kallegreiff Postat 19 december 2011 Postat 19 december 2011 För mig är det värsta inspirationsdödaren att i en inspelningssituation behöva rigga om mickar m.m när jag kommer på att jag vill ha hammond, gitarr, mer trummor etc, så jag vill kunna lämna alla mickar uppe vid "sina" instrument så det bara är att slå på stärkaren elller dylikt och köra. Dock så funderar jag lite hur jag bäst ska skydda mickarna från damm, fukt? osv. jag har fått tips om plastpåsar, kondomer? osv på mickarna, men tänker att detta bara kommer leda till att fukt kapslas in, eller? Hur gör ni? Finns det prisvärda "micsleeves" eller liknande. Kondensatormickar är ju såklart känsligare, men nog gör man väl bäst i att även skydda sina dynamiska, bandmickar osv... Farmer Boy är dom verkligen så känsliga? Klart om det är ett halvdragigt garage etc. så kanske det inte är så bra, men annars ska det väl inte vara någon fara? Mvh Kalle Greiff
Farmer Boy Postat 20 december 2011 Trådstartare Postat 20 december 2011 Kalle: Även om det vÄl Är otroligt att en mikrofon blir direkt obrukbar av att stå framme som en dammsamlare, Är det nog rÄtt troligt att man, åtminstonde efter en tid, riskerar att den inte lÄngre fungerar optimalt pga delvis sabbat membran osv. Kolla gÄrna infon i lÄnken
bettygoesagogo Postat 20 december 2011 Postat 20 december 2011 Vadårrrå .brukar bygga en carport ovanför micen så det lixom inte snöar på den .. 😑 Själv brukar jag lägga dom i vattenbad. Totalt dammfritt! Men skämt åsido. Hur stor roll spelar det egentligen? Folk kan gå över lik för att få tag i en gammal Neumann av rätta modellen, men om man kollar på gamla studiofilmer står sångaren i 9 fall av 10 och röker och spottar Jack Daniels in i micken under sessionerna. Eller har vi blivit kinkigare angående ljudet idag?
Florian le Sage Postat 20 december 2011 Postat 20 december 2011 mer medvetna, i min studio får man fan inte röka, rock'n roll or no rock'n roll...
Guitar Nilsson Postat 20 december 2011 Postat 20 december 2011 Fick en ganska stor läderpåse med till min AE3000. Den hänger jag på Neumannen, stor öppning nertill. TLM 102 har nån sorts inbyggt puffskydd också, så man ser inte membranet...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.