Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej, har införskaffat ett Focusrite saffire pro 24 dsp och det vill inte fungera!

Får "No hardware connected" i saffire mixcontroller 2.4, och eftersom jag aldrig har använt ett firewire uttag förut på datorn undrar jag om det är denne som krånglar med drivrutiner eller något annat.

Jag har följande moderkort:p8p67 (http://www.inet.se/produkt/1901977/asus-p8p67-deluxe-rev-b3)

och kör windows 7 64x.

Så vore vänligt om någon kunde hjälpa mig.

Obs jag har ingen cd läsare så installerade saffire mixcontroller 2.4 via internet då jag så vitt kunde förstå det ända man behöver till ljudkortet?

Annons
Postat (redigerat)

Hej,

prova att göra så här;

1) slå på ditt Saffire

2) slå på datorn

Fungerar det?

Det kan vara FW:et som spökar. Vissa tillverkare (bl a Focusrite) är våldsamt petiga med vilket FW-kort som används. Men nu ska vi inte måla fan på väggen här utan vara lugna och metodiska.

Jepp, 2.4 är den senaste versionen av MixControl så den ska vara kosher. Du installerade drivrutinen innan du kopplade in ditt Saffire, ja?

Lite bonusgodis ang. FW saxat från sid. 5 i manualen 🙂

FireWire considerations - Most computers will generally be equipped with 1 FireWire bus. You may have multiple FireWire ports

(connectors) on your computer, but these are all connected to 1 physical chip which controls the bus.

The FireWire bus is limited in the amount of data bandwidth it can handle. Each additional FireWire device connected to the FireWire

bus demands additional bandwidth resources, thus increasing the chances of exceeding the total available bandwidth. Consequently,

it is recommended that Saffire PRO 24 DSP DSP run on its own FireWire bus for best performance.

The Saffire PRO 24 DSP should be able to work alongside other devices connected to the same FireWire bus. However, problems

may arise depending on which FireWire devices are connected. For example, a FireWire disk used for back-up or a digital camera

should not cause any problems, but when streaming audio from a FireWire hard disk or a FireWire box such as Focusrite Liquid Mix,

the total FireWire bandwidth may be reached. This will result in audio drop outs, or reduced performance on either the Saffire PRO

24 DSP or the other connected FireWire device.

For this reason, we would recommend that you use a separate FireWire bus for each FireWire device. This may be a PCI / PCIe card

in your desktop, or a PCMCIA or Express card in your Laptop.

Vänligen,

CHAE

Redigerat av CHAE
Postat

Jag kör på en iMac med ett Saffire 56. Jag får samma problem (ibland) om jag inte gör som CHAE föreslår och slår på ljudkortet innan datorn!

Postat (redigerat)

Hej igen, har inte kunnat svara då jag varit bortrest, det tråkiga med att jag kom tillbaka var att jag inte fick igång ljudkortet.

Jag lurar lite på firewire drivrutinerna men vet ej vart jag ska finna dessa?(Specifikationer på mitt moderkort står i första inlägget)

Hittade även det här i enhetshanteraren: http://imageshack.us...rivrutiner.png/ detta kanske kan tyda på ett drivrutinsfel?

Redigerat av Karl-jan
Postat

Fått igång det, var drivrutins bluttanblä, nu ska det produceras!

Kanonkul! 😄

Men innan det börjar produceras så kanske du kunde smälla dit ett [LÖST] i rubben så kanske fler kan få användning av din tråd 🙂

Gott nytt år!

Vänligen,

CHAE

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.