Jump to content
Annons

Digitaldist i moderna produktioner

Recommended Posts

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

NÀr man sjÀlv pysslar med musik sÄ lyssnar man inte alltid som alla andra gör.

Man upptÀcker saker som jag sjÀlv kanske inte skulle köpa i en produktion.

Ibland vet jag att man göra saker medvetet, andra gÄnger missar man helt enkelt saker.

Jag har nÄgra exempel pÄ grejer som retar mig nedan.

Varning! FortsÀtter du lÀsa nu kommer du att höra saker som du kanske kommer att reta dig pÄ resten av livet och eventuellt förstöra din lyssningsupplevelse av en lÄt som jag nÀmner hÀr nedan.

Ta Veronica Maggios lÄt Satan i Gatan.

23 sekunder in i lÄten sÄ trodde jag först man hade mastrat för hÄrt och fÄtt digitaldist.

Vi nÀrmare lyssning lÄter det för mig som att samplingarna som anvÀnds distar, digitalfraset dyker upp pÄ samma stÀlle varje gÄng. Inget som jag skulle köpt.

Men det kanske inte fanns nÄgra alternativ, nÀr man vÀl satt soundet sÄ Àr det svÄrt att tÀnka sig byta ut sina favorit ljud.

Vi fortsÀtter med en lÄt frÄn samma album.

VÀlkommen hem, vid 2.45 och sÄ kommer digitaldist troligen orsakad i mastringen. Alternativt mixen distade frÄn början. Det behöver alltsÄ inte vara band som Metallica dÀr man trycker upp mixen hÄrt sÄ att DA omvandlarna distar. Att dista DA kan vara gjort med vilja, sÄ det kan vara en masteringsfeature. Hur som helst, nu hör jag disten och kommer att reta mig pÄ den... för lÄng tid framÄt.

I min vÀrld var det Metallica och Europe som gav digitaldisten ett ansikte, men nu ser jag Àven Veronica nÀr jag tÀnker digitaldist. Konstigt, för musiken ger en annan kÀnsla Àn att man mÄste pressa den hÄrt. Nu rÄkade det bli Veronica som jag lyssnade pÄ denna gÄng för eftersom disten pÄ Satan i gatan var sÄ tydlig sÄ jag blev nyfiken pÄ hur resten av plattan lÀt.

Finns fler exempel som ovan frÄn andra artister.

NÄvÀl det hÀr fick mig att börja tÀnka pÄ nÄgra saker man brukar lÀsa om pÄ nÀtet.

1. Billiga DA omvandlare distar snabbare Àn dyrare. AlltsÄ Àr kÀnsligare för ljud som ligger nÀra 0an.

2. Lustigt nog brukar jag höra dist bĂ€ttre i ”billiga” typ inearlurar och datorhögtalare jĂ€mfört med dyra högtalare. Speciellt om man lyssnar svagt!!!

3. Har inte innan brytt mig om debatten om stark mastering, men nu har en ny era börjat dÀr inget verkar fÄ passera utan att det trycks upp till löjliga nivÄer.

Följande frÄgor stÀller jag till publiken:

NÄvÀl, vad det gÀller punkt 1 sÄ Àr det en egentligen en helt ointressant punkt att diskutera. Upplevelsen hos slutanvÀndaren Àr det viktiga och man bör nog sÀnka nÄgra snÀpp vid mastering om sÄ Àr fallet med DA omvandlarna.

Men vad Àr er verkligen erfarenhet av fenomenet, alltsÄ inte vad ni hört pÄ Gearslutz eller andra forum. Har ni varit med om detta Àven pÄ modern utrustning?

Punkt 2, hÀr Àr jag nyfiken pÄ hur ni upplever tex era inear vs fin högtalare, om ni tex lyssnar pÄ ovanstÄende exempel.

Punkt 3, eftersom det redan diskuterats till leda sĂ„ Ă€r det vĂ€l ungefĂ€r som piratdebatten, men intressant igen efter att Ă€ven ”lugna produktioner” verkar fĂ„ rejĂ€lt med ”tryck” vid mastering.

