Guitar Nilsson Postat 14 december 2011 Postat 14 december 2011 Har skaffat en billig ZOOM Q3 filmkamera. Filmade mig själv sjungandes playback till en låt jag har på WAV-fil. Att titta på filmen i datorn går bra. Tog sen in den i Moviemakerprogrammet och försökte titta där. Det gick ju naturligtvis inte, det blev bara stillbilder ur filmen som byttes emellanåt. är det som vanligt noga uträknat att det ska vara omöjligt att använda skiten, eller går det? Jag hatar datorer!
Jetblack Postat 14 december 2011 Postat 14 december 2011 Låter som att du har filmat i HD, men att din dator inte riktigt orkar med att spela upp det (har upplevt det där fenomenet själv). Har du möjlighet att prova att filma samma sak i SD (standardupplösning) istället? HD är lite overkill, man kan få riktigt bra bild med lägre upplösning också.
drloop (oregistrerad) Postat 14 december 2011 Postat 14 december 2011 Quicktime funkar inte i Windows Moviemaker.
Guitar Nilsson Postat 14 december 2011 Trådstartare Postat 14 december 2011 (redigerat) Kameran har ingen HD kvalitet på filmen, har inte hittat några alternativ alls på upplösning i menyn. Till ljudet finns ett gäng olika inställningar, men inte till bilden, förutom ett val mellan "consertligthning" och "auto". Ljudet verkar bli kanon genom X/Y mickarna, men jag vill för kul sätta ihop filmen med ljudet från min studioinspelning. Kostade bara 900 kr på 4Sound. Ska ha den till att filma när vi och andra spelar live, och då är filmen klar med både ljud o bild direkt. Ljudet verkar som sagt bli bra, bilden blir rejält mkt sämre än med min Lumixkamera, så det vore väl smartare att använda den till playbackvideos. Har filmat en enda låt, det blev nåt konstigt när jag laddade upp den på Youtube. Laddade direkt från kamerans inbyggda usb-sladd via laptopen till Youtube. I Kameran ser man hela filmen, men på youtube blir det en skum paus, sen kommer det igång igen. Ruskigt enkel tom för mig att använda på det viset, och lätt att lyssna hur det låter i kamerans hörlursuttag... http://www.youtube.com/watch?v=xvIrszgRu8A Vi var sega rejält här, ska ta bort det från Tuben, det är mest ett test av tekniken. Ska det bli någorlunda vettigt ljud måste vi dra på mkt högre på basen o gitarren. Kaggen låter rätt bra helt naturell, en bit ifrån... Den här kameran går nog att använda som rumsmick på en inspelning... Redigerat 14 december 2011 av Guitar Nilsson
Guitar Nilsson Postat 14 december 2011 Trådstartare Postat 14 december 2011 Quicktime funkar inte i Windows Moviemaker. Förstod det. Fy fan vad jag hatar datorer. Tur att det går att ladda direkt från kameran till Youtube åtminstone. Hatar datorer!!!! De som gör de här grejerna lägger nog ner den mesta kraften på att se till att det inte ska fungera...
Guitar Nilsson Postat 14 december 2011 Trådstartare Postat 14 december 2011 Kan jag byta format på filmen med Hamster Free Video Converter? Jag hade undulaten med i filmen på ett roligt sätt, han satt på både puffskydd, axel o Neumann hela tiden, så filmen blev ganksa kul. Vad funkar då? JPEG Filmfil?
BurninSven (oregistrerad) Postat 15 december 2011 Postat 15 december 2011 Alltså jag tror att du gör bäst i att kapitulera och fundera på att skaffa nåt som Easycap DC 60 eller DC 60+ eller liknande. Det är USB capture kort med analog + S-video samt även analog stereo audio in och med tillräcklig upplösning så det ska duga för en youtubefilm både på ljud och bild sidan. Då Kan du dvs om din dator pallar (och det beror oftast på om processorn klarar det vilket en någorlunda up to date vanlig laptop borde fixa, vilket då även gör detta till en väldigt portabel lösning ) mecka till ljudet i en extern mixer så du bara tar in tre signaler i datorn (dvs video + stereo ljud). DC 60 hade dom på Teknikmagasinet för en billig peng men om du ska handla på nätet så googla på Easycap Experti som är cool och säljer i alla fall så vitt jag har erfarenhet av äkta vara då just Easycapen är väldigt piratkopierad med chip som inte funkar så där jättebra alla gånger. Dvs its a jungle out there så man kan lått bli blåst. Hoppas det var till nån hjälp hör av dig annars så kan jag kanske förklara närmare och visa. När det gäller konverteringen av filmen till ett format som är hanterbart att ladda upp så finns det säkert hur många program som helst även på PC sidan som är superbra men ju bättre utgångsläge ju mindre måste dom ju jobba för att få till en bra konvertering till ett format som funkar bar för tex youtube. Lycka till
hegobald Postat 15 december 2011 Postat 15 december 2011 Du får konvertera din .MOV fil till .WMV först.. Här ett exempel http://www.youtube.com/watch?v=fkwr1xsAG8M
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.