Jump to content
Annons

Ljudkort utan midi-in


Stenud (oregistrerad)

Recommended Posts

Stenud (oregistrerad)

Jag har bestämmt mig för att skaffa mig ett vettigt ljudkort och har fastnat för M-Audios Delta-44. Detta kort verkar passa mig som handen i hansken, förutom att det inte finns midi-in.

Kan jag använda mitt gamla skräpljudkort bara som midiingång, ska jag skaffa ett midi-interface eller ska jag satsa på något annat ljudkort?

/J

EDIT: Tydliggjorde rubrik och flyttade från forum Studiobygge /Olsberg

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag har bestämmt mig för att skaffa mig ett vettigt ljudkort och har fastnat för M-Audios Delta-44. Detta kort verkar passa mig som handen i hansken, förutom att det inte finns midi-in.

Kan jag använda mitt gamla skräpljudkort bara som midiingång, ska jag skaffa ett midi-interface eller ska jag satsa på något annat ljudkort?

/J

EDIT: Tydliggjorde rubrik och flyttade från forum Studiobygge /Olsberg

M-audio delta 44 är ett bra kort såvitt jag vet, men om du har usb på klaviaturen så ska det väl lösa sig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har just ett M-Audio Delta 44 och använder gameporten till MIDI. Funkar bra.

Det ljudkortet har väl ingen gameport? 😄

Han kanske menar gameporten på sitt gamla ljudkort...?

Funderar också på om jag kan låta mitt gamla SB Live sitta kvar, och bara använda det som ett extra MIDI-interface. Har hört att t.ex. Claes använder två kort i sin dator, så det verkar ju inte va nåt problem...

Men det vore kanon om man kunde stänga av allt annat på kortet, så att det bara kör MIDIt, men det kanske är att önska för mycket...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Stenud (oregistrerad)
Jag har just ett M-Audio Delta 44 och använder gameporten till MIDI. Funkar bra.

Det ljudkortet har väl ingen gameport? 😄

Han kanske menar gameporten på sitt gamla ljudkort...?

Funderar också på om jag kan låta mitt gamla SB Live sitta kvar, och bara använda det som ett extra MIDI-interface. Har hört att t.ex. Claes använder två kort i sin dator, så det verkar ju inte va nåt problem...

Men det vore kanon om man kunde stänga av allt annat på kortet, så att det bara kör MIDIt, men det kanske är att önska för mycket...?

Det skulle vara jättebra om man kunde göra så. I så fall slipper jag köpa ett midi-interface också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag provade faktiskt att avaktivera hela ljudkortsfunktionen i BIOS men då la gameporten också av.

Jahaja.... Ja, jag förstod väl att det inte skulle va så enkelt...

Återstår bara att se om det gamla kortet ställer till det när jag får mitt nya i nästa vecka. Annars får jag väl försöka skaka liv i mitt gamla serieports-MIDI-interface.... 😉 Eller även fortsättningsvis nöja mig med att ha alla syntharna i en enda lång MIDI-kedja...

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

finns pci-kort med enbart gameport på. men midi/usb-omvandlare känns fräschare.

på mitt dmx x-fire kunde jag välja att avaktivera ljud eller midi-delen på kortet. så en del kan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det känns absolut bättre med någon USB-lösning. Behövs det bara en midi I/O, så finns det även lösningar till serieporten om man föredrar det. Midiinterfacet i Game-portar brukar fungera väldigt risigt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det känns absolut bättre med någon USB-lösning. Behövs det bara en midi I/O, så finns det även lösningar till serieporten om man föredrar det. Midiinterfacet i Game-portar brukar fungera väldigt risigt...

Vad finns det för lösningar till serieporten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det känns absolut bättre med någon USB-lösning. Behövs det bara en midi I/O, så finns det även lösningar till serieporten om man föredrar det. Midiinterfacet i Game-portar brukar fungera väldigt risigt...

Vad finns det för lösningar till serieporten?

Jag har som sagt ett serieportsinterface, MidiLink tror jag att det heter...

Men det har funkat väldigt mycket sämre än MIDI-interfacet i mitt SB Live, så jag har inte använt det på ett tag.

Det är iofs gammalt och ursprungligen fanns bara drivers (på diskett) till win3.x och win95, men jag har hittat nyare drivrutiner som alltså funkar hyfsat till win98SE, men ger en massa "stuck notes" med min MicroQ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...