Jump to content
Annons

Hur loopar man en trumslinga?

Recommended Posts

Guper (oregistrerad)
Postat

Hej.

Tänkte jag skulle spela lite in lite trummor mha. ett miditangentbord.

Nu spelar jag in sång och gitarr samtidigt, sedan vill jag lägga på trumkomp. Grejen är dock att jag tröttnar på att sitta å spela samma 4-takts-komp-tummor i ~3 minuter. Finns det något sätta att loopa samma trumsekvens, liknande en s.k. "loop-pedal". Jag hittade något sätt där man flyttade ett par "markörer" längst upp i cubasefönstret (minns inte vad de kallades). Då kunde jag loopa samma sekvens men min gitarr/sång inspelning blev ju överspelad allteftersom tidsmarkören hoppade till starten igen.

Kortfattat: Hur lägger jag enklast in ~3 min trumkomp i mina inspelningar m.h.a. Cubase 5, addictive drums och ett miditangentbord?

Mvh. Guper

Annons
Postat

En variant är att kopiera och klistra in tills du fyllt hela låten, går ju att kapa på slutet och spela den biten själv så det passar.

Postat (redigerat)

Hej Guper,

Markera parten du vill loopa, tryck "P" och se till så att knappen som bilden visar är itryckt.

112108-1906-howtoextrac32.png

Lycka till. 🙂

Mvh

Anders

Edit: Läste för fort men om du snabbt vill kopiera parter markerar du dom och trycker "Ctrl+D".

Fan, svarade jag ens på nån fråga nu? 🙂

Redigerat av DrivKraft
Guper (oregistrerad)
Postat

Alright! antar att det är klipp och klistra som gäller! tack för svaren.

Mvh. Guper

Postat

I Addictive drums, liksom flera andra trumsamplare som har en inbyggd MIDI-spelare, kan man sätta dess inbyggda sequencer att synca till din DAW i det här fallet Cubase och sedan trycka på play så kommer den spela de valda midi-sekvensrna tills du spelat in det du vill, i ditt fall Audio /sång och du behöver då aldrig lyfta ett finger egentligen.

Men man kan ta allt så mycket längre med lite know-how hur dels din sequencer fungerar dels vad dina pluggar är kapabla till...

Visste du t.e.x att du kan använda Addictive drums egna MIDI-filer och dra ut dem i Cubase och slippa använda loopar? Eller det kanske är just det du gör?

Just addictive har ju hela "songs" i form av midisekvenser du snabbt kan klippa och klistra med för att få ett roligare och mer inspirerande komp.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.