Jump to content
Annons

Digitaldist i moderna produktioner


drloop (oregistrerad)

Recommended Posts

drloop (oregistrerad)

När man själv pysslar med musik så lyssnar man inte alltid som alla andra gör.

Man upptäcker saker som jag själv kanske inte skulle köpa i en produktion.

Ibland vet jag att man göra saker medvetet, andra gånger missar man helt enkelt saker.

Jag har några exempel på grejer som retar mig nedan.

Varning! Fortsätter du läsa nu kommer du att höra saker som du kanske kommer att reta dig på resten av livet och eventuellt förstöra din lyssningsupplevelse av en låt som jag nämner här nedan.

Ta Veronica Maggios låt Satan i Gatan.

23 sekunder in i låten så trodde jag först man hade mastrat för hårt och fått digitaldist.

Vi närmare lyssning låter det för mig som att samplingarna som används distar, digitalfraset dyker upp på samma ställe varje gång. Inget som jag skulle köpt.

Men det kanske inte fanns några alternativ, när man väl satt soundet så är det svårt att tänka sig byta ut sina favorit ljud.

Vi fortsätter med en låt från samma album.

Välkommen hem, vid 2.45 och så kommer digitaldist troligen orsakad i mastringen. Alternativt mixen distade från början. Det behöver alltså inte vara band som Metallica där man trycker upp mixen hårt så att DA omvandlarna distar. Att dista DA kan vara gjort med vilja, så det kan vara en masteringsfeature. Hur som helst, nu hör jag disten och kommer att reta mig på den... för lång tid framåt.

I min värld var det Metallica och Europe som gav digitaldisten ett ansikte, men nu ser jag även Veronica när jag tänker digitaldist. Konstigt, för musiken ger en annan känsla än att man måste pressa den hårt. Nu råkade det bli Veronica som jag lyssnade på denna gång för eftersom disten på Satan i gatan var så tydlig så jag blev nyfiken på hur resten av plattan lät.

Finns fler exempel som ovan från andra artister.

Nåväl det här fick mig att börja tänka på några saker man brukar läsa om på nätet.


  1. Billiga DA omvandlare distar snabbare än dyrare. Alltså är känsligare för ljud som ligger nära 0an.

  2. Lustigt nog brukar jag höra dist bättre i ”billiga” typ inearlurar och datorhögtalare jämfört med dyra högtalare. Speciellt om man lyssnar svagt!!!

  3. Har inte innan brytt mig om debatten om stark mastering, men nu har en ny era börjat där inget verkar få passera utan att det trycks upp till löjliga nivåer.

Följande frågor ställer jag till publiken:

Nåväl, vad det gäller punkt 1 så är det en egentligen en helt ointressant punkt att diskutera. Upplevelsen hos slutanvändaren är det viktiga och man bör nog sänka några snäpp vid mastering om så är fallet med DA omvandlarna.

Men vad är er verkligen erfarenhet av fenomenet, alltså inte vad ni hört på Gearslutz eller andra forum. Har ni varit med om detta även på modern utrustning?

Punkt 2, här är jag nyfiken på hur ni upplever tex era inear vs fin högtalare, om ni tex lyssnar på ovanstående exempel.

Punkt 3, eftersom det redan diskuterats till leda så är det väl ungefär som piratdebatten, men intressant igen efter att även ”lugna produktioner” verkar få rejält med ”tryck” vid mastering.

Jag tycker nog att det bör få ett slut, en sak är väl hårt komprimerat men digitaldist??!???!??

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bra tråd. Jag tycker jag hör att det börjar låta lite lätt illa redan vid ganska lätt "pressning" i Finalizern. Men jag är rejält amatör, mer raggare än mastringstekniker.

DA-omvandlarna i den burken borde väl vara bra. Och det är redan digitalr när signalen kommer in i den, lika tillbaks till portan. Ibland blir jag hispig och inbillar mig att det är digitaldist. Finalizern har en liten diod som signalerar vid "overload" jag brukar sitta och titta på den för att dubbelkolla så det inte klipper nånstans när jag lyssnar på en färdig master, då Portans enkla VU nån enstaka gång kan visa att det styrt över fast det inte gjort det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite fånigt kan jag tycka när man uppenbarligen har råd med analog mastering.

"Upplevelsen hos slutanvändaren är det viktiga och man bör nog sänka några snäpp vid mastering om så är fallet med DA omvandlarna"

Ja, fast tvärtom. Slutanvändarna skiter ju i disten, de vill bara ha det på ett visst sätt och det är ju därför det är som det är.

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant du nämner att det hörs tydligare i billiga inears/datorhögtalare.. Har samma erfarenhet jag. Kanske har att göra med att frekvensomfånget är mer centrerat i dem än dom "dyra" monitorerna/hörlurarna.. Lite tubseende kan man kanske säga. En av anledningarna till att jag fortfarande referenslyssnar i mina NS10M (utan servett framför diskanten 🙂 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnade på satan, 23 sekunder, jag tror inte det är dist just där, låter som nån slags pad med delay på. Bara det att

första omgången är så låg så det låter som knaster/dist, den kommer ju igen vid 0,25 fast lite högre. Eller? 😄

men å andra sidan distar det säkert också, vissa vill kanske ha det.

