Chris_Kadaver (oregistrerad) Postat 20 december 2011 Postat 20 december 2011 (redigerat) Hejsan. Jag spelar in i cubase och har massa spår och har inte tid att lägga kompressor på varje spår för sig. Jag har spelat in i 32 bit (floating). När jag ska ta upp låten för att göra en musikvideo i video redigeringsprogrammet så måste jag importera låten i lägre sample rate. Alltså video redigeringsprogrammet accepterar inte 32-bit sample rate. Resultatet blir att ljudet sprakar i topparna, vilket det inte gör i 32 bit sample rate?! Hur som haver kan jag ju lägga kompressor på hela mixen om jag först gör en audio mixdown i 32-bitars wav och sedan exporterar den i t.ex. 24 eller 16bitars ljud. Men känns som jag tappar all dynamik i låten när jag lägger kompressor på hela mixen. Jag använder inbyggda "dynamics" i cubase cs5. Aktiverar bara "compressor" där och exporterar sedan. Kan ju pilla med treshhold, men tänkte att det kanske finns det något magiskt verktyg där ute man kan använda? Och som lyckas behålla dynamiken men ändå komprierar ljudet så det inte sprakar i lägre bitrate? Några tips? Redigerat 20 december 2011 av Chris_Kadaver
Frekvensspektrumanalysator Postat 20 december 2011 Postat 20 december 2011 En kompressors uppgift är ju att ta död på dynamik, så mitt snabba svar är nej helt enkelt. Men om du bouncear låten i den bit-rate som stöds av ditt redigeringsprogram borde knastret försvinna.
crillemannen Postat 20 december 2011 Postat 20 december 2011 Döda å döda.. Givetvis tyglar du dynamiken om du använder en kompressor på mastern men det är inte en dum idé att lägga på en typ SSL kompressor 4:1 30ms attack auto release så den tar cirka 1-3db. Då brukar mixen limma lite bättre = låta bättre utan att all dynamik försvinner.
joachime Postat 20 december 2011 Postat 20 december 2011 Inget magiskt verktyg. Du måste pilla med threshold, dvs anpassa kompressorn till materialet. Vill man behålla mycket av dynamiken men ändå få upp genomsnittliga ljudnivån kan man testa att komprimera parallellt, dvs låta en del av signalen gå okomprimerad och en del komprimerad.
drloop (oregistrerad) Postat 20 december 2011 Postat 20 december 2011 Och spela in i 24 bitar istället för 32...
Florian le Sage Postat 20 december 2011 Postat 20 december 2011 En kompressors uppgift är inte alls att döda dynamik som nån tokstolle sa härovan, man kan döda dynamiken om man använder den på ett tokigt sätt och mosar sönder signalen till en polerad korv eller så kan man dynamikbehandla och jämna till olika signaler så att dom platsar bättre i mixen, givetvis måste du förstå grunderna i ljudteknik och signalprocessorer och hur dom jobbar, läs på det finns massor av bra info på nätet, experimentera som tusan och så lär du dig snart, SSL vst'n är mkt bra på hela mixen men det finns andra bra också tex PSP mastering compressor osv osv, light ratio dvs 2:1 upp till 4;1 max, inte för mycket threshold bara så det nyper lite lätt 1-3 dB, inte för snabb attack men snabb release eller auto, brukar finnas lite olika autoinställningar beroende på modell! Lycka till*
Frekvensspektrumanalysator Postat 20 december 2011 Postat 20 december 2011 En kompressor gör samma sak som när man bygger ett tak över ungarnas studsmatta. Taket kan sen vara lite olika flexibelt beroende på om man väljer fallskärmstyg eller betong. 4
mrbjoorn Postat 20 december 2011 Postat 20 december 2011 En kompressor gör samma sak som när man bygger ett tak över ungarnas studsmatta. Taket kan sen vara lite olika flexibelt beroende på om man väljer fallskärmstyg eller betong. Vilken fantastisk jämförelse! Tackar för den!