Jag tycker nog att det bör fÄ ett slut, en sak Àr vÀl hÄrt komprimerat men digitaldist??!???!??

Redigerat av drloop
Annons
Postat

Bra trÄd. Jag tycker jag hör att det börjar lÄta lite lÀtt illa redan vid ganska lÀtt "pressning" i Finalizern. Men jag Àr rejÀlt amatör, mer raggare Àn mastringstekniker.

DA-omvandlarna i den burken borde vÀl vara bra. Och det Àr redan digitalr nÀr signalen kommer in i den, lika tillbaks till portan. Ibland blir jag hispig och inbillar mig att det Àr digitaldist. Finalizern har en liten diod som signalerar vid "overload" jag brukar sitta och titta pÄ den för att dubbelkolla sÄ det inte klipper nÄnstans nÀr jag lyssnar pÄ en fÀrdig master, dÄ Portans enkla VU nÄn enstaka gÄng kan visa att det styrt över fast det inte gjort det.

Postat (redigerat)

Lite fÄnigt kan jag tycka nÀr man uppenbarligen har rÄd med analog mastering.

"Upplevelsen hos slutanvÀndaren Àr det viktiga och man bör nog sÀnka nÄgra snÀpp vid mastering om sÄ Àr fallet med DA omvandlarna"

Ja, fast tvÀrtom. SlutanvÀndarna skiter ju i disten, de vill bara ha det pÄ ett visst sÀtt och det Àr ju dÀrför det Àr som det Àr.

Redigerat av mietek
Postat

Intressant du nĂ€mner att det hörs tydligare i billiga inears/datorhögtalare.. Har samma erfarenhet jag. Kanske har att göra med att frekvensomfĂ„nget Ă€r mer centrerat i dem Ă€n dom "dyra" monitorerna/hörlurarna.. Lite tubseende kan man kanske sĂ€ga. En av anledningarna till att jag fortfarande referenslyssnar i mina NS10M (utan servett framför diskanten 🙂 )

Postat

Lyssnade pÄ satan, 23 sekunder, jag tror inte det Àr dist just dÀr, lÄter som nÄn slags pad med delay pÄ. Bara det att

första omgĂ„ngen Ă€r sĂ„ lĂ„g sĂ„ det lĂ„ter som knaster/dist, den kommer ju igen vid 0,25 fast lite högre. Eller? 😄

men Ä andra sidan distar det sÀkert ocksÄ, vissa vill kanske ha det.

Jag har ocksÄ ibland hittat sÄna tydliga distgrejer pÄ lÄtar, som i "This is letting go" med Rise against frÄn deras senaste platta.

Lyssna pÄ pukorna vid 0,12-0,13 nÄgonstans. Men jag mailade lite med Jason Livermore frÄn Blasting room dÀr skivan spelades

in och han sa att det kanske uppkom nÀr CLA körde 33609 och extrem eq frÄn ssl pÄ pukorna. Trummorna trackades inte

till tape.

Men hur som helst, i Rise againsts lÄt sÄ faller det faktiskt mig i smaken att det lÄter som det lÄter.

Postat

haha, fick mig att tÀnka pÄ nÀr teknikern frÄn Green Days senaste nÀmnade pÄ GS att han sprÀngt en bilhögtalare nÀr han krÀmade pÄ mixen första gÄngen, CLA's pukor brukar vara rÀtt tokfeta.

Postat

Ett annat övertydligt exempel Àr de sista utslagen i Paramores Decode, det tokdistar verkligen..

drloop (oregistrerad)
Postat

Disten pÄ Satan i gatan hörs tydligt i vÀnster kanal.

DÀremot hörde jag inte disten pÄ pukorna This letting go i mina disttestlurar. DÀremot hördes det som lite brus pÄ pukorna, inte digitaldist.

