Jump to content
Annons

Digitaldist i moderna produktioner


drloop (oregistrerad)

Recommended Posts

Satan i gatan låter det dist om pukorna gissar jag.

Lyssna på andra låten vid 2.45.... klar amatördigitaldist...

Jo, jag hör knastret, kommer en fin laddning vid 00:32 också, och i stort sett varje gång pukorna är "på G". Men "dist" vet jag inte...

Någon själklar dist vid #2 @ 02:45 hör jag inte heller.

Får checka öronen (eller, snarare, lyssna på annan utrustning).

Och +1 på "nu lyssnade jag på spotify, och vad gör dom med ljudet egentligen?"...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Amatörmässig digitaldist eller proffsigt söndermanglad digitaldist ligger i samma skål för mig, inget jag vill ha.

Jag skall dock lyssna på Maggio exemplet när jag kommer hem där jag har bättre lyssning, dock med viss bävan då det verkar som om Loudness War har avynglat sig en ännu värre bastard...i och för sig logiskt men jag hade en förhoppning om motsatsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Viktig är att lyssna svagt, vid starkare lyssningsnivåer hörs inte disten lika tydligt.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har slutat lyssna på ny musik på CD. Jag tycker allt bara fräser numera. Det är endimensionellt, platt, och ljudet liksom klistrar sig fast på kroppen.

Men gemene man skiter väl i det, bara dom slipper justera volymen mellan varje mp3 spår dom lyssnar på medan dom spelar spel eller fejsbåckar...

/Ulf

Huvudet på spiken...CD, musikens snabbmat, hehe!

Redigerat av aROCKER
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad digitaldist beträffar så är det ett av få tillfällen man skulle kunna "skylla på" det man inte vet har man inte ont av. Och det är ju oftast så, väl?, att det är när man blir uppmärksammad på skiten som man stör sig på den. Dessförinnan satt man och diggade och tyckte allt lät så jävla läckert, tills disten kom och sabbade hela låten.

Sånt jag själv inte hör, vare sig det har uppmärksammats av andra eller ej, stör jag mig inte på. Jag är ingen ljudnörd som sitter och ruttnar på att "dem där frekvenserna runt 3-4 kHz nog kunde ha låtit lite varmare" till exempel.

En välkodad mp3 fil kan jag tycka låter riktigt bra i min datoranläggning.

2. Hur rimligt är det att en exekutiv producent medvetet releasar en produkt där digitaldist riskerar bli en "snackis" bland de (ibland förtrödna) konkurrenterna?

Det verkar vara tämligen accepterat i branschen så även om det blir en snackis så vet alla ändå att alla egentligen kan bättre men att det är andra krafter som avgör i slutändan.

3. Hur stor är sannolikheten att slutkonsumenten (som inte själv är audioteknikfreak) sitter och "analyserar" låten för att hitta skavanker?

Inte särskilt stor och det är väl Loudness War ett bevis på...

4. är dist "fel"?

Ja, digital dist är alltid fel om du frågar mig, men här antar jag att det kan finnas vissa grader av digital dist som man kan låta passera om det bara småknastrar lite, ungefär som vinyl, fast jag egentligen avskyr det också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Huvudet på spiken...CD, musikens snabbmat, hehe!

Nja... de som hänvisar till CD som "endimensionellt, platt" refererar nog till CD-skivorna/produktionerna som kom på 80-talet. Det är trots allt, musiktekniskt sett, två miljoner år sedan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte CD'n det är fel på, det är snarare möjligheten att klämma in så mycket volym och så stort frekvensområde som möjligt som är "felet".

A-B jämför man en CD med mastrat material från 70 el 80-talet låter den oftast rätt klen i jämförelse med en som är mastrad på 2010-talet. Omvänt är det förra snällare mot öronen så man orkar lyssna på en hel CD rakt igenom. I det senare fallet orkar man knappt lyssna på en låt innan öronen viker ihop sig som en mussla och vägrar tolka ljudet som annat än brus...

/Ulf

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar vara tämligen accepterat i branschen så även om det blir en snackis så vet alla ändå att alla egentligen kan bättre men att det är andra krafter som avgör i slutändan.

Inte särskilt stor och det är väl Loudness War ett bevis på...

Fast nu använder du Loudness War som något negativt i sammanhanget, eller? Det gör inte nödvändigtvis jag. De som är emot LW har en tendens att indirekt tala om för andra hur man ska och inte ska producera sin musik – lite översitteri, om man frågar mig.

