Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Borde man inte anpassa avstånd till mikrofon efter hur ljust respektive mörkt man sjunger? Toner med lägre frekvens har ju längre våglängd, och behöver större utrymme för att kunna "växa". Borde man inte ta hänsyn till detta? Om inte, varför är det inte så?

Annons
Postat

Borde man inte anpassa avstånd till mikrofon efter hur ljust respektive mörkt man sjunger? Toner med lägre frekvens har ju längre våglängd, och behöver större utrymme för att kunna "växa". Borde man inte ta hänsyn till detta? Om inte, varför är det inte så?

Fast hur "växer" ett ljud? Det som händer är ju att luften flyttas fram och tillbaka och mängden luft som flyttas borde ju bli mindre längre från ljudkällan och det är väl själva tryckförändringen över membranet som översätts till en elektrisk signal... ? Med den teorin är det bara amplituden som ändras med avståndet...?

(Spekulerar fritt då jag egentligen inte vet 🙂

Postat (redigerat)

Våglängden är inget du behöver fundera på.

Det enda man kan behöva ta hänsyn till, är proximity-effekten. När det gäller kardioidmickar, så blir upptagningen basigare ju närmare man kommer eftersom utsläckningen mellan fram- och baksida på membranet inte fungerar lika bra då, som på lite längre avstånd. Proximity-effekten börjar redan någonstans på en halvmeters avstånd, men börjar bli mer och mer uttalad när man kommer ca 15-20cm eller närmare. Om man är så pass nära att proximity-effekten blir kraftig (typ amerikansk radiopratare...), så blir det väldigt stor skillnad i ljudet om man råkar flytta sig lite grand i avstånd, så då är det extra viktigt att hålla sig på samma avstånd hela tiden.

Jag tycker att det brukar bli ganska lagom att vara omkring 25cm från micken och ha puffskyddet någonstans mitt emellan.

Redigerat av Claes
Postat

Jag gillar att ha sången precis vid miken. Då slipper man mycket av rummet (har för närvarande ingen bra miljö att spela in i). Finns det någon nackdel i det ljudmässigt förutom känsligheten i om man flyttar sig lite och bashöjningen? Bashöjningen är väl bara att skära bort?

Postat

Det är förstås också mycket lättare att få in oönskade puffljud med väldigt litet avstånd - och med för litet avstånd är det inte säkert att puffskyddet gör någon nytta. Annars är det ju inga problem så länge man försöker hålla sig på så lika avstånd som möjligt hela tiden.

Postat

Mycket av detta tycker jag är irrelevant ,menar jag sjunger kraftigt som tusan .väldigt sällan jag går på micken så nära att jag pussar på den ..men detta är väll olika till olika sångare/sångerskor.att hitta en position som du/ni låter bra .är den svåra biten tycker jag.Meningen med det hela att man känner närvaro, finner sitt eget sound tar vara på vart DU har Rösten.Inte mickens fel att du låter dåligt.

Puss kram Hemmpe

Postat

mitt puff skydd sitter som Clas sa ca runt 10-12 cm från mick Sedan brukar jag köra utan när jag tar i då står jag cirkus en halv meter bort beror på rum allt det där .allt är relativt ,men vill man ha närhet sjunga joe cocker lågmält så före drar jag en mic Sm57 Sm58 om du ska bröla nära.en gate som du ställer in rätt samt kanske en deesser..eqa lite samt en fet compress .. 😎

Postat (redigerat)

jo, jag känner till proximityeffekten och känner till de flesta för/nackdelarna med att micka nära samt långt ifrån (inte minst tack vare detta forum)

men jag satt och tittade lite i min bok häromdagen och kom till delen som behandlade våglängder, och där stod det "låga frekvenser behöver större rum för att "få plats" och därmed kunna återges med sin fulla kraft", så det är inte särskilt ingående, varför jag la upp tråden här.

Om jag ligger mellan 100-300 herz där någonstans när jag sjunger, borde jag då inte rimligtvis behöva hålla mig på 1,1-3,4 meters avstånd? Du sa att jag inte behöver oroa mig om det Claes, men jag är bara lite nyfiken på varför. Enligt det jag vet så känns det ganska rimligt att anta att det vore snyggt att få fram det naturliga djupet i rösten istället för att förstärka det genom proximity? Inte hinner väl heller övertonerna försvagas på det avståndet särskilt mycket?

Redigerat av Zakyath
Postat

hum ta det så här .algotrimmer hittan dittan .Lo cut efter som du spelar in hemma va..?? .så spelar det inte så stor roll ..vill du ha en skiva med ett band som spelar in utan något eq .nä kommer låta bummligt värre.därför har du denna fina egenskap som heter EQ lo cut ..samt mixa in sången i låten ..simmel as that .Tänk inte normer tänk resultat .vad får jag ut av #0 db hit å 10 db dit skit i det ..kör ..låter det bra så är det bra ..fan Hjärn blödning..

Postat

Mikrofonen mäter egentligen ljudtryck och är därför inte beroende av att vågformerna vehöver "utvecklas".

Att vågformen behöver "utvecklas" är egentligen inte heller riktigt rätt. Jag antar att det handlar om akustik i boken där du har hittat det? Om man har oändligt stela väggar som inte släpper igenom ett uns av de vågformer som inte får plats, så stämmer det - men sådana väggar är svåra att hitta - utom i betongbunkers. Du har alla frekvenser närvarande så mikrofonen kommer att ta upp dem oavsett vilket avstånd du befinner dig på. Om vågformen inte får plats i rummet, så kommer det att bli betydligt konstigare frekvensgång med stående vågor som är svårare att beräkna eftersom det blir mycket mer interferenser.

• Gilla 1
Postat

Jag brukar sätta avstånden med handen. Drygt en hands bredd (alltså runt decimetern) som avstånd mellan mik och puffskydd och sedan lika långt mellan puffskydd och mun. Sedan får man såklart avväga efter vad man spelar in, talande röster eller skrikande rocksångare.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.