FĂ„r vĂ€l gĂ„ över till finlurar. 🙂

drloop (oregistrerad)
Postat

Ett annat övertydligt exempel Àr de sista utslagen i Paramores Decode, det tokdistar verkligen..

Ja usch... slutet distar ordentligt. Hur fan tÀnkte dom dÀr?

Postat

Ja usch... slutet distar ordentligt. Hur fan tÀnkte dom dÀr?

LÄngt ifrÄn CLA's bÀsta mix i mitt tycke, Àven om jag misstÀnker att det mesta kommer frÄn masteringen.

Postat

Riktigt trÄkigt nÀr det slÄr över sÄ ordentligt. Ljudbilden faller ihop som ett korthus.

Postat

Jag har ocksÄ ibland hittat sÄna tydliga distgrejer pÄ lÄtar, som i "This is letting go" med Rise against frÄn deras senaste platta.

Lyssna pÄ pukorna vid 0,12-0,13 nÄgonstans.

Hör knastret. Det skulle kunna vara en gate som öppnas och stÀngs lite för snabbt.

Postat

Jag har slutat lyssna pÄ ny musik pÄ CD. Jag tycker allt bara frÀser numera. Det Àr endimensionellt, platt, och ljudet liksom klistrar sig fast pÄ kroppen.

Men gemene man skiter vÀl i det, bara dom slipper justera volymen mellan varje mp3 spÄr dom lyssnar pÄ medan dom spelar spel eller fejsbÄckar...

/Ulf

• Gilla 1
Postat

VÀlkommen hem, vid 2.34 och sÄ kommer digitaldist troligen orsakad i mastringen. Alternativt mixen distade frÄn början. Det behöver alltsÄ inte vara band som Metallica dÀr man trycker upp mixen hÄrt sÄ att DA omvandlarna distar. Att dista DA kan vara gjort med vilja, sÄ det kan vara en masteringsfeature. Hur som helst, nu hör jag disten och kommer att reta mig pÄ den... för lÄng tid framÄt.

VÀlkommen in? Lyssnar pÄ Spotify och dÀr Àr det inga beats vid 2.34.

Men vad Àr er verkligen erfarenhet av fenomenet, alltsÄ inte vad ni hört pÄ Gearslutz eller andra forum. Har ni varit med om detta Àven pÄ modern utrustning?

Jag kom till en punkt nÀr jag fick nog av dÄligt ljud. Tar idag avstÄnd frÄn alla apparater som lÄter illa. Tror inte man ska lÀgga hela skulden pÄ omvandlaren dock. FörstÀrkare med billiga komponenter Àr sÀkert en minst lika stor bov.

Punkt 2, hÀr Àr jag nyfiken pÄ hur ni upplever tex era inear vs fin högtalare

Samma hĂ€r. Jag slutade anvĂ€nda in-ear för mĂ„nga Ă„r sedan. NĂ€r jag lyssnar pĂ„ musik utanför jobbet blir det mest i hifi-anlĂ€ggning. Nördigt va? 😉

Punkt 3, eftersom det redan diskuterats till leda sĂ„ Ă€r det vĂ€l ungefĂ€r som piratdebatten, men intressant igen efter att Ă€ven ”lugna produktioner” verkar fĂ„ rejĂ€lt med ”tryck” vid mastering.

Jag tycker nog att det bör fÄ ett slut, en sak Àr vÀl hÄrt komprimerat men digitaldist??!???!??

Tror vi har kommit till en punkt dÀr de flesta kan köpa att det ligger digitaldist pÄ produktioner. Och att sÄ mÄnga accepterar det tror jag rubbar omdömet Àven pÄ de artister/producenter/tekniker som annars föredrar sina produktioner skitiga pÄ annat sÀtt.

Postat
Tror vi har kommit till en punkt dÀr de flesta kan köpa att det ligger digitaldist pÄ produktioner. Och att sÄ mÄnga accepterar det tror jag rubbar omdömet Àven pÄ de artister/producenter/tekniker som annars föredrar sina produktioner skitiga pÄ annat sÀtt.

