Jump to content
Annons

goteson (oregistrerad)

Recommended Posts

goteson (oregistrerad)

Hej. Jag har en seriös fråga om Pro tools.

Finns det någon möjlighet att genom en matematisk funktion trigga en automatisering.

I mitt exempel skulle jag vilja styra panorering genom en sinusfunktion, exempelvis sin(x), då y=1 är max vänster och y=-1 är max höger.

Som jag har förstått det finns det kanske inte någon sådan funktion inbyggd i pro tools. Men jag tycker det borde finnas någon slags virtuell midi controller som kan assigna faders och knobs via matematiska funktioner. Andra tänkbara användningsområden är att specificera pitch shift, time shift eller vilken effektplugin som helst.

Hoppas någon kan hjälpa mig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
goteson (oregistrerad)

Skillnaden mot vanlig automatisering är att man via funktioner kan nå resultat man aldrig annars kunde uppnå. Inom panorering kan man tänka sig en situation med en enkelt konstant ljud som vandrar logiskt runt i rummet, i x, y och z-led. Samma funktion kan också tillämpas för annan effektstyrning, kanske över ett helt stycke, och möjligen skapa en unik samhörighetskänsla.

Någon annan som har tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...