Jump to content
Annons

Digitaldist i moderna produktioner


drloop (oregistrerad)

Recommended Posts

Dom gånger jag har varit på andra sidan glaset så att säga, dvs som musiker, så har vi aldrig haft nånting att säga till om vare sig när det kommer till mix eller mastering. Sant och skittrist. Första skivan hörde vi för första gången som en preview på itunes store. Det var inte alls kul.

Det låter ju jäkligt tråkigt. När det kommer till mix så tar jag alltid in bandets synpunkter men när det kommer till master så har bolagen stor makt och där brukar inte banden ha så mkt att säga till om tyvärr. än så länge mixar jag inte så många signade band och då försöker jag alltid som sagt få dem att ta den mastern som låter bäst och det är alltid den lägre mastern.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Sen vad du menar med det optimala sounder det har jag inte en aning om vad du menar.

Optimal = för sammanhanget bästa möjliga; mest fördelaktiga; som bäst uppfyller marknadens förväntningar...

Eller trodde du att jag satt inne med en konstant?

I övrigt: Jag varken ifrågasätter eller förringar din expertis. Du är säkert skitvass på det du gör, jag betvivlar det inte en sekund. Det som går in i ena örat och ut i det andra är när man dels titulerar sig "mastrare", dels menar att "mastring" är en konst som endast människor av särskild superkaraktär behärskar.

Fast när du svänger dig med uttryck som "mastera" istället för "mastra", så är du farligt nära (den egenförmodade) superkaraktären...

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Optimal = för sammanhanget bästa möjliga; mest fördelaktiga; som bäst uppfyller marknadens förväntningar...

Och vilka är fördelarna med det då? Vem vinner på det? Inte speciellt genomtänkt, Bozo!

Link to comment
Dela på andra sajter

Optimal = för sammanhanget bästa möjliga; mest fördelaktiga; som bäst uppfyller marknadens förväntningar...

Eller trodde du att jag satt inne med en konstant?

I övrigt: Jag varken ifrågasätter eller förringar din expertis. Du är säkert skitvass på det du gör, jag betvivlar det inte en sekund. Det som går in i ena örat och ut i det andra är när man dels titulerar sig "mastrare", dels menar att "mastring" är en konst som endast människor av särskild superkaraktär behärskar.

Fast när du svänger dig med uttryck som "mastera" istället för "mastra", så är du farligt nära (den egenförmodade) superkaraktären...

Optimalt för mig är när musiken låter som bäst, inte vad marknanden har satt för standard på volym. Jag tycker det är jäkligt tråkigt att något skall "förstöras" genom att limiteras sönder i slutskedet. Speciellt när man som band och producent har lagt ner sitt hjärta i produktionen.

Det är den synvinkeln jag har.

Sen limiteras ju det och komprimeras ändå om det spelas på radio etc så vad gör 2db för skillnad??

Link to comment
Dela på andra sajter

Och vilka är fördelarna med det då? Vem vinner på det? Inte speciellt genomtänkt, Bozo!

Den som har satsat pengar i produktionen vinner på det förstås. Den som tror att business (även när det gäller hävvi mätall) går mer ut på annat än att tillfredsställa det egna ekonomiska intresset har en del kvar att lära.

Bozo!

Optimalt för mig är när musiken låter som bäst

Jo, det har jag förstått. Det gör den tydligen @ -2dB. Men dina klienter kunde nog knappast bry dig om vad du personligen tycker; de vill ju att det ska låta som [valfri superartist här].

Eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vaddå "förstör"? Vaddå "tjänat på det"? Det är ju bara din "smak" som inte pallar med det optimala soundet. Många andra gör det, inte minst slutkunden. Och det är ju den senare som vi (producenter) "tjänar på det".

Eller menar du att musiken som fenomen hade varit mycket bättre för alla andra om den bearbetades så som du tycker är bäst? Ungefär som att The Beatles var bäst, resten är bara vrål och skrän... (som jag vet att många 40-/50-talister uttrycker det).

Alt-klicka på In Gain på Elephant och öka successivt ingångsvolymen till dess att du tycker att det låter optimalt. öka sedan med ytterligare två decibel. Oavsett vilka inställningar övriga parametrar har låter det troligtvis bättre innan du ökar de två decibelen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Den som har satsat pengar i produktionen vinner på det förstås.

Så de vinner mer om den är högre? Smart tänkt

Bozo!