Absolut inte, det finns ju masteringtekniker som har gott omdöme & heder, anlita dom, om nÄgon av mina favoritartister etc skulle utkomma med en digitaldistad platta skulle jag dels bli skitsur och dels göra allt föÀr att pÄtala detta som lyssnare, idag nÄr man folk hur lÀtt som helst, antingen direkt eller via deras bolag/agent...

Att lyssna pÄ musik innebÀr nog olika saker för olika mÀnniskor, för mig finns inget annat Àn min vördade hi-fi anlÀggning dÀr jag referenslyssnar eller bara njuter, just nu Àr det dock bara datorns skithögtalare eller Ultrasone som gÄr varma ett tag till pga att jag ligger i flytt!

Postat

Absolut inte, det finns ju masteringtekniker som har gott omdöme & heder

Jag menar att loudnessracet pÄverkar Àven dom. Var det inte en mastringstekniker med gott anseende som tog hand om Metallicas Death Magnetic?

Postat (redigerat)

Jag menar att loudnessracet pÄverkar Àven dom. Var det inte en mastringstekniker med gott anseende som tog hand om Metallicas Death Magnetic?

Jo, Ted Jensen. Han Àr en mÀstare pÄ rock och en av dom som kan fÄ upp det i toknivÄer utan att förstöra det totalt. Med undantag sÄklart bl.a. Decode som jag nÀmnde ovan..

Men vi vet ju inte hur mixen som skickades till honom lÀt heller..(I fallet Death Magnetic)

Redigerat av mietek
Postat

Ja vad vet man egentligen om just detta fall, förutom att det lÄter dist enl. er, Àven Ted kanske Àr köpt...big business you know, rÀdda ansiktet pÄ en rad gubbs Ä slÀpp skiten fast det distar?!?

Postat (redigerat)

Ja, jo..hade jag fÄtt tiotals tusen dolares för att förstöra en mix pÄ begÀran hade jag gjort samma sak. Speciellt om man har en gedigen seriös track record att hÀnvisa till för framtida klienter.

Redigerat av mietek
Postat (redigerat)

Men vi vet ju inte hur mixen som skickades till honom lÀt..(I fallet Death Magnetic)

Vilket inte motsÀger mitt antagande.

Redigerat av joachime
Postat

Intressant diskussion. För en sisÄdÀr 20 Är sedan fick jag vara med att utvÀrdera prototyperna till Tony Eckardhs multibandskompressorer vid mastering. Behovet uppkom i och med avregleringen av radiomonopolet och framfarten av de fria radiostationerna. Alla ville ju sÀnda med starkast möjliga utsignal.

Det Tony lÀrde mig dÄ var att den svagaste lÀnken i billig hemelektronik Àr operationsförstÀrkarna. Han visade pÄ hur man enkelt kunde modda en billig stÀrkare genom att byta ut OP med en 10 kr dyrare dito och dÀrmed förbÀttra prestanda nÄgot oerhört, speciellt i omrÄdet runt 2- 300 Hz. Jag misstÀnker att samma problematik kvarstÄr Àn i dag nÀr det kommer till hemelektronik.

Problemet som jag ser det idag, Àr att man mer och mer mastrar individuella tracks istÀllet för hela album. Mastrar man ett soloflygel hett sÄ lÄter det kasst i en billig anlÀggning.

Sen mÄnga Är har jag en testrigg som jag enkelt kan switcha mellan olika hemelektronikapparater (mobiltelefon, 500 kr bergsprÀngare etc). Innan jag slÀpper ivÀg materialet fÄr det alltid gÄ igenom ett test i denna rigg.

Postat (redigerat)

Ja OP's Àr i mÄnga fall undermÄliga Àven i dyrare pro-utrustning konstigt nog, dÀrför finns det moddar till en rad produkter som kunnigt folk tagit fram dÀr man byter IC's och kondensatorer och fÄr ett rejÀlt lyft.

