Jump to content
Annons

Hur få bästa kvalitén på mina låtar efter bounce? 48kHz? wma eller mp3? (Newbie-fråga)


Jäns

Recommended Posts

Jag använder Pro Tools 9 med Mbox Pro 3 och jag har skapat några låtar i 48 kHz med 24 bit depth och bouncade dessa i 320 kbit/s till MP3-format.

Det är inte samma klarhet i ljudkvalitén som det normalt skall vara om jag jämför mina låtar med andra artister, eller när jag lyssnar på låten i Pro-Tools innan bouncing.

är det pga. att jag bouncar låtarna till MP3? är 48kHz rätt inställningar? I Pro Tools låter det perfekt men efter bounce och jag lyssnar på spåret i iTunes låter det "grumligare" om ni förstår vad jag menar.

Ska jag använda 88kHz? Eller studsa till wma-format istället?

I helhet är dessa mina inställningar när jag gjorde låten:

48kHz,

24 bit depth,

wma-format.

Något jag bör ändra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Standard efter mastering är ju 44khz/16bit wav. Men vägen till att få det att låta som musiken man gillar är lång och börjar redan vid arrangemanget av låten och val av instrument/mickar. Försök fördjupa dig i mastering om du är nöjd med mixen. Annars kan du ju alltid skicka den till någon som gör masteringen åt dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har jobbat ihop en låt i MIDI via plugins, dvs jag har inte använt någon mick öht och det låter riktigt bra i PT men kvalitén brister efter bounce.

Om jag får gå lite offtopic; vad är skillnaden rent krast med 16bit och 24bit?

Link to comment
Dela på andra sajter

Som Frekvens... är inne på, så är standard 44.1kHz/16-bit - och det kan tänkas att MP3-renderingen blir sämre med "fel" grund, så testa i första hand att köra med 44.1/16.

Läs gärna lite här om bitdjup: http://wiki.kontrollrummet.com/Bitdjup

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkade vara en jävla nybörjartabbe jag hade hakat upp mig på! Provade att bounca interleaved istället för Mono (summed) som jag använde tidigare och det lät jävligt bra i iTunes!

Problemet nu är att det är lite FöR "rent" ljud, när jag är ute efter samma mustiga ljud jag får ut i PT men det kanske beror på att jag använder 48kHz? Jag bör nog prova med 44.1kHz istället. För övrigt så är det nästan ingen märkbar skillnad men petig som man är så...

I varje fall så tackar och bugar jag för hjälpen av er! Ska läsa mer om bit djup senare!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Dvs ditt första försök var nog stereo som summerats till mono, och nu är det stereo istället. Det är rätt stor skillnad ja 🙂

Det skulle förvåna mig om det var valet mellan 44,1 och 48 som ställde till det, men vill du vara säker kan du ju bounca ut i 48 kHz och använda en bättre samplingsfrekvens-omvandlare än Pro Tools inbyggda. Eller åtminstone kontrollyssna om du hör någon skillnad fortfarande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet nu är att det är lite FöR "rent" ljud, när jag är ute efter samma mustiga ljud jag får ut i PT men det kanske beror på att jag använder 48kHz? Jag bör nog prova med 44.1kHz istället. För övrigt så är det nästan ingen märkbar skillnad men petig som man är så...

44.1 eller 48 kHz är en teknisk skillnad snarare än en ljudmässig. Att du uppfattar att det låter för rent har med mixningen och masteringen att göra. När jag var nybörjare bakom spakarna upplevde jag samma sak. När man är mer rutinerad och får till bättre mixar upplever man inte det där fenomenet.

Allting blir enklare om man tar för vana att spela in i 44,1 kHz/24-bitar. Det förhindrar att det uppstår problem i senare skeden. (Enda anledningen att spela in med någon annan samplingsfrekvens är om man spelar in filmljud eller ska göra en DVD-Audio/SACD, men det är definitivt överkurs.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...