Att pressa så mycket man kan och/men samtidigt sträva efter god (upplevd) dynamik tycker jag är FULLSTäNDIGT upp den den enskilde producenten och ska inte ses som något störande/jobbigt/"fel" från andra producenters håll; de kan ju mind their own fucking business, om man säger så. Inte heller tycker jag det är rimligt att LW ska ses som en självklar (negativ) orsak till exekutiva producenters släpphänthet (för vissa), eller överseende (för mig), vad gäller lite knaster etc.

Sorry för OT.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Fast nu använder du Loudness War som något negativt i sammanhanget, eller?

Jepp, Loudness War finner jag inget positivt med, speciellt inte när det finns en acceptans att mosa nollan och få produktioner som låter som Europe's senaste.

Utöver det så är begrepp som innefattar ordet war sällan något jag uppfattar som positivt. 😉

De som är emot LW har en tendens att indirekt tala om för andra hur man ska och inte ska producera sin musik – lite översitteri, om man frågar mig.

Då missförstår du i alla fall mig.

Inte heller tycker jag det är rimligt att LW ska ses som en självklar (negativ) orsak till exekutiva producenters släpphänthet (för vissa), eller överseende (för mig), vad gäller lite knaster etc.

Nej, det kan så klart finnas andra orsaker till att vissa saker låter som dem gör.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Med andra ord tror jag inte att en man som Ted Jensen skulle gå med på att mastra en mix som lät illa. Och dessutom bör man komma ihåg att han har försvarat Death magnetic ganska ihärdigt.

Var har han försvarat death magnetic?

"I’m certainly sympathetic to your reaction, I get to slam my head against that brick wall every day. In this case the mixes were already brick walled before they arrived at my place. Suffice it to say I would never be pushed to overdrive things as far as they are here. Believe me I’m not proud to be associated with this one, and we can only hope that some good will come from this in some form of backlash against volume above all else." - Ted Jensen

http://www.gearslutz.com/board/mastering-forum/327786-death-magnetic.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Var har han försvarat death magnetic?

"I’m certainly sympathetic to your reaction, I get to slam my head against that brick wall every day. In this case the mixes were already brick walled before they arrived at my place. Suffice it to say I would never be pushed to overdrive things as far as they are here. Believe me I’m not proud to be associated with this one, and we can only hope that some good will come from this in some form of backlash against volume above all else." - Ted Jensen

http://www.gearslutz...h-magnetic.html

Intressant, det är precis helt tvärtemot vad han sa en gång tidigare (minns dessvärre inte var jag läste det). Men jag tror att det kan förklaras med det faktum att det är tabu inom den amerikanska nöjesindustrin att tala illa om en skiva/film/liknande som är aktuell. Sen, när produkten i fråga inte längre är aktuell, kan det låta helt annorlunda.

Uttalandet som du citerade låter betydligt vettigare, mer som man hade förväntat sig att han egentligen tycker.

Edit: Dvs. en aktuell produkt som man själv varit delaktig i. Hur dålig en produkt än anses brukar de inblandade försvara den så länge den är aktuell.

Redigerat av Jetblack
Link to comment
Dela på andra sajter

I så fall har du säkert någon form av referensproduktion. Nämn gärna en produktion som du anser är precis sådär lagom.

Allt som inte spräcker nollan, även om det i övrigt är lite risigt är det bättre än en överkörd mix.

Så fort det blir som på Europe's senaste blir det svårt för mig att lyssna på, i princip omöjligt. Jag har tyvärr knappt lyssnat på den skivan på grund av detta och det är synd för det är bra låtar på den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt som inte spräcker nollan, även om det i övrigt är lite risigt är det bättre än en överkörd mix.

Jag väntade mig förstås en referenproduktion, gärna specifik, där producenten inte anammar det som i folkmun idag går under benämningen Loudness War, men som ändå håller så pass högt marknadsvärde att den säljer lika mycket som musik som kommer från "kriget". Du kan väl inte säga att Loudness War är något tveklöst negativt bara för att Europe "spräcker nollan"...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån som har lyssnat på Maggio utanför FM-bandet, mp3-komprimering eller Spotify? Kan ju tänkas att det är kodningen som klipper. Fast då ligger man ju ändå för nära nollan.

Jag personligen har ingen åsikt om loudnesskriget, det är väl mest av intresse för popmänniskor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Fast nu använder du Loudness War som något negativt i sammanhanget, eller? Det gör inte nödvändigtvis jag. De som är emot LW har en tendens att indirekt tala om för andra hur man ska och inte ska producera sin musik – lite översitteri, om man frågar mig.

Att pressa så mycket man kan och/men samtidigt sträva efter god (upplevd) dynamik tycker jag är FULLSTäNDIGT upp den den enskilde producenten och ska inte ses som något störande/jobbigt/"fel" från andra producenters håll; de kan ju mind their own fucking business, om man säger så. Inte heller tycker jag det är rimligt att LW ska ses som en självklar (negativ) orsak till exekutiva producenters släpphänthet (för vissa), eller överseende (för mig), vad gäller lite knaster etc.