wellness music Postat 20 december 2011 Postat 20 december 2011 En kompressor gör samma sak som när man bygger ett tak över ungarnas studsmatta. Taket kan sen vara lite olika flexibelt beroende på om man väljer fallskärmstyg eller betong. 😄
Valle Postat 20 december 2011 Postat 20 december 2011 Om liknelser/analogier är intressanta, låt mig då få bjuda på en av de roligare jag har läst. Kommer från Gearslutz: This is probably going to be the most bizarre analogy in the history of Gearslutz, but everyone I've used it with had great results after they stopped laughing. One friend had mixed a track twice and the client had been unwilling to pay. The third mix was after this analogy and he got paid..... Picture a horse barn, with a pair of sliding doors that come symetricall from the sides and are closed when they meet in the middle. Imagine there's a laser sensor that automatically closes the doors when something trips it. (If my analogy was going to be perfect I get in to sensor placement vs speed of the doors for accuracy between attack time and knee, but the point made without that level of detail) Let's imagine these doors are razor sharp, like a guillotine and your standing about 10 feet outside these barn doors. One day a horse goes completely nuts and runs 40 miles an hour heading out those doors right at you (you're panicked and frozen in your tracks). The horse's feet the the sensor and the attack time is set for 5ms. The guillotine doors almost instantly shut and chop off its nose, which becuase of momentum, flies through the air and hits you in the face. The next day, the same thing happens, but the door attack time is set to 20ms or 40ms. This time the head makes it through, gets chopped off, fliles through the air and hits you in the face. The following day, the door attack time is set to 100ms and this time the horse gets half way through. Now instead of getting hit with a horse's nose or head, you get knocked 40 feet backwards buy half of a one ton horse torso. Which attack time has the most punch?
Frekvensspektrumanalysator Postat 20 december 2011 Postat 20 december 2011 Fantastiskt!! Jag vet inte hur länge jag satt och letade efter toksnabba kompressorer innan jag fattade den där biten av kompression.
Guitar Nilsson Postat 20 december 2011 Postat 20 december 2011 Och spela in i 24 bitar istället för 32... Vad är bättre med 24 bitar? I min manick finns bara 16 eller 24. Så att 24 är bättre än 32 låter bra! Dröm-Håkan.
joachime Postat 20 december 2011 Postat 20 december 2011 32 är lika bra som 24 pga att omvandlarna inte har högre upplösning än så.
cborg Postat 20 december 2011 Postat 20 december 2011 24-bit och 32-bit float tror jag har precis samma precision. Så det borde va okej att bara helt rått mixa ned och exportera ut som 24-bit från Cubase utan några större problem.
Die Hard (oregistrerad) Postat 20 december 2011 Postat 20 december 2011 Hejsan. Jag spelar in i cubase och har massa spår och har inte tid att lägga kompressor på varje spår för sig. Vad då inte har tid?
Jetblack Postat 20 december 2011 Postat 20 december 2011 (redigerat) Känns lite illavarslande att ljudet sprakar när det inte körs i 32-bitar. 32-bitar innebär i princip oändlig dynamik. 16-bitar, däremot, vilket jag gissar att det blir i ditt videoprogram, är betydligt mer begränsat. Min gissning är att du har eldat på lite för mycket på varje kanal, vilket kan låta bra i 32-bitar, men betydligt sämre i 16-bitar. Jag tror inte att du behöver lägga kompressor på varje kanal, men kanske sänka varje kanal lite grann, och kanske lite mer EQ. (Jag säger inte att det är det som är problemet, men det är min gissning.) Förresten, som redan påpekats tidigare i tråden finns ingen anledning alls att spela in i 32-bitar. Det är lätt att tro att 32-bitar = bättre ljud, men riktigt så enkelt är det inte. Jag har aldrig hört talas om att någon studio spelar in i mer än 24-bitar, inte ens (mig veterligen) Abbey Road. 32-bitar innebär bara att det går åt mer hårddiskutrymme och att datorn får jobba hårdare. Edit: ändrade ordet upplösning till dynamik, och gillar till gissar... är nog inte riktigt vaken idag! ;P Redigerat 20 december 2011 av Jetblack
Jon Rinneby Postat 20 december 2011 Postat 20 december 2011 En kompressors uppgift är ju att ta död på dynamik, så mitt snabba svar är nej helt enkelt. Fast det håller jag inte helt med om, även om jag förstår din tanke. En kompressor kan ha många uppgifter tex: Skapa rörelse och energi. mvh Jon
Chris_Kadaver (oregistrerad) Postat 21 december 2011 Postat 21 december 2011 Många idéer från er. Det uppskattar jag. Jag är rätt dålig på den ljudtekniskabiten, men förstår principen för upplösningen. Problemet är att det sprakar när jag kör mixdown till 24bitar. Hade jag vetat detta hade jag aldrig spelat in i 32bits floating. Som någon sa tidigare har jag väl eldat på lite mycket. Ska försöka få ordning på det. När jag slängde kompressor på hela mixen lät ljudet på tok för platt. Måste leka lite med kompressorn också, men är som sagt nybörjare på detta.
