Jump to content
Annons

Digitaldist i moderna produktioner


drloop (oregistrerad)

Recommended Posts

Annons

Har varken guldöron eller sitter i studion just nu men kan höra "knastret".

Låter förvånansvärt återkommande så jag gissar att det ligger på samplingarna. Digitaldist kanske men kan också vara nån vinylsampling som de tryckt upp nivåerna på i omgångar och fått med knaster som kommer fram.

1. Har jag inte tänkt på det i DA fallet. AD däremot är tydligt men jag tycker att de lite dyrare jag haft där kan vara minst lika känsliga även om disten faktiskt låter lite olika.

2. Det där med svaga nivåer håller jag med om! (Beror säkert på förstärkaren också. )

3. Tror jag beror mycket på kundens förväntningar. Man vill ha samma nivå som något annat för att kunna tävla i det eviga bruset. För att som sagt inte tala om ytterligare komprimering när det spelas upp i radio. Då kan det låta riktigt illa. turnmeup.org är en organisation för MEs som jobbar för att försöka få lite dynamik och balans tillbaka.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Nej, men jag är tämligen säker på att de kommer från samlingsskivorna. Jag reagerade på det, för ljudet lät markant sämre än på andra låtar på radion. Det där digitala "fräsandet" var ganska påtagligt.

Digitaldist och starkt mixad topp får man nog skilja på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så som branschen ser ut idag så är nog fan dom flesta mastringstekniker glada för jobb.

Precis. Deras jobb är att leverera en bra produkt som kunden är villig att betala för och är nöjd med. En svår balansgång (i många yrken).

Link to comment
Dela på andra sajter

Så som branschen ser ut idag så är nog fan dom flesta mastringstekniker glada för jobb.

Självklart. Sen är ju förstås frågan om man får några jobb om folk tror att det är masteringsteknikern i fråga som har gjort att låten låter apa. (Men jag förstår hur du menar.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Digitaldist och starkt mixad topp får man nog skilja på.

Givetvis. Men det där skulle jag kalla digitaldist. Och om toppen är för starkt mixad blir det ju per definition digitaldist.

Och om folk upplever det som digitaldist hjälper det ju inte att försvara sig med att "det är bara högt mixad diskant!"

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Vore fint med nåt exempel. Finns mixar som gör ont i öronen men som inte digitaldistar, om du förstår vad jag menar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vore fint med nåt exempel. Finns mixar som gör ont i öronen men som inte digitaldistar, om du förstår vad jag menar.

Ska försöka komma ihåg vilka jag tänkte på (det är fler än en).

Jag tror att det där är ett fenomen som ofta drabbar samlingsskivor. Jag pratade med en tekniker som berättade att när de mastrar samlingsskivor får de ofta arbeta med låtar som redan är mastrade en gång tidigare. Det kan vara det som har drabbat de där låtarna.

Stevie Wonder släppte en samlingsskiva någon gång kring millennieskiftet som fick hård kritik för att ljudet digitaldistade. Det visade sig att den hade mastrats utifrån låtar som redan var mastrade en gång tidigare (vilket inte bara är en dålig idé, utan en värdelös idé!).

Edit: Och när jag säger "mastrade en gång tidigare" så menar jag alltså att masteringsteknikern får en färdig master (till skillnad från en slutmix) i sin hand och förväntas arbeta vidare med den!

Redigerat av Jetblack
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Återigen så är det tyvärr så att budget för plattor avgör om dom orkar ta fram originalmixarna eller ej. En förfärlig framtid vi har framför oss. Fast man måste kunna hantera en situation även med mastrade mixar om man kan sina grejer, förutsatt att originalmastern är kass.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen vågar släppa ifrån sig nåt om dom inte är säkra på är lika högt, eller högre än konkurrenternas. Får nån på bolaget höra nåt som inte är lika starkt som resten så ryker jobbet för den som har lämnat in en "svag" mix/master. Är det inte mer det som är problemet? Tekniker idag är livrädda för att bli arbetslösa så då krämar man i ren rädsla på L2an lite extra för att vara säker. Det har jag hört av flera personer, både mixare och mastrare. Dom är fullt medvetna om att det låter skit, men har inget val så länge man vill plocka ut en lön. Tyvärr.

Redigerat av Frekvensspektrumanalysator
Link to comment
Dela på andra sajter

Dom är fullt medvetna om att det låter skit, men har inget val så länge man vill plocka ut en lön. Tyvärr.

Jag tror inte att det är någon som ifrågasätter det. Uppgivenheten inom branschen är rätt stor på den punkten. En tekniker berättade för mig att "Vi rekommenderar vad som låter bäst, men det är skivbolaget som bestämmer."

Link to comment
Dela på andra sajter

Men en L2 skapar inte digitaldist på det sätt som jag retar mig på.

Det blir squashat på L2 vis.

Sant. Digitaldist förknippar jag med material som av någon anledning slår över nollan (vilket en rätt använd L2 förstås inte orsakar), eller digitalt material som bearbetas mer än en gång (står jättebra förklarat om det i Bob Katz bok om mastering, för den som är intresserad).

Link to comment
Dela på andra sajter

Pweciss, det låter bara "skit". Finns dock andra brickwall-limiters som distar internt men inte L2.

Dessutom så lämnar ingen över brickwallade mixar till ME's, men till A&R's och diverse proffstyckare hör det till vanligheterna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men en L2 skapar inte digitaldist på det sätt som jag retar mig på.