Sorry för OT.

Jaha och det ska komma från dig som inte gillar mastring. :rolleyes: Minns att mastraren...öh... minns inte vad han heter men har varit med i Studio och har även annonserat här och sa nåt ungefär att mellan kvalitet och högt mastrat väljer skivbolagen för det mesta det senare.

Link to comment
Dela på andra sajter

I fallet Maggio tror jag, enligt min åsikt, att disten inte direkt härrör sig från mastringen. Jag skulle tro, om jag får spekulera vilt, att det kan röra sig om volymlycka i studion; Någon har sagt att "Dom härna pukorna ska låta som åska", också har man vridit alla pluggar till 11, för att toppa av det med att kräma monitorerna till 11. I upphetsningen har man glömt att dubbelkolla, trippelkolla och fippelkolla på lägre volym och under kirurgisk lupp, eller så har det helt enkelt inte hörts alls vid mix.

Mastringen har ofta en tendens att lyckas lyfta fram små brister i inspelningen, och den här lilla disten har då i efterhand månne förstärkts och blivit hörbar.

bara en tanke...

Men jag har svårt att tro att det är i mastringen disten har uppkommit. Jag hör inga klipp i sången på de ställen där pukorna slamrar, Men jag har som sagt inte CD'n - lyssnar bara från Spotify och det hörs kanske inte lika tydligt där...

/Ulf

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

I fallet Maggio tror jag, enligt min åsikt, att disten inte direkt härrör sig från mastringen. Jag skulle tro, om jag får spekulera vilt, att det kan röra sig om volymlycka i studion; Någon har sagt att "Dom härna pukorna ska låta som åska", också har man vridit alla pluggar till 11, för att toppa av det med att kräma monitorerna till 11. I upphetsningen har man glömt att dubbelkolla, trippelkolla och fippelkolla på lägre volym och under kirurgisk lupp, eller så har det helt enkelt inte hörts alls vid mix.

Mastringen har ofta en tendens att lyckas lyfta fram små brister i inspelningen, och den här lilla disten har då i efterhand månne förstärkts och blivit hörbar.

bara en tanke...

Men jag har svårt att tro att det är i mastringen disten har uppkommit. Jag hör inga klipp i sången på de ställen där pukorna slamrar, Men jag har som sagt inte CD'n - lyssnar bara från Spotify och det hörs kanske inte lika tydligt där...

/Ulf

Det är präxis det jag skriver i första inlägget i denna tråd. En sampling som distar, eller likanande,

Däremot lurar jag på om inte exempel två är beroende på mastringen.

Men även där skulle det kunna vara produktionens fel.

Alldeles oavsett så är det kass tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant, det är precis helt tvärtemot vad han sa en gång tidigare (minns dessvärre inte var jag läste det). Men jag tror att det kan förklaras med det faktum att det är tabu inom den amerikanska nöjesindustrin att tala illa om en skiva/film/liknande som är aktuell. Sen, när produkten i fråga inte längre är aktuell, kan det låta helt annorlunda.

Uttalandet som du citerade låter betydligt vettigare, mer som man hade förväntat sig att han egentligen tycker.

Edit: Dvs. en aktuell produkt som man själv varit delaktig i. Hur dålig en produkt än anses brukar de inblandade försvara den så länge den är aktuell.

Nja. 12th September 2008 postades det inlägget, och det är samma datum som releasen av Death Magnetic.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag väntade mig förstås en referenproduktion, gärna specifik, där producenten inte anammar det som i folkmun idag går under benämningen Loudness War, men som ändå håller så pass högt marknadsvärde att den säljer lika mycket som musik som kommer från "kriget".

Ah, du tänkte ur en ren försäljningsmässig synpunkt.

Jag resonerade enbart utifrån min egen subjektiva uppfattning angående ljudet, vilket var i enlighet med trådskaparens önskan, tror jag i alla fall. 🙂

Det skulle inte alls förvåna mig om skivbolag och dylikt kan presentera siffror som visar att den som skriker högst säljer mest, men detta har jag tagit för givet med tanke på hur viktigt dem tycker att hög volym är, så där har nog säkert Loudness War haft en positiv verkan, men det är precis detta jag tycker är negativt, att detta mosande säljer.

Tyvärr kan jag inte presentera någon referensproduktion, jag har aldrig haft intresse av försäljningssiffror eller annan statistik vad gäller skivförsäljning.

Du kan väl inte säga att Loudness War är något tveklöst negativt bara för att Europe "spräcker nollan"...

