Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tja!

Kanske en dum fråga?

Går och funderar på att inskaffa recycle för att kunna klippa upp trumloopar och ändra tempot till det man vill ha, sedan fick jag nys om en funktion i cubase som heter Audiowarp och efter vad jag förstår så gör den något liknande, eller är jag helt galet på det? Om det är något som skiljer dem åt, vad är det iså fall? Tacksam för svar...

Annons
Postat
Tja!

Kanske en dum fråga?

Går och funderar på att inskaffa recycle för att kunna klippa upp trumloopar och ändra tempot till det man vill ha, sedan fick jag nys om en funktion i cubase som heter Audiowarp och efter vad jag förstår så gör den något liknande, eller är jag helt galet på det? Om det är något som skiljer dem åt, vad är det iså fall? Tacksam för svar...

Kan cubase exportera i .rex format då?

Postat

Som jag förstår det så använder man rex-formatet till samplers och reason, det jag vill göra är att ändra tempo på en trumloop kanske från 125 till 100 bpm. Kan man göra detta lika bra med cubases audiowarp så är det bättre för mig att uppdatera mitt SL 1 till SL 3 för 995 spänn än att köpa recycle för 1995. Har jag fått det hela om bakfoten eller är jag på rätt spår?

Postat

om du bara ska ändra tempo så går det ju någorlunda bra i cubase( med timestretch alltså), men det funkar ju på ett annat helt annat sätt än i recycle. Men nu vet jag ju inte hur just audiowarp funkar, men jag tänkte på timestretching. (men det kanske inte var det du var ute efter.) 😳

Postat
Tja!

Kanske en dum fråga?

Inte alls någon dum fråga. Du kan ju göra hitpoints i Cubase SX och hantera transientrika loopar där, som t ex trumloopar (fast jag använder Recycle eftersom det är mer ergonomiskt och rex-filerna är lätta att konvertera till S.A.G.E.-format = Spectrasonics Stylus RMX) I Cubase blir de ju inte i Rex-format så de är väl bäst om looparna får stanna i Cubase om du inte har konverteringsverktyg och sådant.

Audio Warp i SX3 är ju guld värt så klart, eftersom det är så bra på att hantera ljud utan tydliga transienter. Med SX3 får du tillgång till både trumloophantering med Cubases hitpoints och deras nya AudioWarp funktion som är bra för mjuka ljud med mera. Om du inte har gjort det än, bara måste du läsa Cubase-tipset i senaste numret av Studio. Där får du alla svar för det handlar precis om detta. Men egentligen behöver du alltså varken audio warp eller Recycle om du "bara" skall klippa ihop trumloopar, om du har Cubase SX.

Postat

Fredrikmo - tack, det börjar klarna nu! Testade hitpointsfenomenet igår kväll och fick det att funka precis som jag ville. Bugar och tackar för hjälpen... 😳

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.