Det blir squashat på L2 vis.

Aaah, okej, du menar så. Det är väl att det är taffliga tekniker som trackar illa , dvs styr över in i pro tools o dyl. Lägger du till tidspress och en stressad producent så är saken biff, saker och ting glider igenom skyddsnätet... Om det skorrar till lite vid trackingen redan så kan man ju räkna ut hur det låter efter att ha blivit pumpade fulla med anabola.

Redigerat av Frekvensspektrumanalysator
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag menar att loudnessracet påverkar även dom.

Det tror jag absolut att det gör, tyvärr.

Jag hade en tråd där jag kommenterade mitt missnöje över Europe's Last Look at Eden och där lämnade Tobias Lindell sin syn på saken. Ser inte lovande ut för framtiden... 🙁

https://www.studio.se/index.php/topic/68313-europe-aennu-ett-offer-foer-loudness-wars/page__view__findpost__p__927093

Redigerat av DigRules
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Hårt limiterat har man vant sig med, men detta fenomen med småknaster känns ju helt obefogad och oproffsigt.

Jag säger så här. Nu är det inte bara mixar som tillåts låta som ett klantarsle varit framme, mastringen låter ju bajs... eller är det för att masteringstekniker finlyssnar? 🙂

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Aaah, okej, du menar så. Det är väl att det är taffliga tekniker som trackar illa , dvs styr över in i pro tools o dyl. Lägger du till tidspress och en stressad producent så är saken biff, saker och ting glider igenom skyddsnätet... Om det skorrar till lite vid trackingen redan så kan man ju räkna ut hur det låter efter att ha blivit pumpade fulla med anabola.

Fast jag får nog citera min favvisgubbe Trevor Horn... det är en bedrift att få det att låta illa idag.

Kan man inte ens klara av att tracka så lägg ned.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Det tror jag absolut att det gör, tyvärr.

Jag hade en tråd där jag kommenterade mitt missnöje över Europe's Last Look at Eden och där lämnade Tobias Lindell sin syn på saken. Ser inte lovande ut för framtiden... 🙁

https://www.studio.se/index.php/topic/68313-europe-aennu-ett-offer-foer-loudness-wars/page__view__findpost__p__927093

Fast öppningsspåret här tycker jag tillhör kategorin, vi har gjort det för att det är tufft och inte sporadiska småknäpp amatördigitaldisten... är ni med på skillnaden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Punkt 3, eftersom det redan diskuterats till leda så är det väl ungefär som piratdebatten, men intressant igen efter att även ”lugna produktioner” verkar få rejält med ”tryck” vid mastering.

Jag tycker nog att det bör få ett slut, en sak är väl hårt komprimerat men digitaldist??!???!??

Gubbe! 😉

Vad digitaldist beträffar så är det ett av få tillfällen man skulle kunna "skylla på" det man inte vet har man inte ont av. Och det är ju oftast så, väl?, att det är när man blir uppmärksammad på skiten som man stör sig på den. Dessförinnan satt man och diggade och tyckte allt lät så jävla läckert, tills disten kom och sabbade hela låten.

Jag har lite följdfrågor:

1. Vari ligger det hemska med digitaldist? (Och den som gör sig lustig över mig genom att komma med fjanterier som att "ja, men sitt och lyssna på digitaldist i en minut, så fattar du nog" kan hoppa och skita. Jag syftar förstås på sådan dist som man egentligen inte visste om fanns där förränn kanske ett år efter att man köpte plattan, och då bara på grund av ett en petnisse satt och analyserade låten.)

2. Hur rimligt är det att en exekutiv producent medvetet releasar en produkt där digitaldist riskerar bli en "snackis" bland de (ibland förtrödna) konkurrenterna?

3. Hur stor är sannolikheten att slutkonsumenten (som inte själv är audioteknikfreak) sitter och "analyserar" låten för att hitta skavanker?

4. är dist "fel"?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jomen lyssna på disten som jag gett exempel på. Amatörmässig knasterdist om man säger så.

Det är en jädra skillnad på den och dist typ Europe och Metallica.

Serru...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jomen lyssna på disten som jag gett exempel på. Amatörmässig knasterdist om man säger så.

Det är en jädra skillnad på den och dist typ Europe och Metallica.

Serru...

Jag tycker iofs att det låter ganska musikaliskt. Det lirar ju rätt bra med delayslängarna på den där skumma synten (sågtand? jag är musiker, ingen syntare 😄 ) som ligger i bakgrunden. Satan i gatan alltså.

Edit: Eller är det delayslängarna som är "disten"?

Redigerat av Frekvensspektrumanalysator
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Satan i gatan låter det dist om pukorna gissar jag.

Lyssna på andra låten vid 2.45.... klar amatördigitaldist...

Link to comment
Dela på andra sajter

Satan i gatan låter det dist om pukorna gissar jag.

Lyssna på andra låten vid 2.45.... klar amatördigitaldist...

Jag tror det är ett stereodelay från synten 😉

Andra låten är helt klart fuckad i masteringen! Agreed.

(fast nu lyssnade jag på spotify, och vad gör dom med ljudet egentligen?)

Redigerat av Frekvensspektrumanalysator
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag tror det är ett stereodelay från synten 😉

Andra låten är helt klart fuckad i masteringen! Agreed.

(fast nu lyssnade jag på spotify, och vad gör dom med ljudet egentligen?)

Du får nog ta och rensa öronen... eller byta till sämre lyssning. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...