Jo, när man går för långt och får det att låta illa är det bara negativt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, har lyssnat på Satan i gatan och i mina öron så skulle jag nog ha uppfattat det som en "modern" effekt, i brist på bättre beskrivning, och inte tänkt något mer på det, men visst låter det trasigt och illa.

Jag tycker att en del av musiken man hör på radion idag låter lite märklig rent ljudmässigt, men detta har jag avskrivit som en generationsfråga i mitt fall och accepterat mossan som växer på mitt huvud.

Dessutom har jag dålig koll på hur modern popmusik låter idag samt vilka ljudideal som gäller.

Skall dock ge det en chans i mina lurar lite senare också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha och det ska komma från dig som inte gillar mastring. :rolleyes: Minns att mastraren...öh... minns inte vad han heter men har varit med i Studio och har även annonserat här och sa nåt ungefär att mellan kvalitet och högt mastrat väljer skivbolagen för det mesta det senare.

He he... Bozo! Vaddå "gillar inte mastring"?

Du måste nog sätta dig in i vad jag menar när jag talar om "mastring" – och jag är ganska tydlig med det, faktiskt. Det finns OTALIGA inlägg där jag berör ämnet. En av dem jag gillar bärst själv är denna, i tråden: "Mixning/Mastring"

Men bara för dig, en specialkurs:

Mastring för mig innebär inget annat än "färdigställande av produktion". Det som vissa menar ska utföras uteslutande av den "mer kompetenta" musiktekniska eliten "mastrare" menar jag mycket väl kan utföras i det skede som normalt går under namnet "slutmix", av mixaren själv. Det var förr, på 80-, och 90-talet som "mastring" var hippt, nu går det att fixa in the box. Anledningen till att ingen ("mastrare") håller med är förmodligen för att många har lagt ner MULTUM med pengar på dedicerade mastringsverktyg som de fortfarande betalar av på...

Om 10 år finns det inget som heter "mastrare"...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker tyvärr att masteringen förstör mer i dagens läge. Hade branschen kommit överens om att sänka den kommersiella nivån med cirka 2db hade musiken verkligen tjänat på det. Det är de sista 2db som lägger till digital disten och bara förstör. I övrigt så gillar jag limiter men pressar man för hårt så blir det alltid på bekostnad av musiken.

Sen när det kommer till signade stora band så har de inte så mycket att säga till om när det kommer till mastern. Har hört interna historier från kända producenter att just bolagen i princip alltid väljer den höga mastern. Finns undantag men då är det oftast banden som har haft veto rätt och beslutat att de inte vill ha en sönder limiterad skiva. t.ex Opeth senaste, Guns n Roses Chinese democracy och Dream theater senaste.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade branschen kommit överens om att sänka den kommersiella nivån med cirka 2db hade musiken verkligen tjänat på det. Det är de sista 2db som lägger till digital disten och bara förstör.

Vaddå "förstör"? Vaddå "tjänat på det"? Det är ju bara din "smak" som inte pallar med det optimala soundet. Många andra gör det, inte minst slutkunden. Och det är ju den senare som vi (producenter) "tjänar på det".

Eller menar du att musiken som fenomen hade varit mycket bättre för alla andra om den bearbetades så som du tycker är bäst? Ungefär som att The Beatles var bäst, resten är bara vrål och skrän... (som jag vet att många 40-/50-talister uttrycker det).

Link to comment
Dela på andra sajter

Vaddå "förstör"? Vaddå "tjänat på det"? Det är ju bara din "smak" som inte pallar med det optimala soundet. Många andra gör det, inte minst slutkunden. Och det är ju den senare som vi (producenter) "tjänar på det".

Eller menar du att musiken som fenomen hade varit mycket bättre för alla andra om den bearbetades så som du tycker är bäst? Ungefär som att The Beatles var bäst, resten är bara vrål och skrän... (som jag vet att många 40-/50-talister uttrycker det).

Nej, jag personligen tycker de allra sista db förstör. Jag har masterat en hel del av mina inspelningar proffessionelt och försöker alltid att övertyga banden om att välja mastern som är cirka 1.5-2db lägre än vad standarden är. De sista 2db lägger till denna digital dist och smetar ut mixen överlag.

Annars tycker jag limitern är suverän. Den ger ju det där sista limmet som man vill ha i sin mix. Men som sagt detta är ju bara min åsikt.

Sen vad du menar med det optimala sounder det har jag inte en aning om vad du menar.

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Dom gånger jag har varit på andra sidan glaset så att säga, dvs som musiker, så har vi aldrig haft nånting att säga till om vare sig när det kommer till mix eller mastering. Sant och skittrist. Första skivan hörde vi för första gången som en preview på itunes store. Det var inte alls kul.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...