Link to comment
Dela på andra sajter

Apro missljud... Köpte Graveyards album Hisingens Blues för ett par veckor sedan, för övrigt riktigt bra. När jag satt på jobbet o lyssnade igenom skivan så lade jag märke till en del missljud på vissa ställen. Blev lite ställd, min första tanke var just det - digitaldist, vilket inte alls är snyggt. Albumet är ju ganska så "skitigt" till sin karaktär men det där missljudet stack ut en del så jag har svårt att tro att det är något annat än rent slarv. Får återkomma om var jag hörde det lite mer exakt senare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alt-klicka på In Gain på Elephant och öka successivt ingångsvolymen till dess att du tycker att det låter optimalt. öka sedan med ytterligare två decibel. Oavsett vilka inställningar övriga parametrar har låter det troligtvis bättre innan du ökar de två decibelen.

öhm... javisst gör det det. Jag tror inte jag hänger inte med riktigt. Det är ju klart att när jag har nått det jag förmodar är optimalt (och samtidigt givetvis inte låter för jävligt), varför skulle jag då öka ytterligare? Det är ju liksom "optimalt"... eller?

Vaddå "Alt"-klicka?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja. 12th September 2008 postades det inlägget, och det är samma datum som releasen av Death Magnetic.

Skulle vara intressant att veta hur herr Jensen motiverar så två fullständigt olika uttalanden, men det lär vi aldrig få veta. Tur att livet går vidare ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vaddå "Alt"-klicka?

Om du håller ned alt- tangenten samtidigt som du justerar In Gain så kommer Out Gain justeras i samma grad fast åt motsatt håll. Praktiskt sätt att höra hur limitern påverkar ljudet utan att låta sig luras av den ökade ljudvolymen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du håller ned alt- tangenten samtidigt som du justerar In Gain så kommer Out Gain justeras i samma grad fast åt motsatt håll. Praktiskt sätt att höra hur limitern påverkar ljudet utan att låta sig luras av den ökade ljudvolymen.

Hmmm... Näe..

Kan vara min DAW (dessutom sitter jag i skrivande stund med min laptop, för allt vad det nu kan vara värt). Men Alt+knob gör inget förutom att öka IN Gain, inget annat. Ctrl+knob, däremot ökar IN Gain – men även OUT Gain, i samma riktning och grad...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan vara min DAW (dessutom sitter jag i skrivande stund med min laptop, för allt vad det nu kan vara värt). Men Alt+knob gör inget förutom att öka IN Gain, inget annat. Ctrl+knob, däremot ökar IN Gain – men även OUT Gain, i samma riktning och grad...

Oops, my bad! Det var gamla versionen som funkade så. Högerklicka ska det vara. 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen vågar släppa ifrån sig nåt om dom inte är säkra på är lika högt, eller högre än konkurrenternas. Får nån på bolaget höra nåt som inte är lika starkt som resten så ryker jobbet för den som har lämnat in en "svag" mix/master. är det inte mer det som är problemet? Tekniker idag är livrädda för att bli arbetslösa så då krämar man i ren rädsla på L2an lite extra för att vara säker. Det har jag hört av flera personer, både mixare och mastrare. Dom är fullt medvetna om att det låter skit, men har inget val så länge man vill plocka ut en lön. Tyvärr.

Det låter ju verkligen sorgligt. Nu när det äntligen går att få perfekt ljudåtergivning. Vilket sjukt mörker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter ju verkligen sorgligt. Nu när det äntligen går att få perfekt ljudåtergivning. Vilket sjukt mörker.

Ja, visst är det helt galet. Samtidigt ska vi proppa våra hem fulla med platt-tv med grymmaste HD-tekniken och så vidare. Tänk om man skulle komprimera bort all färg så att På Spåret såg ut som myrornas krig...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Optimal = för sammanhanget bästa möjliga; mest fördelaktiga; som bäst uppfyller marknadens förväntningar...

Låter som en förenkling tycker jag. Riktigt stor musik, och då menar jag nog att alla delar i processen ingår, har väl även ett inslag av risktagande, att man satsar åt ett håll marknaden kanske inte alls förväntar sig?

Folk tyckte Spector var en idiot som drog in tre pianon i studion som alla lirade samma sak - det distade ju bara? För att inte tala om hur (den igår avlidne) Nilesh Patel mastrade Daft Punks debutalbum i mitten av nittiotalet - ska det vara så där högt?

