Retromannen (oregistrerad) Postat 19 december 2011 Postat 19 december 2011 Jag kör cubase elements 6 och har en midifil som från början var harpchord när jag byter låter det instrumentet tills jag stannar. då byts det tillbaka. om jag byter igen och trycker på play byts instrumentet tillbaka igen! Använder halion sonic le. finns det någon här som begriper vad jag ska göra ?
Claes Holmerup Postat 19 december 2011 Postat 19 december 2011 Det är förmodligen en midifil som du har hämtat någonstans på Nätet...? Sådana brukar följa GM-standard och ha ett Program Change inlagt i början av varje midispår, så om du går in i t ex pianorulle-editorn och ändrar till Program Change istället för Velocity (som brukar vara default), så kan du ta bort den inlagda ändringen. Gör likadant med Volume, Pan och eventuella andra saker så att du kan ställa in det också i Inspectorn. 2
DrivKraft Postat 19 december 2011 Postat 19 december 2011 Jag tar och gillar ditt svar Claes. Du är alltid väldigt pedagogisk och jag är säker på att fler här uppskattar ditt kunnande och vänliga bemötande. May the force be with you...always.
Retromannen (oregistrerad) Postat 19 december 2011 Postat 19 december 2011 (redigerat) hmm. enda skillnaden nu var att displayen inte bytte instrumentnamnet. jag får lov att ändra till det som redan är valt innan det låter rätt. jag en midifil jag hittat på nätet. såg att när jag öppnar redigeringsfönstret igen är 'program change' urbockat... Redigerat 19 december 2011 av Retromannen
Claes Holmerup Postat 19 december 2011 Postat 19 december 2011 Nu har jag inte riktigt koll på hur det ser ut i Elements, men Program Change urbockat är inget jag känner igen, så det undrar jag om det är rätt... Vad jag menade, var att du ska radera Program Change-data och sedan ställa in rätt ljud i Inspectorn - eller det är kanske så du har gjort...? Kan du lägga upp en screenshot på hur det ser ut där Program Change är urbockat, så att man kan se om det går att tolka det rätt...?
Retromannen (oregistrerad) Postat 20 december 2011 Postat 20 december 2011 (redigerat) hittar ingenstans där jag kan radera detta, ska söka- såhär ser det ut för mej; Redigerat 20 december 2011 av Retromannen
D200 Postat 20 december 2011 Postat 20 december 2011 De ställen du har en asterisk bakom tror jag det finns ändringar i. Om du klickar på dessa får du upp ändringarna under alla vanlig midi-data du ser, det är ju ett spår där.
Linus Postat 20 december 2011 Postat 20 december 2011 (Det här hade varit lätt att göra med List editor, men den finns ju inte i Elements-versionen.) Stjärnan efter Program Change tyder på att det "finns något där". Så klicka igång den, så ska du säkert se var ljudändringar finns inprogrammerade längst ner under pianorulle och velocity-staplar.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.