cborg Postat 21 december 2011 Postat 21 december 2011 Bara för att vara på det klara: Du gör en 32-bit float mixdown först och sen exporterar du den mixdownen till 24-bit? Om inte så skulle jag testa det först. Om det ändå sprakar så vete fasen, tyvärr.
mietek Postat 21 december 2011 Postat 21 december 2011 (redigerat) Börja med att sänka alla spår, antingen individuellt eller via bussar så att du ligger under 0'an på mastern. SEN kan du börja leka med kompressor osv på mastern. Redigerat 21 december 2011 av mietek
mietek Postat 21 december 2011 Postat 21 december 2011 (redigerat) Hejsan. Jag spelar in i cubase och har massa spår och har inte tid att lägga kompressor på varje spår för sig. Vad då inte har tid? Ja, vadå inte har tid? Du kan inte förvänta dig seriösa svar om du inte vill gå till roten med ursprungsproblemet (mixen). Redigerat 21 december 2011 av mietek
cborg Postat 21 december 2011 Postat 21 december 2011 Alltså, rubriken till trots och kanske har jag fel men jag måste återigen säga att detta verkar vara ett problem med omvandlingen. Inte mixen (under förutsättning att vi jobbar 32-bit float <-> 24-bit). även om mixen är extremt dynamisk så är det väldigt svårt att höra distorsion och artifakter på ca -140 dB)
drloop (oregistrerad) Postat 21 december 2011 Postat 21 december 2011 Börja med att sänka alla spår, antingen individuellt eller via bussar så att du ligger under 0'an på mastern. SEN kan du börja leka med kompressor osv på mastern. Eller sänk masterregeln. 🙂
mietek Postat 21 december 2011 Postat 21 december 2011 Eller sänk masterregeln. 🙂 Om han överstyr ingången på kompressorn hjälper dock detta föga.
Valle Postat 21 december 2011 Postat 21 december 2011 Till TS: Efter att du har exporterat (-> 24-bit), "sprakar" det såväl i Cubase (om du läser in filen på nytt) som i ditt videoprogram, eller endast i endera? Och varför har Claes missat den här tråden?
drloop (oregistrerad) Postat 21 december 2011 Postat 21 december 2011 Om han överstyr ingången på kompressorn hjälper dock detta föga. Sätt en plugg som sänker ingången till kompressorn i så fall. Lättare än att sänka alla spår.
mietek Postat 21 december 2011 Postat 21 december 2011 Själv sitter jag i Nuendo och där finns vad jag vet ingen värdig motsvarighet till trim, tycker det är enklast att bara bussa ut allt till en "Masterbuss" före mastern som man kan justera innan masterkedjan
Valle Postat 21 december 2011 Postat 21 december 2011 (redigerat) Vänta lite nu. Har jag missat något här... Att sänka alla spår/bussar (proportionellt) så att mastersumman blir -1dB är väl exakt samma som att sänka själva mastern med 1dB. Eller? Redigerat 21 december 2011 av Valle
Frekvensspektrumanalysator Postat 21 december 2011 Postat 21 december 2011 (redigerat) Om han överstyr ingången på kompressorn hjälper dock detta föga. Masterregeln ligger före pluggarna på masterkanalen (iallafall i pro tools, andra daws vet jag inte, men det verkar väl troligt) så det är ingen fara. Sänker du mastern sänker du också signalen in i kompressor & co. Redigerat 21 december 2011 av Frekvensspektrumanalysator
mietek Postat 21 december 2011 Postat 21 december 2011 Nej detta är pro tools (och kanske andra daws) men i cubase är regeln efter pluggarna.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.