Jag har också ibland hittat såna tydliga distgrejer på låtar, som i "This is letting go" med Rise against från deras senaste platta.

Lyssna på pukorna vid 0,12-0,13 någonstans. Men jag mailade lite med Jason Livermore från Blasting room där skivan spelades

in och han sa att det kanske uppkom när CLA körde 33609 och extrem eq från ssl på pukorna. Trummorna trackades inte

till tape.

Men hur som helst, i Rise againsts låt så faller det faktiskt mig i smaken att det låter som det låter.

Link to comment
Dela på andra sajter

haha, fick mig att tänka på när teknikern från Green Days senaste nämnade på GS att han sprängt en bilhögtalare när han krämade på mixen första gången, CLA's pukor brukar vara rätt tokfeta.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Disten på Satan i gatan hörs tydligt i vänster kanal.

Däremot hörde jag inte disten på pukorna This letting go i mina disttestlurar. Däremot hördes det som lite brus på pukorna, inte digitaldist.

Får väl gå över till finlurar. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Ett annat övertydligt exempel är de sista utslagen i Paramores Decode, det tokdistar verkligen..

Ja usch... slutet distar ordentligt. Hur fan tänkte dom där?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också ibland hittat såna tydliga distgrejer på låtar, som i "This is letting go" med Rise against från deras senaste platta.

Lyssna på pukorna vid 0,12-0,13 någonstans.

Hör knastret. Det skulle kunna vara en gate som öppnas och stängs lite för snabbt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har slutat lyssna på ny musik på CD. Jag tycker allt bara fräser numera. Det är endimensionellt, platt, och ljudet liksom klistrar sig fast på kroppen.

Men gemene man skiter väl i det, bara dom slipper justera volymen mellan varje mp3 spår dom lyssnar på medan dom spelar spel eller fejsbåckar...

/Ulf

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Välkommen hem, vid 2.34 och så kommer digitaldist troligen orsakad i mastringen. Alternativt mixen distade från början. Det behöver alltså inte vara band som Metallica där man trycker upp mixen hårt så att DA omvandlarna distar. Att dista DA kan vara gjort med vilja, så det kan vara en masteringsfeature. Hur som helst, nu hör jag disten och kommer att reta mig på den... för lång tid framåt.

Välkommen in? Lyssnar på Spotify och där är det inga beats vid 2.34.

Men vad är er verkligen erfarenhet av fenomenet, alltså inte vad ni hört på Gearslutz eller andra forum. Har ni varit med om detta även på modern utrustning?

Jag kom till en punkt när jag fick nog av dåligt ljud. Tar idag avstånd från alla apparater som låter illa. Tror inte man ska lägga hela skulden på omvandlaren dock. Förstärkare med billiga komponenter är säkert en minst lika stor bov.

Punkt 2, här är jag nyfiken på hur ni upplever tex era inear vs fin högtalare

Samma här. Jag slutade använda in-ear för många år sedan. När jag lyssnar på musik utanför jobbet blir det mest i hifi-anläggning. Nördigt va? 😉

Punkt 3, eftersom det redan diskuterats till leda så är det väl ungefär som piratdebatten, men intressant igen efter att även ”lugna produktioner” verkar få rejält med ”tryck” vid mastering.

Jag tycker nog att det bör få ett slut, en sak är väl hårt komprimerat men digitaldist??!???!??

Tror vi har kommit till en punkt där de flesta kan köpa att det ligger digitaldist på produktioner. Och att så många accepterar det tror jag rubbar omdömet även på de artister/producenter/tekniker som annars föredrar sina produktioner skitiga på annat sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror vi har kommit till en punkt där de flesta kan köpa att det ligger digitaldist på produktioner. Och att så många accepterar det tror jag rubbar omdömet även på de artister/producenter/tekniker som annars föredrar sina produktioner skitiga på annat sätt.

Absolut inte, det finns ju masteringtekniker som har gott omdöme & heder, anlita dom, om någon av mina favoritartister etc skulle utkomma med en digitaldistad platta skulle jag dels bli skitsur och dels göra allt föär att påtala detta som lyssnare, idag når man folk hur lätt som helst, antingen direkt eller via deras bolag/agent...

Att lyssna på musik innebär nog olika saker för olika människor, för mig finns inget annat än min vördade hi-fi anläggning där jag referenslyssnar eller bara njuter, just nu är det dock bara datorns skithögtalare eller Ultrasone som går varma ett tag till pga att jag ligger i flytt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag menar att loudnessracet påverkar även dom. Var det inte en mastringstekniker med gott anseende som tog hand om Metallicas Death Magnetic?

Jo, Ted Jensen. Han är en mästare på rock och en av dom som kan få upp det i toknivåer utan att förstöra det totalt. Med undantag såklart bl.a. Decode som jag nämnde ovan..

