Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej! Har fått ett problem sen jag installerat Windows 7 64-bitar. När jag jobbar med Cubase 5 uppstår ett "knaster" eller "sprak" i ljudet. Har testat olika ASIO och uppnådde bästa resultatet med Full Duplex. EMU Asio knastrar bara...samma gäller för 4Asio for all. Man kan ju ställa in Asio i device.

Ngn som har liknande problem? Det går bra att jobba med Cubase även om programmet påstår att det inte kan öppna Emu Asio.....och inget "knaster" med Full Duplex. Kan det ha att göra med drivrutiner för EMU ASIO?

Kör Windows 7 64

Cubase 5 32

Annons
Postat (redigerat)

Jag har haft liknande problem på olika ljudkort och funnit två saker som ofta tar bort problemet.

1. Öka buffertstorleken på ljudkortet (introducerar latency och fungerar kanske inte fÖr dig om du kÖr mjukvarupluggar som medhÖrning när du lirar in).

2. Inaktivera WLAN.

Redigerat av Mange
Postat

Sedan kan jag - om än överflödigt - lägga till de vanliga punkterna utöver WLAN-inaktivering:

- Prioritera background services

- Inaktivera alla ljudkort utom det audiokort du använder

- Gå in i msconfig och stäng ner en masa onödigt skit som tuggar cpu-cykler vid startup

- Inaktivera Aero (eller så mkt onödigt lull-lull som det går)

...etc

Postat

Hallo! Tack för allt intresse!!!! Jo jag börjar få fason på detta! Tydligen var det latency som orsakade knastret. Har ökat till 12 från 8...då försvann problemet. Har oxö ställt in en till växlingsfil på en annan partion!!! Har eg. bara 6 gb RAM-minne men det borde duga. Skall oxå följa rådet här att minimera allt överflödigt "lull-lull" i Win 7!!! Låg latency är ett måste.

Iofs har jag en dator 4-5 år gammal men nog skall det funka ändå. Bra med alla tips!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.