Jump to content
Annons

ADAM S3XH Brus,Noise problem!


Gäst

Recommended Posts

Hej!

Jag har ett litet problem som jag hoppas kunna få hjälp med. Om det nu går.

Jag har en Ny macbook pro med en Apogee duet 2 + Adam s3x-h.

När jag har allt kopplat och igång så får jag ett brus. (sssSSssssss.ssssSSSsss)

Det är inget brum liknande ljud och det blir varken högre eller lägre vid olika volymer. Konstant.

Jag hade detta problem om min förra bostad och samma i den nya.

Det har inte med ljudkortet att göra för när jag kopplar ut dom så låter det likadant.

Det är ganska tydligt när man har örat emot diskanten/mellanregistret!!!! Störande som fan

Vad beror detta på? Eller är bara högtalarna såhär? :/

Hjälp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Många aktiva monitorer har detta problemet. Mina Focal Solo 6 gör samma sak. Ett vitaktigt brus som kommer ur diskanterna, oavsett om de är inkopplade eller inte. Som tur är hör jag inte bruset på drygt en meters håll, då ljudet från datorn maskerar det.

Verkar vara vanligt, såväl hos billigare som dyrare monitorer.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

va? det är väl inte högtalarna det är fel på... det vanligaste är väl att det är kablarna som får i sig störningar. Kör balanserade kablar och plocka bort allt vad dimmers och sånt heter så blir det nog bättre. Finns väl ingen tillverkare som tillåter en massa brus i sina monitorer med tanke på hur konkurrensen ser ut idag?

Redigerat av Frekvensspektrumanalysator
Link to comment
Dela på andra sajter

va? det är väl inte högtalarna det är fel på... det vanligaste är väl att det är kablarna som får i sig störningar. Kör balanserade kablar och plocka bort allt vad dimmers och sånt heter så blir det nog bättre. Finns väl ingen tillverkare som tillåter en massa brus i sina monitorer med tanke på hur konkurrensen ser ut idag?

Nej det var det jag tänkte med. Det enda jag kan ändra på är ju kablarna. Om detta nu är någon vits?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får känslan att problemet kan ligga i att både Adam och Focal använder sig av Class D förstärkare? http://www.adam-audio.com/en/technology/pwm men det är bara min tanke. Då class D-förstärkare började komma någon gång på 80-talet så var hela idén att det skulle vara en billig förstärkare med bra effetivitet så att det inte skulle behövas dyra slutstegstransitorer.

Mer om Class-D slutsteg här http://en.wikipedia.org/wiki/Class-D_amplifier

Link to comment
Dela på andra sajter

Two significant design challenges for MOSFET driver circuits in class D amplifiers are keeping dead times and linear mode operation as short as possible. "Dead time" is the period during a switching transition when both output MOSFETs are driven into Cut-Off Mode and both are "off". Dead times need to be as short as possible to maintain an accurate low-distortion output signal
Link to comment
Dela på andra sajter

Slutsteget i sig är ju alltid igång på full volym, så det lilla bruset som ligger konstant oavsett ljudnivå, kommer man inte ifrån eftersom man ju bara reglerar insignalen till monitorn. Det blir förmodligen också mer brus ju starkare slutsteg man har i monitorn.

Inget att hänga upp sig på ändå, eftersom det inte hörs om man är en liten bit bort eller om man har ljud igång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får känslan att problemet kan ligga i att både Adam och Focal använder sig av Class D förstärkare? http://www.adam-audi.../technology/pwm men det är bara min tanke. Då class D-förstärkare började komma någon gång på 80-talet så var hela idén att det skulle vara en billig förstärkare med bra effetivitet så att det inte skulle behövas dyra slutstegstransitorer.

Mer om Class-D slutsteg här http://en.wikipedia....ass-D_amplifier

Focal använder A/B till diskanten, och BASH till basen. är inte säker på vad BASH räknas som, eller om det är en egen grupp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja A/B betyder 2 transistorer en PNP och en NPN som jobbar med var sin halva av sinusvågen.. Så då föll ju min idé om Class-D så.. Det som är viktigt i class A/B är att det är matchade transistorer. En kiseltransistor brukar ha ett spänningsfall på ca 0,7 V i övergången vilket kan skapa ett litet hack som i sin tur skapar lite distorition.. Fast är det rätt balanserat ska det inte finnas där.. Class A är ju bäst då det bara är en transistor som jobbar med hela signalden men och andra sidan blir det rätt varmt då nollgenomgången innebär 50% effekt på transistorn.. Nå att det blir lite högfrekvent brus kommer man i princip aldrig i från. Som Claes säger så står ju oftast förstärkarna på Max i en aktiv monitor. När jag tänker efter så brusar allt mina fina Godzilla-steg också om jag går fram och lyssnar direkt vid mina passiva monitorer (JBL 4430).. Så är livet! 🙂 Dom låter bra ändå! Det handlar ju i slutändan om en massa dB mellan signal och brus och man jobbar med högtalarna.

Fast jag vill ändå tillstå att Class-D kan brusa mer än Class-A och class A/B slutsteg på grund av hela ideen med PWM och att det handlar om pulsbredd.. Bruset uppstår oftast i Deatime då det inte går att få noll fördröjning helt och hållet, inte ens om man använder supersnabba MOS-fet trissor.. Men stör verkligen bruset då högtalarna jobbar?

Focal använder A/B till diskanten, och BASH till basen. är inte säker på vad BASH räknas som, eller om det är en egen grupp.

EDIT: BASH verkar vara en kontrollerad Class-D förstärkare.. Man mäter alltså stående-våg på den reflekterade signalen i ledaren till högtalaren för att motverka distorition etc.. Lite som ett patent Yamaha hade i början av 80-talet som jag glömt namnet på.. Personligen tror jag Class-D låter bättre (då inget brus kan höras) i en subwoofer/bas än i en högupplöst diskant!

BASH verkar förövrigt vara ett märke med egen patent! Hittade detta http://www.amazon.co...r/dp/B000CCS440

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är faktiskt ganska störande när man lyssnar på mycket låg nivå. Men klart inget problem så att säga.

Men sådant är livet.

Tack för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...