Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

ohoj!

Någon här som har erfarenhet av någon av dessa mikrofoner och kan putta mig i rätt riktning innan jag köper nått som jag blir besviken på.

Audio Tecnica AT2050

AKG C4000B

RODE NT2-A

SE Electronics SE 4400A

SE Electronics Z 3300A

Sontronics STC-2X

SE 4400A och NTAn hittade jag ljudprov på och tycker att de låter bra men vill veta mer än bara hur de låter. Den sång jag spelar in är ganska dynamisk och därför lär mikrofonen vara känslig samtidigt som den klarar ganska stark sång. Någon som är extra bra eller någon jag ska akta mig för? 🙂

Tackar!

Annons
Postat

Jag kan bara kommentera NT2-A. Du kan knappast sjunga så starkt i den att den inte pallar.

En bra sak med den är att den är så okänslig för bummelljud från stativet om man tex råkar stampa takten lite vid sångpålägg. Min TLM102 är tvärtemot rejält känslig på det viset.

Så jag tycker man kan köpa en NT2-A utan den dyra original shockmounten. Jag har en billig shockmount, neumannkopia, från Jam, den funkar bra, men det funkar bra utan också. Man kan tom hålla den som en handmick om man rattar kompressor eller eq när man testar ljudet, utan att det väsnas allt för mycket

Postat

För alla trådar om mikrofoner handlar det om vad den ska användas till. Nu nämner du ju sång vilket ju är jobbigare. Eftersom då ska mikrofonen passa rösten. Sen om micken är bra eller ej, har fått bra recensioner eller om valfri förståsigpåare i detta forum gillar den är rätt oväsentligt.

Det finns så klart några tumregler.

Om du ska spela in en varm röst så brukar det låta rätt kass med en varm rörmick. Bättre då med en lite "kallare" mick á la AKG eller Röde.

I den prisklass du tittar finns det inga direkt kassa mickar, men de kan funkar olika bra beroende på röst.

Lycka till!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.