För att det skall kunna lÄta bra i din bergsprÀngare etc sÄ kanske du mÄste backa lite pÄ maxnivÄer kan man anta, grejen Àr ju att kass hemelektronik hÀr inte skulle pallla att Äterge fullrange och vlymstarka signalpaket Àven om dom inte distar?

Jag minns en grej jag gjorde med min Oberheim OB-8 för mÄnga Är sedan, det var ett vÀldigt omfÄngsrikt ljud med toner & övertoner som sÀkert överskred 20 khz och detta orsakade att vid mixning/överföring fr. TEAC 80-8 bandaren till stereospÄr pÄ digitalband sÄ blev det nÄgon sorts bias.knas effekt som gjorde att under den stund detta spacedropljud varade sÄ sjönk hela övre registret över 2-3 khz som om det blev en dimslöja framför tills ljudet var klart och allt lÀt normalt igen...

Redigerat av Florian le Sage
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

VÀlkommen in? Lyssnar pÄ Spotify och dÀr Àr det inga beats vid 2.34.

Jag kom till en punkt nÀr jag fick nog av dÄligt ljud. Tar idag avstÄnd frÄn alla apparater som lÄter illa. Tror inte man ska lÀgga hela skulden pÄ omvandlaren dock. FörstÀrkare med billiga komponenter Àr sÀkert en minst lika stor bov.

Samma hĂ€r. Jag slutade anvĂ€nda in-ear för mĂ„nga Ă„r sedan. NĂ€r jag lyssnar pĂ„ musik utanför jobbet blir det mest i hifi-anlĂ€ggning. Nördigt va? 😉

En typo 2.45 skall det det vara, blev ett tecken fel Ă„t vĂ€nster 🙂

Nu snackar jag inte om digitaldist som Àr dÀr för att det skall vara tufft, utan den dÀr sporadiska knasterdisten. Som tex i bÄda Maggio fallen ovan.

Att man distar sÄ att det blir en matta med digitaldist Àr en sak, men randomknÀppar tycker jag bara Àr korkat.

Redigerat av drloop
Postat

Nu har jag inte hört exemplet, men kan det vara nollgenomgÄngsknÀpp i nÄgon loop? SÄn't kan ocksÄ vara grymt störande...speciellt om nÄgon nedskitningsplugg ligger inkopplad...

Jag har bara "jobbat" i Cubase, sĂ„ jag vet inte hur andra program uppför sig, men nollgenomgĂ„ngs snap funktionen fungerar sĂ€llan. Det slutar Ă€ndĂ„ med att man fĂ„r sitta en hel dag och redigera start och stopp punkter manuellt. đŸ˜±

/Ulf

Postat

LÄtarna frÄn Melodifestivalen har lÄtit som digital hardcore nÀr man har hört dem pÄ radion i flera Är. Det var före bÄde Europe och Metallica.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Har du exempel pÄ nÄgon lÄt Jetblack?

Redigerat av drloop
Postat

Men vi vet ju inte hur mixen som skickades till honom lÀt heller..(I fallet Death Magnetic)

Nu vet jag ju inte hur det Àr i USA, men flera masteringstekniker som jag har pratat med hÀr i Sverige sÀger att de inte vill mastra mixar som lÄter alltför dÄligt, eftersom de inte vill sÀtta sina namn pÄ nÄgonting som lÄter skit (eftersom det Àr omöjligt för folk att veta om det Àr mixen eller mastringen som gjort att det lÄter skit).

Med andra ord tror jag inte att en man som Ted Jensen skulle gÄ med pÄ att mastra en mix som lÀt illa. Och dessutom bör man komma ihÄg att han har försvarat Death magnetic ganska ihÀrdigt.

Postat

Har du exempel pÄ nÄgon lÄt Jetblack?

Nej, men jag Àr tÀmligen sÀker pÄ att de kommer frÄn samlingsskivorna. Jag reagerade pÄ det, för ljudet lÀt markant sÀmre Àn pÄ andra lÄtar pÄ radion. Det dÀr digitala "frÀsandet" var ganska pÄtagligt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.