Men vi vet ju inte hur mixen som skickades till honom lät heller..(I fallet Death Magnetic)

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jo..hade jag fått tiotals tusen dolares för att förstöra en mix på begäran hade jag gjort samma sak. Speciellt om man har en gedigen seriös track record att hänvisa till för framtida klienter.

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant diskussion. För en sisådär 20 år sedan fick jag vara med att utvärdera prototyperna till Tony Eckardhs multibandskompressorer vid mastering. Behovet uppkom i och med avregleringen av radiomonopolet och framfarten av de fria radiostationerna. Alla ville ju sända med starkast möjliga utsignal.

Det Tony lärde mig då var att den svagaste länken i billig hemelektronik är operationsförstärkarna. Han visade på hur man enkelt kunde modda en billig stärkare genom att byta ut OP med en 10 kr dyrare dito och därmed förbättra prestanda något oerhört, speciellt i området runt 2- 300 Hz. Jag misstänker att samma problematik kvarstår än i dag när det kommer till hemelektronik.

Problemet som jag ser det idag, är att man mer och mer mastrar individuella tracks istället för hela album. Mastrar man ett soloflygel hett så låter det kasst i en billig anläggning.

Sen många år har jag en testrigg som jag enkelt kan switcha mellan olika hemelektronikapparater (mobiltelefon, 500 kr bergsprängare etc). Innan jag släpper iväg materialet får det alltid gå igenom ett test i denna rigg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja OP's är i många fall undermåliga även i dyrare pro-utrustning konstigt nog, därför finns det moddar till en rad produkter som kunnigt folk tagit fram där man byter IC's och kondensatorer och får ett rejält lyft.

För att det skall kunna låta bra i din bergsprängare etc så kanske du måste backa lite på maxnivåer kan man anta, grejen är ju att kass hemelektronik här inte skulle pallla att återge fullrange och vlymstarka signalpaket även om dom inte distar?

Jag minns en grej jag gjorde med min Oberheim OB-8 för många år sedan, det var ett väldigt omfångsrikt ljud med toner & övertoner som säkert överskred 20 khz och detta orsakade att vid mixning/överföring fr. TEAC 80-8 bandaren till stereospår på digitalband så blev det någon sorts bias.knas effekt som gjorde att under den stund detta spacedropljud varade så sjönk hela övre registret över 2-3 khz som om det blev en dimslöja framför tills ljudet var klart och allt lät normalt igen...

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Välkommen in? Lyssnar på Spotify och där är det inga beats vid 2.34.

Jag kom till en punkt när jag fick nog av dåligt ljud. Tar idag avstånd från alla apparater som låter illa. Tror inte man ska lägga hela skulden på omvandlaren dock. Förstärkare med billiga komponenter är säkert en minst lika stor bov.

Samma här. Jag slutade använda in-ear för många år sedan. När jag lyssnar på musik utanför jobbet blir det mest i hifi-anläggning. Nördigt va? 😉

Tror vi har kommit till en punkt där de flesta kan köpa att det ligger digitaldist på produktioner. Och att så många accepterar det tror jag rubbar omdömet även på de artister/producenter/tekniker som annars föredrar sina produktioner skitiga på annat sätt.

En typo 2.45 skall det det vara, blev ett tecken fel åt vänster 🙂

Nu snackar jag inte om digitaldist som är där för att det skall vara tufft, utan den där sporadiska knasterdisten. Som tex i båda Maggio fallen ovan.

Att man distar så att det blir en matta med digitaldist är en sak, men randomknäppar tycker jag bara är korkat.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag inte hört exemplet, men kan det vara nollgenomgångsknäpp i någon loop? Sån't kan också vara grymt störande...speciellt om någon nedskitningsplugg ligger inkopplad...

Jag har bara "jobbat" i Cubase, så jag vet inte hur andra program uppför sig, men nollgenomgångs snap funktionen fungerar sällan. Det slutar ändå med att man får sitta en hel dag och redigera start och stopp punkter manuellt. 😱

/Ulf

Link to comment
Dela på andra sajter

Men vi vet ju inte hur mixen som skickades till honom lät heller..(I fallet Death Magnetic)

Nu vet jag ju inte hur det är i USA, men flera masteringstekniker som jag har pratat med här i Sverige säger att de inte vill mastra mixar som låter alltför dåligt, eftersom de inte vill sätta sina namn på någonting som låter skit (eftersom det är omöjligt för folk att veta om det är mixen eller mastringen som gjort att det låter skit).

Med andra ord tror jag inte att en man som Ted Jensen skulle gå med på att mastra en mix som lät illa. Och dessutom bör man komma ihåg att han har försvarat Death magnetic ganska ihärdigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du exempel på någon låt Jetblack?

Nej, men jag är tämligen säker på att de kommer från samlingsskivorna. Jag reagerade på det, för ljudet lät markant sämre än på andra låtar på radion. Det där digitala "fräsandet" var ganska påtagligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...