Det optimala är förmodligen något större och mindre förutsägbart än det förväntade. Tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja... de som hänvisar till CD som "endimensionellt, platt" refererar nog till CD-skivorna/produktionerna som kom på 80-talet. Det är trots allt, musiktekniskt sett, två miljoner år sedan.

Jovisst är det så...bara citerade killen på CD inlägget, fenomenet började uppstå nu i CD-ålderns tid...eller det kanske till och med är iTunesvärlden/filvärldens generation.

Men jag köpte ju Metallicas "Magnetic" på vinyl och har för mig att den inte är lika galen som till exempel Europes "Last look at eden"...jag skulle blivit stortokig om jag var Ian och pukorna "brister" sådär jävla fult! 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som en förenkling tycker jag. Riktigt stor musik, och då menar jag nog att alla delar i processen ingår, har väl även ett inslag av risktagande, att man satsar åt ett håll marknaden kanske inte alls förväntar sig?

Folk tyckte Spector var en idiot som drog in tre pianon i studion som alla lirade samma sak - det distade ju bara? För att inte tala om hur (den igår avlidne) Nilesh Patel mastrade Daft Punks debutalbum i mitten av nittiotalet - ska det vara så där högt?

Det optimala är förmodligen något större och mindre förutsägbart än det förväntade. Tror jag.

Du plockade upp en "horunge", verkar det som.

Med "optimal" i sammanhanget syftade jag egentligen bara på (som jag skrev) "att pressa så mycket man kan och/men samtidigt sträva efter god (upplevd) dynamik", vilket var vad som i huvudsak gafflades om. Det hade inte så mycket med Tretowism, Lynne-trummor och Mutt Lange-körer att göra.

Annars håller jag faktiskt med dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ludde46 (oregistrerad)

Jag är förvånad över att det att det blir en diskussion om huruvida osv....hoppas de flesta väljer väljljud före oljud

Redigerat av Ludde46
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Låter som en förenkling tycker jag.

Jamen vad förväntade du dig av Valle? Förenkla är ett av hans kännetecken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du plockade upp en "horunge", verkar det som.

Med "optimal" i sammanhanget syftade jag egentligen bara på (som jag skrev) "att pressa så mycket man kan och/men samtidigt sträva efter god (upplevd) dynamik",

hahah det var den största motsägelsen av alla. Förväntar du dig att få någon dynamik om du pressar allt till en svart bajskorv???

Masteringsteknikerna är väl medvetna om att de "förstör" materialet. men vill de ha jobb så måste de jobba efter bransch standard. Det jag menade med 2db är att de masterar upp till en nivå som låter "optimalt" = bäst sedan pressar de på ytterligare 2-3db för att de vet att annars kommer bolaget att gnälla, vilket kan leda till förlorad inkomst.

Sen för att svara på din fråga. Jo, banden brukar faktiskt lyssna på mig när jag motiverar mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

hahah det var den största motsägelsen av alla. Förväntar du dig att få någon dynamik om du pressar allt till en svart bajskorv???

Tack för den fördumningen! Fast jag är ändå ganska trygg i mig själv när det gäller musikproduktion. Förresten, så läste du nog mitt inläg så här:

Med "optimal" menar jag "att pressa så mycket man kan och samtidigt få dynamik"

trots att jag skrev såhär:

Med "optimal" i sammanhanget syftade jag egentligen bara på (som jag skrev) "att pressa så mycket man kan och/men samtidigt sträva efter god (upplevd) dynamik"

Skillnad, inte sant? (Givetvis ville du bara spänna lite besserwissermuskler; helt OK.)

Masteringsteknikerna är väl medvetna om att de "förstör" materialet. men vill de ha jobb så måste de jobba efter bransch standard. Det jag menade med 2db är att de masterar upp till en nivå som låter "optimalt" = bäst sedan pressar de på ytterligare 2-3db för att de vet att annars kommer bolaget att gnälla, vilket kan leda till förlorad inkomst.

Nu vet jag inte om du talar för hela kåren "mastrare". Men, varför inte bara göra som alla andra inom business: Gör det jobb du blir assignad/ombedd att utföra, och håll käften? Låt andra sköta sitt jobb och mind their own fucking business.

Eller byt yrke till "bransch-universalgeni" (det är ju trots allt lite det du agerar).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...