Jump to content
Annons

Mikrofonrädsla


Panzerfaust

Recommended Posts

Har sjungit i hela mitt liv och är även skolad inom detta sedan barnsben. Sjunger bra och gör det ofta, ofta. (Måste jag ändå säga 😉

Men nånting händer när jag får en mick i handen. Varför låter det alltid skit då? Karaktären på rösten ändras - tillika tonsäkerheten. Det handlar inte om att jag är ovan att höra min egen då jag regelbundet spelar in. Handlar heller inte om att när man sjunger i mick så förstärks alla skavanker. Jag sjunger bra. Har spelat in tusentals ditkafon isnpelningar och memos och då låter det inte konstigt. Men nåt händer när en mick hamnar för nära min käft =)

Kanske jag inte vågar sjunga ut ordentligt. Kanske det bara handlar om lyssning/medhörning. Har inte fått bukt på det och det stör mig oerhört!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det kanske ändå kan vara så att det låter bra i diktafon för att den döljer mer, men säkerligen blir du nervös och pressad av din prestationsångest och ditt förhållande till mikrofonen. Det är där du bör börja. Du säger att du inte fått "bukt på det", vad har du gjort för att förändra det? Vilka saker har du testat? Börja med att sjunga i mikrofonen utan att spela in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är helt annorlunda att sjunga i mick. Jag har tillsammans med några i bandet tagit sånglektioner nu i höst och då fick vi prova att sjunga i mick sista gången. Det är väldigt stor skillnad jämfört med att sjunga utan!

Jag är ingen stjärna när det kommer till sång men jag upplevde samma sak som du, det låter annorlunda och tonsäkerheten blir inte lika bra. Men ju mer vi körde desto lättare blev det. Tror det är lite av en vanesak och det gäller nog inte vara rädd för micken utan verkligen sjunga ut som om du inte hade nån mick.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får passa sig för att ha sången för stark i lurarna, alltså jmf med musiken man sjunger till.

Jag tycker det är skitviktigt att lyssningen så mycket som möjligt låter som man tänkt sig inspelningen när den är helt klar. Att tex sjunga utan eq och kompressor på lyssningen, never in my foot. Lagom svag volym på sången så man får ta i lite ska det vara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har jag aldrig på när jag spelar in.

Spelar in allting "rakt", utan effekter, eq osv. Dumt?

Inte alls. Så gör jag också. Jag tycker det är bättre att inte försköna något, utan att det är bättre att höra den bistra sanningen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte alls. Så gör jag också. Jag tycker det är bättre att inte försköna något, utan att det är bättre att höra den bistra sanningen...

Men det kan ju vara snällt att låta sångaren/sångerskan få lite reverb i alla fall. Många gilalr inte at sjunga in torrt. Men nu snackar vi ju lyssningen bara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...