GuitarBeginner Postat 20 december 2011 Dela Postat 20 december 2011 (redigerat) Först och främst så är det så att jag skapade mitt acc för 18 månader sen. Då ville jag spela gitarr, därför heter jag som jag heter. Btw jag vet inte om jag har lagt detta i rätt del av forumet, om det finns en moderator kan den personen flytta tråden till den rätta platsen. Ok, jag älskar House music, speciellt Swedish House Mafia och Avicii! Det är så att jag ville köpa någon slags keyboard eller något som man spela på och connecta med min MacBook. Jag är inte världens proffs på vad jag behöver, vilken typ av instrumment eller om jag behöver ett program annat än Garageband (som medföljer på Mac), för att använda instrumentet. Om man kollar på många House producenter har de såna här små keyboards, något sånt vill jag ha. Jag undrade också följande: Skillnad på Keyboard och en Synthesizer? Finns det något annat som är liknande eller bättre än dem två? Vad är t.ex. MIDI - keyboard för något? Kan någon också förklara vad VST är för något? Vad är ett Plug-in?? Många använder det ordet när de pratar om t.ex. Logic Pro 9... Jag har en budget på 5-6000 kr, men innan jag kolla runt lite på internet så trodde jag att alla keyboards minst kostade 2-3000 kr. Jag blev förvånad när jag såg att man kunde köpa en för 700. är det någon stor skillnad på de billiga och dyra instrumenten så som keyboard eller synthesizers? Borde jag lägga ner 5000 kr? Det kanske blev lite långt skrivet men jag är näst helt ny inom musik, men tack ändå!! Redigerat 20 december 2011 av GuitarBeginner Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
GuitarBeginner Postat 21 december 2011 Trådstartare Dela Postat 21 december 2011 Ska bara säga att jag gick till en musik affär idag och kollade på en så kallad "Synthesizer" Den liknade en keyboard fast den var utrustad med 400 + sound effects osv! Något som jag inte hittade på den och som borde till 100 % enligt min mening vara med, var att kunna spela vanlig piano "sound" på den. Den kostar 5400 kr och är sjukt snygg. Ska ditt igen imorgon och prata med någon av dem som jobbar där vilket jag inte gjorde idag. De kanske kan hjälpa mig med att förklara mycket också! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Unicron Postat 21 december 2011 Dela Postat 21 december 2011 Om du vill göra House så är jag osäker på om du kommer få ut det du vill ur en synt ur den prisklassen. Jag skulle hellre köpt ett midi-klaviatur och sen köpt en mjukvaru-synt. Kanske reFX Nexus 2 eller varför inte Komplete 8. Om du inte vill lägga pengar på hela paketet så kan du köpa antingen Massive eller FM8 för sig. Det är mina tips i vilket fall. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
la1997 Postat 21 december 2011 Dela Postat 21 december 2011 Sylenth 1 är den bästa enligt mig! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
GuitarBeginner Postat 21 december 2011 Trådstartare Dela Postat 21 december 2011 vad är skillnaden på en synth och en MIDI - klaviatur? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mussemajje Postat 21 december 2011 Dela Postat 21 december 2011 Skillnaden mellan en keyboard och en synt är enkelt uttryckt att keyboarden i princip har fasta ljud, kan göra en massa komp rakt upp och ner i olika stilar och dessutom brukar ha inbyggda högtalare. En synt har en massa ljud i sig och dessutom möjlighet att editera (ändra) och fixa och trixa med ljuden. Den har inga inbyggda högtalare utan brukar kopplas ut till en förstärkare/sånganläggning typ PA/Studio. En synt kan mycket väl agera midiklaviatur bara den har utgångar för midi. Det jag tänker på när du skriver midi-klaviatur är dock en ren klaviatur utan inbyggda ljud är avsedd för att sända midi till något som har ljud i sig som tex ett ljudkort eller en annan synt eller ljudmodul. Om Garageband har midiljud i sig och dessutom mjukvarusyntar typ vst-instrument så skulle jag lätt börja med en enkel midiklaviatur för en tusenlapp. Om du vill sjunga eller lira instrument som inte är klaviaturbaserade så kan du skaffa ett externt ljudkort som du kan koppla in mikrofon eller gitarr eller bas till. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
GuitarBeginner Postat 19 januari 2012 Trådstartare Dela Postat 19 januari 2012 (redigerat) Det är så att jag har hittat två MIDI-Keyboards och jag vet inte vilken jag ska köpa. Som sagt har jag en Mac som jag kommer använda MIDI-Keyboardet på, men jag vill även kunna använda den på min PC med Windows 7 till att göra musik på i FL Studio 10. Så jag måste kunna använda dem till både PC och Mac. Pengar är inga problem jag vill bara ha den bästa och om ni har några tips på bättre MIDI-Keyboards så skulle jag uppskatta det om ni kunnde länka mig! Här är de två MIDI-Keyboards som jag har hittat: http://store.apple.c...id=OAS-EMEA-AFF och http://www.thomann.d...alesis_qx49.htm Hittade även de här två: http://www.thomann.de/se/cme_ukey_blau.htm och http://www.thomann.de/se/infrasonic_m49.htm Tack för hjälpen! Redigerat 19 januari 2012 av GuitarBeginner Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MRS8 Postat 19 januari 2012 Dela Postat 19 januari 2012 (redigerat) ljudet blir samma på vilket du än väljer. du ska titta på vilka kontakter som finns och vad den kan göra, hur många tangenter du vill ha och om de ska vara anslagskänsliga(det går att ställa om ifall man ibland inte vill ha anslagskänslighet). Mitt tips i prisklassen är at köpa ett billigt så kan du om något år eller så veta mer vad du behöver. har själv denna; http://www.thomann.d...rol_uma_25s.htm och är ännu efter ca 1 år riktigt nöjd. liten och smidig (jag kan ju inte spela så det räcker bra med 25 tangenter) Redigerat 19 januari 2012 av MRS8 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.