AndyPandy Postat 22 februari 2005 Postat 22 februari 2005 Jag installerade nyligen om Win98 SE på min gamla bärbara dator. Av någon helt obegriplig anledning slutade å-tangenten att fungera i t ex IE 6 och Notepad, samtidigt som den fungerar i vissa lägen (t ex när jag skriver i den här rutan). När jag skriver i notepad får jag istället för å ett ĺ-tecken. Samma tecken dyker upp i vissa texter i IE, men inte i alla. Jag har kollat att jag har svenska som språk, och provat att byta till något annat och sedan byta tillbaks, men inget hjälper. Kan någon hjälpa mig? Kommentarer som att jag ska byta till ett nyare operativsystem undanbedes! 😆
tordA Postat 22 februari 2005 Postat 22 februari 2005 i C:\autoexec.bat kan du ha mode con codepage prepare=((850) C:\WINDOWS\COMMAND\ega.cpi) mode con codepage select=850 keyb sv,,C:\WINDOWS\COMMAND\keyboard.sys i config.sys kan du ha Country=046,850,C:\WINDOWS\COMMAND\country.sys ändra sökväg: C:\WINDOWS\COMMAND\ vid behov i windows kontrollpanel "nationella inställningar" kan vara bra med sweden där och sånt...
AndyPandy Postat 23 februari 2005 Trådstartare Postat 23 februari 2005 Eländes elände, det funkar ändå inte! Något annat jag kan göra?
Fredrix Postat 23 februari 2005 Postat 23 februari 2005 Kommentarer som att jag ska byta till ett nyare operativsystem undanbedes! 😛 Vad sägs om att... xp... *host* 😄 jag hade ett liknande problem på en äldre burk men jag minns inte hur jag löste det. Rota runt och ändra på lite grejer så ordnar det sig säkert 🙁
metz Postat 23 februari 2005 Postat 23 februari 2005 Ey, det var länge sedan jag körde 98:an (thank god!) men du säger att du ställt in Sverige som land men har du ställt in att du skall ha svenskt tangentbord? Låter helt klart som att det är fel språk för tangentbordet valt på något sätt. Det finns ju lite olika språkinställningar. Ett för datum å sån skit och så finns det ju för tangentbord och något mer. Kommer inte ihåg var man ställer in det på 98:an men i XP ställer man in det under regional and language options i kontrollpanelen. Jag kan inte tänka mig att det är något annat. PS Jag håller för övrigt med föregående insändare. Satsa på XP om din dator klarar av det och du har råd. Det är faktiskt ett jävla lyft. Se bara till att ha 256Mb eller mer. mvh /Metz
denton (oregistrerad) Postat 23 februari 2005 Postat 23 februari 2005 🙁 Sååååååå tråååååkigt dååååååå 😄
Björn Olsberg Postat 23 februari 2005 Postat 23 februari 2005 Kommer inte ihåg var man ställer in det på 98:an men i XP ställer man in det under regional and language options i kontrollpanelen. Jag kan inte tänka mig att det är något annat. Håller med Metz, problemet borde vara att Windows 98 (ej DOS) har fel regionsisntällning. Kolla i Kontrollpanelen och leta efter ett val som har med Region/språk/Land att göra.
AndyPandy Postat 23 februari 2005 Trådstartare Postat 23 februari 2005 Håller med Metz, problemet borde vara att Windows 98 (ej DOS) har fel regionsisntällning. Kolla i Kontrollpanelen och leta efter ett val som har med Region/språk/Land att göra. Jag har ändrat både Regional settings, Keyboard settings och Keyboard layout men inget hjälper. Det konstiga är ju att det är bara och endast å-tangenten som inte funkar, alla andra funkar ju. Min dator är en P2 266 Mhz, 64 meg minne. XP är alltså uteslutet. När jag installerade Win98 råkade jag av misstag välja Slovenian, men det borde ju försvinna när man ändrar språk?
wector Postat 23 februari 2005 Postat 23 februari 2005 När jag installerade Win98 råkade jag av misstag välja Slovenian, men det borde ju försvinna när man ändrar språk? Kan ändå ligga kvar i någon systemfil som säger till att du använder ett Slovenskt (stava) tangentbord . . . eller har jag fel? dags att formatera om 😠
metz Postat 24 februari 2005 Postat 24 februari 2005 Att bara å tangenten inte fungerar är inte så konstigt eftersom bokstaven "å" inte finns i speciellt många andra språk. Det du skulle kunna gjort är att du har två tangentbord installerade. Man kan ha flera som man kan växla mellan men en är default. Kolla så det inte ligger ett slovenskt tangentbord inlagt och ett svenskt. Tag i sådant fall bort det slovenska. Jag är fortfarande helt övertygad om att det är något åt det här hållet som är problemet och jag är helt säker på att det går att lösa utan en jobbig ominstallation. Ledsen att jag inte kan guida dig bättre men jag kommer fan inte ihåg hur det var upplagt i 98:an. Förstår att du inte kan uppgradera den datorn till XP. Trist, hoppas du får råd att uppgradera snart. mvh /Metz
AndyPandy Postat 24 februari 2005 Trådstartare Postat 24 februari 2005 Jag har kollat det där med tangentbordet och det står Swedish både som language och keyboard layout. Jag har också testat att ta bort och lägga till det samt provat att ta ett annat språk med svensk keyboard layout, men det hjälper inte. Jag har också kollat att å-tangenten byter symbol när man byter språk, och det gör den. Och varför i hela friden funkar å-tangenten när jag skriver här? Har det något med att jag har en bärbar dator att göra?
metz Postat 25 februari 2005 Postat 25 februari 2005 Kan vara för att man kan ställa språket separat för INternet Explorer. (tools-internet options-languages) Mvh /Metz
Björn Olsberg Postat 25 februari 2005 Postat 25 februari 2005 Låter som att det går fortare att installera om än att leta efter lösningar 😛
AndyPandy Postat 26 februari 2005 Trådstartare Postat 26 februari 2005 Jag installerade om Win98 och sedan fungerade å-tangenten. Dessutom slog det mig hur ruttet allt fungerade back in the days of Win98. Jag hade inte använt min bärbara på flera år, men tänkte att det är ganska bra att ha en bärbar ändå. När jag hade installerat Win98 och det började strula direkt kom ångesten över mig som en déjà vu! Brr! 😄
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.