sen i mixen så smyger jag även upp lite av de okomprimerade trumspåren och får på så vis parallellkomprimering, nåt jag är helt novis på, men vill lära mig.

Med en sån här analog burk, slipper jag latency då? Jag menar att om jag kör samma trumbounce genom min Finalizer via spdif så hör man sen en ful fördröjning om jag spelar upp de oprocessade spåren samtidigt. Så den kan jag fan inte använda till parallellkomprimering. Det finns ett sk SC/DELAY i Finalizern som går att stänga av, men det tar inte bort latencyn helt.

Eller ger även en analog DBX burk latency?

Analogfreak...

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

ja, autoknappen påverkar både attack och release. Det är nåt trolleri dom har satt dit för att dom påstår att det gör att kompressorn ska låta som deras gamla klassiska manicker. Har inte testat nån gammal, så jag vet inte hur mycket sanning det ligger i det.

Att det inte står några tidsangivelser kan ju vara jobbigt om man är van vid det, men jag brukar sällan kolla på dom ändå när dom finns.

Latency borde ju inte vara ett problem eftersom det är en analog burk, men jag vet inte hur din porta fungerar. Svårt att tänka mig att det skulle vara ett problem dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min gamla Rane stereokompressor har inga rattar alls för attack o release, det är bara nån sorts auto. Kör jag elgitarrens mickning där och är tyst med gitarren och sen klipper till strängen hinner inte kompressorn med alls, utan det blir en ful peak innan den stryper normalt. Huvudsaken jag kan vrida på de där så kanske millisekunderna var skit det samma. Det finns väl specar på hur snabb attack den är som snabbast nånstans.

Edit: Hittade specarna, det är 3 msek attack som snabbast. Det är snabbt det tror jag.

http://www.dbxpro.com/166xl/specs.php

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Av de dBx-kompressorer jag använt föredrar jag 166XL framför 266. Limitern i 166 är iofs inte mycket att hänga i ljudgranen. Den låter mest platt och strypt. Om du vill komprimera akustiska gitarrer eller sång med mycket botten rekommenderar jag att du testar Contour-knappen på 166. Sedan tror jag det är Overeasy som ska likna den gamla 166, som saknade attack och release.

Link to comment
Dela på andra sajter

Av de dBx-kompressorer jag använt föredrar jag 166XL framför 266. Limitern i 166 är iofs inte mycket att hänga i ljudgranen. Den låter mest platt och strypt. Om du vill komprimera akustiska gitarrer eller sång med mycket botten rekommenderar jag att du testar Contour-knappen på 166. Sedan tror jag det är Overeasy som ska likna den gamla 166, som saknade attack och release.

Det låter bra det. Pratade med E-music förut i dag, o försökte beställa den dyrare av de två 166XL, och lägga en femhundring emellan på den TC-kompressorn som aldrig blir lagad nån gång. Men de gav inte med sig än riktigt, de skulle försöka få besked i mellandagarna om det var kört med TCn eller inte. Är dbx analog o därmed latencybefrad är den väl bättre i många situationer än en multibands TC.

Hittade det här i en tråd om dbx166, Deep Purples tekniker gillade den bättre än en Neveburk:

Many years ago, I assisted on a Deep Purple mixdown session. The engineer had been mixing/monitoring with a DBX 166 on the buss. After a couple of days I asked, "Aren't you going to switch to the 33609?" He thought about it for a minute and then switched to the Neve. A couple of hours later, he switched back to the DBX. Why? Because he'd worked the mix to that device and it sounded better--to both of us.

Stod längst ner i denna tråd, där dbx 166 även blir sågad av somliga

http://www.gearslutz.com/board/so-much-gear-so-little-time/168231-dbx-166xl-really-bad.html

Limitern i min Raneburk är inte heller nåt jag använder, med minsta pytteinställning dör ljudet helt på nåt vis. Då är Finalizern suverän på det i stället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är skillnad, eller varför säger man expander/gate? Det där har jag aldrig fattat. Jag bara vrider på de två rattarna så att det blir tyst vid den nivå jag vill. Har aldrig haft några problem med knäppningar eller annat på nån expander/gate. Men vad expandern är har jag aldrig fattat.

Pinsam Dumskalle haha

Link to comment
Dela på andra sajter

Expander upplevs ofta som mjukare än en gate.

Man kan likna den vid en omvänd kompressor, som dämpar signaler under tröskelvärdet istället för ovan.

Till skillnad från gate stänger en expander heller inte av ljudet, det dämpas bara. Ju längre under tröskelvärdet desto mer dämpas signalen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Jag har använt (dock inte ägt) DBX1066 en del, men även träffat på 166/266. Vet dock inte hur lika 1066 är mot dom andra två, men ljudmäsigt skulle jag gissa att dom påminner om varandra.

DBX kompressorer har jag upplevt som ganska tuffa, lite mörka i ljudet, rockiga liksom. Det är inte i första hand några diskreta kompressorer, som jag har upplevt dom. Man får snabbt det där "kompressorn stampar på bromsen" soundet.

EDIT: Hitta en SOS recension av 266an: http://www.soundonsound.com/sos/sep98/articles/dbx266xl.html

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har använt (dock inte ägt) DBX1066 en del, men även träffat på 166/266. Vet dock inte hur lika 1066 är mot dom andra två, men ljudmäsigt skulle jag gissa att dom påminner om varandra.

DBX kompressorer har jag upplevt som ganska tuffa, lite mörka i ljudet, rockiga liksom. Det är inte i första hand några diskreta kompressorer, som jag har upplevt dom. Man får snabbt det där "kompressorn stampar på bromsen" soundet.

EDIT: Hitta en SOS recension av 266an: http://www.soundonso...s/dbx266xl.html

Tack för minirecension och länk. Det finns ganska mycket att läsa om 166XL, de mesta är positivt, några få skriver att de den är rena skiten, troligtvis vill de göra sig märkvärdiga.

Jag har köpte en beg nu, den ska vara i pedantskött nyskick, hoppas få den i slutet av veckan.

TC C300 multibandskompressorn jag fick skicka till både 08 och Danmark på lagning börjar bli underlig igen, expander/gate-funktionen funkar sen några dar enbart på höger kanal. Jag gillar Ranekompressorns effekt på masterspåret, men jag orkar inte hålla på att flytta den mellan liverack och studio. DBX166XL är nog ganska lika uppbyggd, plus att jag kan ställa attack o release på den. Den får fina betyg på nätet både som masterkompressor, till ak gitarr och trummor. Sitter man i lugn och ro och skruvar hittar man nog fina inställningar. Ranekompressorn får sitta permanent i liveracken, en kanal till sång, en till signalen från Red Boxen.

Killen jag köpte av sa att han körde det mesta med pluggar, men att det var svettigt dyra pluggar om de skulle låta lika bra eller bättre än de här analoga burkarna. 😎

Burkslaven - 55

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...